Kunstgras update

29-11-2016

Zondag 27 november is er door de NOS extra informatie naar buitengebracht over de concentraties gevaarlijke stoffen in de kunstgraskorrels. Deze zijn in de meeste gevallen enkele malen hoger dan de norm in consumenten producten, maar nog wel binnen de norm die gehanteerd wordt voor kunstgraskorrels, de zogenaamde VACO norm. De s.v. Grol heeft ook een monster aangeleverd. De resultaten hiervan zijn bij ons nog niet bekend.

Het onderzoek van de KNVB zelf, die opdracht heeft gegeven aan de RIVM (Rijks instituut voor volksgezondheid en milieu) om ook de samenstelling van de kunstgraskorrels te analyseren en daarnaast tevens een literatuurstudie te doen naar wat er bekend is over de relatie van deze gevaarlijke stoffen en de gezondheid, is nog niet afgerond. De resultaten worden eind december verwacht.

Het bestuur s.v. Grol wil eerst deze resultaten afwachten en heeft daarom besloten om zich voorlopig bij het standpunt van de KNVB, het RIVM en de Vereniging van Sport en Gemeenten aan te sluiten, en dat betekent dat er voorlopig gewoon gevoetbald kan worden op kunstgrasvelden met rubberen kunstgraskorrels.

Wel is het bestuur er zich terdege van bewust dat een deel van de ouders zich ongerust maakt. Zeer begrijpelijk. Met name bij de jongste jeugd (JO9) en de keepers, gezien de berichten hierover in de media. In principe stellen we dat ook zij gewoon op de kunstgrasvelden kunnen voetballen. Mochten er echter zeer grote bezwaren zijn bij deze jeugdteams, dan zijn we bereid om te kijken of het mogelijk is om de training en eventueel wedstrijd van dit team naar natuurgras te verplaatsen. Dit dient dan in overleg te gebeuren met het jeugdbestuur (coordinator leeftijdsklasse Mirjam Pos en Yvonne Klein Gunnewiek en coordinator trainingsschema Marcel ten Barge) en de terreincommissie (Tonny Hartman). Dit kan alleen voor zover er ruimte is op de natuurgrasvelden en dit zal dus vrij beperkt zijn.