Kunstgrasvelden sv Grol

11-08-2015

Op 30 juli 2015 stond er in De Gelderlander een artikel over de kunstgrasvelden bij voetbalverenigingen in de Achterhoek. Ook de situatie bij de s.v. Grol werd in het artikel behandeld.

In het artikel werd gesteld dat het in 2008 in gebruik genomen hoofdveld zijn beste tijd al gehad heeft. Dat de sprieten plat liggen en het veld hard aan voelt. Ook werd in het artikel de suggestie opgeworpen dat het grote aantal blessures in de selectie in het afgelopen seizoen wel eens te maken kon hebben met de staat van het kunstgras. De s.v. Grol zou over niet al te lange tijd een nieuwe toplaag aan moeten schaffen. Tot zover het artikel.

Het kunstgras bij de s.v. Grol ligt op drie velden. Het hoofdveld, veld 1 en de zogenoemde Marveld Arena (pupillenveld). Het kunstgras is in 2008 aangelegd. Natuurlijk sparen we als s.v. Grol voor de vervanging van de toplaag, zeg maar de voetbalmat. We zijn ervan uit gegaan dat de toplaag 12 jaar mee gaat.  We sparen dus in 12 jaar het geld bij elkaar, elk jaar hetzelfde bedrag. In boekhoudtermen heet dat “afschrijven”.  Dit betekent dat in 2020 een reguliere vervanging kan plaatsvinden. Voorzichtigheidshalve houden we er financieel ook rekening mee dat de vervanging al na 10 jaar moet gebeuren, dus in 2018. Niemand weet nog hoelang een kunstgrasmat nu werkelijk mee gaat. Een nieuwe kunstgrasmat kost ongeveer € 150.000,- excl. btw.  Het aanleggen van de ondergrond, die ongeveer 30 jaar mee moet gaan,  kost gemiddeld ook € 150.000,- excl. btw .  Voor het vervangen van de ondergrond sparen we bij de s.v. Grol niet. Voor het aanleggen van de ondergrond hebben we een lening afgesloten. Na 30 jaar is de lening afbetaald en kunnen we een vervangende lening afsluiten voor een nieuwe ondergrond. Dit leidt dan niet tot extra kosten in de begroting.

Naar aanleiding van het bericht in de krant hebben we staat van de kunstgrasvelden bij de s.v. Grol  nog eens extra bekeken. Dat heeft het bedrijf Rolugro gedaan. Dit Groenlose bedrijf doet het groot onderhoud aan onze kunstgrasvelden. De heer Rob Oude Luttikhuis van het bedrijf Rolugro heeft in de eerste week van augustus metingen verricht.  De resultaten heeft hij besproken met Peter Harbers (voorzitter Stichting Exploitatie Accommodatie s.v. Grol), Cor Migchielsen (beheergroep den Elshof) en Hans Scheinck (voorzitter s.v. Grol) . Uit de metingen blijkt dat er voldoende rubber in de mat zit.  Daarnaast is gebleken dat de demping (de veerkracht) van de velden ruim boven de norm zit.  Deze demping is de maatstaf van de K.N.V.B. bij de keuring van kunstgrasvelden. Er is met onze kunstgrasvelden dus niets aan de hand.

Wel is het zo dat de sprieten wat plat liggen op sommige plekken op de velden.  Dit komt vooral door het zeer intensieve gebruik van de kunstgrasvelden.  We gaan proberen daar toch wat aan te doen. We gaan het onderhoud nog grondiger aanpakken. De kunstgrasvelden blijven één keer per week geborsteld worden . We voegen daar één keer per maand een extra onderhoudsbeurt aan toe.  Dan gaat de beheergroep de velden decompresseren met een speciale machine die Rolugro beschikbaar stelt. In boerentermen zou dit “verticuteren” heten.  Met lange pinnen wordt het rubber omgewoeld zodat het niet meer zo dicht op elkaar zit. Er komt dus meer lucht tussen de rubberkorrels.  De demping van het veld wordt hiermee verbeterd en de sprieten blijven beter rechtop staan.  Zo’n onderhoudsbeurt gebeurde tot nu toe maar één keer jaar. Per keer duurt zo’n onderhoudsbeurt drieëneenhalf uur per veld.

We gaan dit een aantal maanden volgen, samen met Rolugro. Om te kijken wat het effect van deze maatregel is. Ook om ervaring op te doen die gedeeld kan worden met andere voetbalverenigingen. Want het onderhoud van een kunstgrasveld is in Nederland nog steeds een leerproces.