Voetbalschool te gast bij trainer René Meulensteen

14-06-2006

Jos Porskamp en Nico Verrips, oprichters van voetbalschool Oost Gelre, hebben 10 en 11 juni op Papendal een voetbalcursus bijgewoond van trainer René Meulensteen die de Coervertechnieken op een fantastische manier omzet naar de praktijksituaties in de wedstrijd en training. Deze voetbalcursus had de titel: ‘Hoe train je het verschil’.

René Meulensteen, de Nederlandse techniektrainer van Manchester United en hoofdtrainer van het 2e elftal van Manchester wordt al jaren op ‘Old Trafford’ op handen gedragen.
Hij heeft dit seizoen afgesloten met het kampioenschap van geheel Engeland door in de finale ‘Tottenham Hotspur’ te verslaan. Als techniektrainer laat hij sterren als Ryan Giggs, Louis Saha, Christiano Ronaldo en Ruud van Nistelrooy zichtbaar beter spelen.

Wat is onder andere een visie van René Meulensteen?
Vanuit het analyseren van voetbalwedstrijden/trainingen kun je duidelijk zien hoe belangrijk het is dat je spelers in je team hebt die bij balbezit het vermogen hebben om de 1 tegen 1 situatie te domineren. Spelers die daardoor aanvallend het verschil kunnen maken. Toch blijkt dat er in de praktijk te weinig aandacht aan dit belangrijke onderdeel wordt geschonken. In de praktijk gaan we daarom dieper in op de verschillende 1 tegen 1 situaties, geven we inzicht in de diverse bewegingen, trainingsvormen, spelvormen en partijvormen.

Sir Alex Ferguson, manager van Manchester United, draagt René Meulensteen op handen. Ook Ruud van Nistelrooy loopt met hem weg. Over de Nederlandse techniektrainer zei hij: "Ik train met René Meulensteen acties, techniek en passeerbewegingen. Niet dat er plotseling allerlei scharen uit komen, maar ik werd me wel bewust van wat ik wel en niet moest doen. De dingen die je liggen, pak je eruit en ga je dan onbewust tijdens een wedstrijd in praktijk brengen. Je leert welke beweging van nature bij je past, bij mij het aannemen en meteen wegdraaien."

Deze fantastische cursus is voor een echte voetballiefhebber een ware ‘must’!

Commentaar Nico:

Wat was het een heerlijke cursus van René Meulensteen.  Een echte vakman, met passie en echtheid en toch wel op eenzame hoogte. Zo'n voetbalcursus draait om het beste van een voetballer naar boven te halen, creativiteit, durf ongeacht welk niveau, maar vooral ook visie wat werkt!!. Fantastischgewoon !!.

Commentaar van Jos:

Wij hebben een geweldige en schitterende cursus meegemaakt onder leiding van René Meulensteen.

Dit was precies wat we zochten voor onze voetbalschool Oost Gelre en als technisch coördinator bij de s.v.Grol kan ik dit meteen gebruiken. Eindelijk eens een visie die direct vertaald kan worden naar de praktijk. Het mooie van deze visie is dat ze op elk niveau toepasbaar is. Ook de tools die we aangereikt kregen van René zijn geweldig. Je kunt zelf nu op een gemakkelijke manier oefenstof verder ontwikkelen en uit laten voeren.

Al met al een geweldige ervaring om drie dagen met zo'n op en top vakman te werken, waarbij we zelf in de hitte ook aan de bak moesten om al die oefenvormen aan den lijve te ondervinden.

Veel ervaringen konden we ook uitwisselen met ex-prof voetballers van Groningen AZ, ADO Den haag en Sparta. Ook Wim Suurbier hebben we gesproken en zijn ervaringen met René Meulensteen mogen aanhoren.

Foto’s: Uitreiking van de behaalde certificaten door René Meulensteen aan Nico Verrips en Jos Porskamp