Gezamenlijke sponsoravond s.v. Grol kent een groots allooi

29-05-2015

Met John van Zweden en Erik Hulzebosch in een hoofdrol

Groenlo - De achtste opeenvolgende gezamenlijke sponsoravond van de sportvereniging Grol in Groenlo was er één met dan wel van een groots allooi. Derhalve alom eensgezindheid onder de circa 450 aanwezigen na afloop van het inmiddels traditionele sponsorfestijn op de avond voorafgaande aan het driedaagse Internationale Marveldtoernooi. Of zoals Marco Frank, de trotse voorzitter van het grensoverschrijdende, populaire jeugdtoernooi, het treffend verwoordde: “We kunnen spreken van een legendarische avond, waarover in positieve zin, en dat in en buiten Groenlo, nog lang zal worden nagepraat.”

De superlatieven van de zijde van de aanwezige sponsoren van de s.v. Grol en/of het Marveldtoernooi en andere genodigden waren dan ook niet van de lucht. De belangrijkste veroorzakers van deze voor de gehele Groenlose voetbalvereniging bijzonder welkome vreugdekreten waren de beide hoofdrolspelers dan wel gastsprekers: John van Zweden en Erik Hulzebosch. Twee entertainers, die de tot de laatste plaats bezette sfeervol ingerichte sporthal op het sportpark Den Elshof van de eerste tot de laatste minuut kostelijk wisten te vermaken. Hiermee is tevens de verklaring gegeven voor het gegeven dat de duur van het avondvullende programma met maar liefst drie kwartier werd overschreden. Niemand wie daar om maalde. Het amusementsgehalte was immers van een ongekend hoog niveau.

Miljoenenregen van ponden en euro’s

Het spits werd afgebeten door John van Zweden (53), een Haagse volksjongen die in zijn woonplaats een grote reputatie heeft opgebouwd als ‘Behangkoning’ en supporter van ADO Den Haag en in Engeland inmiddels een grote beroemdheid is vanwege het feit dat hij de bekende club Swansea City vanuit de afgrond naar de Britse voetbaltop wist te loodsen. Met een meer dan aanstekelijke vorm van humor en daarbij gebruik makende van een waterval van woorden, wist deze voetbalvakman de volle zaal mee te nemen in een boeiend verhaal, dat bol stond van de met allerlei transacties gepaard gaande miljoenenregen van Engelse ponden of Europese euro’s. Wat begon met een klein artikeltje in het programmablaadje van Swansea City, gevolgd door een reddende investering van ‘slechts’ € 75.00,00 in de club, heeft tot gevolg dat de Haagse verkoper van rolletjes behang inmiddels mede-eigenaar is van een riant voetbalbedrijf, waarvan de waarde in miljoenen niet is aan te geven. Dat dit alles geresulteerd heeft in onder andere een tv-documentaire van Tom Egberts met de titel ‘That final day!’ en een boek, beter gezegd bestseller, geschreven door Dennis Mulkens, zal in Groenlo en omgeving na afgelopen donderdagavond niemand meer verbazen.

Van schaatser tot artiest

Ook Nederlands bekendste marathonschaatser Erik Hulzebosch (44) ontpopte zich als een smaakmaker van formaat. Een sportman annex artiest, die grote bekendheid geniet vanwege de Elfstedentocht van 1997, waarbij hij na winnaar Henk Angenent genoegen moest nemen met de tweede plaats. Met zijn bij iedere Nederlander bekende accent deelde Hulzebosch zijn met grappen en grollen volgepropte levensverhaal. Vol overgave, daarbij tegelijkertijd alles aangrijpende wat in hem zit, wist hij het steeds enthousiaster wordende publiek aan zijn voeten te krijgen. Waar Van Zweden zijn haat-liefdeverhoudingen met ene Louis van Gaal op een kostelijke wijze wist te vertalen, was het Hulzebosch, die op een inspirerende manier zijn voor veel hilariteit en amusement zorgende avances met ene Mart Smeets de zaal in slingerde. De in Loozen bij Gramsbergen woonachtige en op tal van onderdelen succesvolle schaatser Hulzebosch liet zich ook als zanger gelden. Naast een imitatie van het duo Nick en Simon (in dit geval met Grolvoorzitter Hans Scheinck), wist hij tevens met nummers van Frans Bauer en André Hazes een top stemming te creëren.

Donaties Business Club s.v. Grol

Naast een spectaculair optreden van de dansgroep Salsa Conquista uit Doetinchem waren er toespraken van Marco Frank, die het Marveldtoernooi kenmerkte als een samensmelting van culturen en stijlen, en Hans Scheinck, die het sponsor- en vrijwilligersgehalte van de club prees. Daarnaast een terug- en vooruitblik op het Marveldtoernooi en een inmiddels uit 136 donateurs bestaande Business Club van de s.v. Grol die van zich liet horen. Het was namelijk BCG-voorzitter Matthijs Roorda die een viertal cheques uitdeelde, te weten € 1.500,00 voor techniektraining t.b.v. de jeugd, € 2.000,00 t.b.v. de sponsorcommissie van Grol, € 1.500,00 voor een Video Analyse Systeem en € 1.500,00 voor een transportmiddel t.b.v. de vrijwillige onderhouds(woensdag)groep.

De beide hoofdrolspelers: John van Zweden en Erik Hulzebosch.