Kashiwa Russell C1 uit Japan belegt trainingskamp in Groenlo

24-03-2016

Via de deelname van Kashiwa Reysol aan het Internationale Marveldtoernooi in 2012 is Kaz Kaneko uit Japan in contact gekomen met s.v. Grol. Kaz, eigenaar van een sportbureau dat trips en toernooien regelt voor clubs in Japan, was onder de indruk van de sportaccommodatie Den Elshof en Marveld Recreatie als onderkomen. Sinds 2013 komt hij jaarlijks rond Pasen met Kashiwa Russell C1 naar Groenlo voor een trainingskamp in combinatie met culturele activiteiten. Zo ook dit jaar. De invulling van deze week wordt mede georganiseerd door de s.v. Grol.

Foto's: s.v. Grol 2015

Op vrijdag 25 maart landen de 16 jeugdspelers met hun twee trainers en Kaz Kaneko op Schiphol, waarna er per bus van Gelderesch naar Groenlo wordt vertrokken. Het team verblijft in bungalows op Marveld Recreatie. De Japanners zijn nog steeds idolaat van het Nederlandse voetbal, en de ouders van de spelers hebben er veel voor over om hun kinderen deze unieke mogelijkheid te bieden. Tijdens de trainingsweek, die tot en met zaterdag 2 april duurt, heeft men in totaal vier trainingen en vier wedstrijden. Twee van de trainingen, die plaats vinden op Den Elshof, worden verzorgd door een trainer van de KNVB. De wedstrijden vinden plaats bij en tegen DVV Duiven, ATC’65 Hengelo en HHC Hardenberg. Ook speelt men traditiegetrouw tegen Grol C1. Deze wedstrijd vindt plaats op dinsdag 29 maart om 18.00 uur.

Maar het is niet alleen voetbal dat de klok slaat. De wedstrijd tegen Grol C1 wordt bijvoorbeeld gevolgd door een gezamenlijke barbeque, waarbij met handen en voeten met elkaar wordt ‘gesproken’, en waarbij typische Japanse en Grolse kadootjes worden uitgewisseld. Dit verloopt altijd verrassend goed.

Op 2e paasdag ontvangt het team uit de buurt van Tokyo vijftien leerlingen van het Marianum in de bungalows om gezamenlijk Japanse gerechten te bereiden en vervolgens te nuttigen. Een dag later ontvangen dezelfde leerlingen het team op het Marianum voor een rondleiding en een lunch. Een bezoek aan het muzieklokaal mag hierbij niet ontbreken. Japanse liedjes worden dan afgewisseld met Nederlandse liedjes en muziek.

Later in de week brengt het team nog een bezoek aan Amsterdam en aan Dortmund. De stadion rondleidingen mogen daarbij natuurlijk niet ontbreken, als ook een bezoek aan De Toekomst om de jeugdteams van Ajax aan het werk te zien. Ook een bezoek aan Vitesse Arnhem en speler Kosuke Ota, die geboren is in Tokyo, staat op het programma.

Het eten in Nederland is voor de Japanners geen enkel probleem. Ze lusten alles en eten veel. Een bezoek aan het pannekoekenrestaurant Erve Kots en een hollandse maaltijd bij Wissink, maar ook een bezoek aan de Chinees in Groenlo zijn inmiddels vaste onderdelen van het programma.

Kortom een volle, sportieve, culturele en interessante week voor onze gasten uit Japan.