In Memoriam Jan Gunnewijk (1926 - 2015)

18-03-2015

Afgelopen maandagavond is Johannes Antonius Jozef Gunnewijk op 88-jarige leeftijd overleden. Een Grollenaar in hart en nieren, die werd geboren op 6 juli 1926.

Jan Gunnewijk, in de volksmond ook vaak ‘Jan Gordijn’ genoemd, genoot in Groenlo grote bekendheid als zakenman. In 1953 nam hij de winkel in de Beltrumsestraat over van zijn vader Antoon (‘Tone’) Gunnewijk om die vervolgens uit te bouwen tot een niet alleen plaatselijke, maar ook regionale toonaangevende zaak op het gebied van mode, wonen en slapen. De onderneming wordt thans wat de mode betreft gerund door dochter Marlies en wat het wonen en slapen betreft door zoon Peter.

Jan Gunnewijk was jaren achtereen speler, in dit geval verdediger in Grol 1. Op 12-jarige leeftijd mocht hij van zijn vader lid worden van toen R.K.S.V. Grol om vervolgens als jongen van 16 jaar reeds te debuteren in het eerste elftal. In zijn roemrijke jaren in Grol 1 werd hij aangemerkt als één van de beste verdedigers die de club ooit heeft voortgebracht. Een constatering die door de ouderen onder ons nog altijd wordt bevestigd. In zijn actieve voetbaljaren speelde hij onder andere samen met de gebroeders Jan, Gerrit en Bernard Kuipers, Herman Wientjes, Jan Platter, Eduard (Eetjen) Hoijtink, de gebroeders Gerard (Broer) en Joop Reijrink, de gebroeders Bennie (Puckie) en Herman Olijslager, alsmede de gebroeders Jan en Frans Blanken.

De echtgenoot van Agnes Gunnewijk-Olminkhof was tot zijn dood het op één na oudste lid in leeftijd van de sportvereniging Grol. Wel had hij als lid de meeste verenigingsjaren achter zijn naam staan. Op 1 augustus van dit jaar zouden dat er 77 zijn geworden. Als drager van het record aantal verenigingsjaren werd hem in 2008 de eer gegund om met het op dat moment jongste lid van Grol (Wout Walterbos) het nieuwe kunstgrasproject op het sportpark Den Elshof officieel te openen.

Jan Gunnewijk is 88 jaar geworden. De afscheidsdienst vindt plaats op vrijdag 20 maart a.s. in de H. Calixtusbasiliek in Groenlo (aanvang: 19.00 uur). Bij die dienst kan er niet alleen afscheid worden genomen van deze legendarische voetballer van Grol 1, maar bestaat er ook gelegenheid om de familie te condoleren. De begrafenis vindt in besloten kring plaats.