‘Gemeentelijke penning van waardering’ voor Ids, Juul, Luuk en Jeffrey

29-04-2015

‘Jullie zijn helden!’

Als de leerlingen van de Ni-je Veste Buitenschans bij elkaar zitten in de grote hal van de school voor de prijsuitreiking van de Koningsspelen, eerder deze vrijdagochtend, komt ineens burgemeester Annet Bronsvoort binnen, met haar ambtsketen om. Haar bezoek moet dan wel heel speciaal zijn. Schooldirecteur Jan Relker kondigt haar aan. ‘Jullie weten dat een burgemeester niet zomaar naar school komt, en al zeker niet op een dag als vandaag wanneer ze erg druk is met het uitreiken van lintjes in het kader van Koningsdag.’ Dan neemt de burgemeester lachend het woord en verzoekt ze Ids de Vries, Juul Krabbenborg, Luuk Ottink en Jeffrey Bonenkamp vooraan plaats te nemen in de 4 groene stoelen. ‘Een burgemeester komt meestal om iets vertellen. Maar wat?  We willen vandaag op jullie school enkele kinderen extra in het zonnetje zetten. Waarom? Omdat we het belangrijk vinden dat kinderen iets voor andere kinderen over hebben, zonder dat ze ervoor iets terug hoeven te hebben; Jeffrey en zijn 3 vrienden Ids, Juul en Luuk. Van Jeffrey is bij jullie allemaal bekend dat hij minder goed ziet. Door de problemen met zijn ogen heeft Jeffrey veel operaties gehad, ook het laatste jaar nog. Dit om wat hij nog kan zien vast te houden.  Jeffrey wordt thuis begeleid, op school, door de Stichting Bartimeus en de sv Grol. De mensen die daarbij een grote rol spelen zijn allemaal hier aanwezig.’ De jongens knikken en zijn muisstil in afwachting van wat komen gaat.

Van groot belang

‘Vanaf het begin van de lagere schooltijd zitten jullie bij elkaar in de klas en op het voetbal. Jullie halen Jeffrey thuis op, dragen zijn tas als het nodig is, helpen op het schoolplein. Als de leerkracht niet kan ondersteunen helpen jullie en maken samen het werk af. Ook thuisbezoek, na weer een operatie. Als Jeffrey het even moeilijk heeft, komen jullie op bezoek. Meestal is het dan dolle pret met zijn vieren. Jullie zijn van groot belang voor hem. Kanjers zijn jullie! Jullie betekenen iets voor de samenleving. En Jeffrey, jij hebt je schoolgenoten iets teruggegeven door de veerkracht die je hebt laten zien bij het ondergaan van je ziekte. Je omgeving ziet dat je moeite doet om je gewone dingen op een zo gewoon mogelijke manier te blijven doen. Veel bewondering voor deze spirit die je toont. Ids, Juul en Luuk zijn drie belangrijke mensen daarbij. Jullie zijn helden! Jullie omgeving en wij als gemeentebestuur vinden die prestaties bijzonder. Op dezelfde dag als de lintjes zijn uitgereikt willen we jullie ook een bijzondere onderscheiding uitreiken: het betreft de gemeentelijke penning van waardering voor deze 4 jonge helden.’

Sv Grol/Ajax

Namens sv Grol voert Jeffrey’s trainer/leiderRobert Zijdel het woord. Deze  roemt de inzet van Jeffrey; ‘Je speelde het liefst centraal op het middenveld want vanaf die positie kon je over het hele veld rennen. Soms, als het echt nodig was, moest je laatste man spelen. Je wilde het eigenlijk niet maar je deed het toch en beloofde mij dat er echt niemand langs kwam. En je hield woord. Je wil om te winnen, won het van je eigen belang.’ Ook stond hem nog een andere herinnering bij. ‘Op een toernooi in Neede speelden we een zeer spannende laatste poulewedstrijd. Vlak voor tijd kreeg jij de bal. Je bedacht je geen moment en schoot de bal van 20 meter keihard op doel. De bal vloog prachtig via de onderkant van de lat in het net. Jij en je teamgenoten renden over het hele veld van blijdschap. Je pakte zelfs de cornervlag om er uitbundig mee te zwaaien. Je stopte pas met zwaaien toen ik je riep omdat de wedstrijd al weer begonnen was. Uiteindelijk hebben wij mede door jouw fantastische doelpunt het toernooi gewonnen.’

Niet lang daarna, in Grol E2, werd Jeffrey voor het eerst geopereerd. ‘Je kwam daarna minder aan spelen toe maar je bent tot op de dag van vandaag nog vaak bij je team aanwezig. Dit lukt je samen met de vrienden Ids, Luuk en Juul. Je betrokkenheid, doorzettingsvermogen en de absolute wil om te winnen zijn eigenschappen die bij je passen. Daarom ben ik blij dat ik namens de sv Grol een fantastisch cadeau aan jullie mag geven. Je mag samen met je zus, je ouders en je drie vrienden, naar een thuiswedstrijd van je favoriete club Ajax. Jullie zitten dan niet op gewone plaatsen maar op bijzondere plaatsen waarbij je ook naar een speciaal radioverslag kunt luisteren om de wedstrijd extra goed te kunnen volgen. En Jeffrey, speciaal voor jou ook nog een bal met daarop de handtekeningen van alle spelers en voor jullie alle vier een boek gesigneerd door de trainer van Ajax, Frank de Boer.’ ‘Oooh zielige Juul,’ lacht Jeffrey. ‘Juul is voor FC Twente.’ De aanwezigen lachen. De 4 vrienden zijn dolblij.