S.V. Grol investeert fors in voetbaltechnische opleiding

05-10-2016

De sportvereniging Grol kende afgelopen maandagavond een lange en bewogen algemene ledenvergadering. De van 20.00 uur tot ruim 23.30 uur durende jaarvergadering, op het sportpark Den Elshof voorafgegaan door de traditionele herdenkingsdienst bij het monument ‘Bewogen staan wij stil’, kende een dertien punten tellende agenda met daarop twee veel tijd vergende zaken, te weten het voorstel voor een forse financiële injectie van de voetbaltechnische opleiding en het besteden van aandacht aan een groot aantal huldigingen van trouwe leden.

Begroting 2016-2017

Mede als gevolg van een tweetal nog steeds niet verwerkte degradaties in het afgelopen seizoen, die van Grol 1 en Grol A1, is het bestuur van mening dat met ingang van het huidige seizoen de focus veel meer moet worden gericht op het voetbal zelf. Het Grolbestuur onder aanvoering van voorzitter Hans Scheinck was daarom met haar voorstellen heel duidelijk richting de leden. “Als grote, vooraanstaande club in deze regio willen wij met het eerste team minimaal tweede klas KNVB spelen en onze jeugdselecties horen op divisie niveau te acteren.” Bestuurslid technische zaken Bart Porskamp introduceerde dientengevolge een stappenplan met als hoofdmoot meer en beter kader ten behoeve van de jeugdopleiding, alsmede het verdere traject richting de eerste selectie van Grol. Een operatie waarvoor op jaarbasis € 50.000 extra nodig is. Een eerste aanzet hiervoor werd voorgesteld en goedgekeurd door de personeelskosten op de begroting voor het nieuwe seizoen te verhogen van € 68.000 naar € 104.000. Dit heeft een begrotingstekort tot gevolg van € 18.850, dat zal worden gedekt uit de reserves.

Jaarverslagen

De jaarverslagen van secretaris Tonnie Zieverink en penningmeester Hans van Halm zagen er zoals te doen gebruikelijk weer zeer compleet en professioneel uit. In het secretariële jaarverslag kwam het totale reilen en zeilen van de club voorbij en werden daarin, uitgebreid toegelicht door bestuurslid algemene zaken Marco Frank, extra accenten gelegd op belangrijke zaken als de vernieuwing van de voetbaltechnische organisatiestructuur, het op niveau houden van het vrijwilligersbeleid, het doorontwikkelen van het communicatiebeleid, het handhaven en verder uitbouwen van het sponsorbeleid, het behouden en vernieuwen van de accommodatie en het bewaken en stimuleren van alle overige verenigingszaken.

Penningmeester Hans van Halm stelde dat hij met een goed gevoel het seizoen 2015-2016 heeft afgesloten. Het totaal van de inkomsten is vrijwel gelijk aan de begroting en de kosten zijn € 14.000 lager dan begroot. Uiteindelijk werd er over het afgelopen jaar een winst geboekt van € 14.715. Hiervan wordt een bedrag ad € 10.000 aan het Fonds Kwaliteitsimpuls Jeugdvoetbal toegevoegd, waardoor dit fonds momenteel een saldo kent van € 42.000. Van Halm liet wel een waarschuwend geluid horen met betrekking tot de financiële toekomst van de club. “Met al onze ambities, en deze zeker op voetbaltechnisch gebied, staat ons een fikse opgave te wachten. De kostenstijgingen in combinatie met de mogelijk terugloop van het aantal leden als gevolg van de krimp kan betekenen dat in de toekomst een contributieverhoging niet moet worden uitgesloten.”

Bestuursverkiezing

Grolpreses Hans Scheinck, die aftredend en herkiesbaar was, is akkoord gegaan met een nieuwe bestuursperiode, maar dat wel onder een bepaalde voorwaarde. “Deze club zal niet alleen meer ambitie moeten uitstralen, maar dit ook moeten waarmaken in de praktijk en dat vooral door de spelers op het veld. Indien men daar niet in mee wil gaan, is het wat mij betreft over en uit. Dan stop ik ermee.” Scheinck gaat nog steeds duidelijk gebukt onder de twee opeenvolgende degradaties van het eerste team, hetgeen een duikeling tot gevolg had van de eerste naar de derde klas KNVB. Ook de degradatie van Grol A1 in het afgelopen seizoen en het mislopen van promotie door Grol B1 in de nacompetitie zit de Grolvoorzitter nog steeds dwars. Ondanks deze teleurstellende zaken was Scheinck afgelopen maandag tevreden gesteld dat de ledenvergadering groen licht gaf voor de nieuwe, ambitieuze plannen van het Grolbestuur om het voetbalniveau van de club op te krikken. “Dat het een en ander gepaard gaat met veel geld, is nu eenmaal niet anders. Ambitie kost geld en wanneer je A zegt, moet je ook B zeggen!”

Bij de bestuursverkiezing werd naast Hans Scheinck ook Marco Frank, wnd. voorzitter en bestuurslid algemene zaken, voor een  nieuwe periode herkozen. Daarnaast werd het bestuur uitgebreid in de persoon van Rob Westervoorde, die de nieuw gecreëerde functie van tweede secretaris gaat behartigen. Rob van Meurs, die als voorzitter afdeling senioren een kwaliteitszetel bezette in het hoofdbestuur, wordt opgevolgd door Jos Penterman.