Uitnodiging en Agenda ALV

26-09-2017

Geachte leden,

Hierbij nodigen wij u uit voor het bijwonen van de algemene ledenvergadering van de sportvereniging Grol. De vergadering wordt gehouden op MAANDAG 2 OKTOBER 2017

Aanvang:   20.00 uur / Locatie: clubgebouw s.v. Grol

Voorafgaande aan de vergadering wordt om 19.45 uur voor alle leden en andere belangstellenden een herdenkingsbijeenkomst nabij de herdenkingszuil ‘Bewogen staan wij stil’ gehouden. Eén en ander ter nagedachtenis aan alle gestorven leden van de vereniging.

Zij, die daarbij aanwezig willen zijn, zijn van harte welkom!

A G E N D A

1.     Opening

2.     Notulen algemene ledenvergadering d.d. 3 oktober 2016

3.     Algemeen jaarverslag seizoen 2016-2017 (presentatie secretaris)

4.     Financieel jaarverslag seizoen 2016-2017 (presentatie penningmeester)

5.     Verslag kascommissie over boekjaar 2016-2017 (verklaring voorzitter kascommissie)

6.     Aanstelling kascommissie voor controle boekjaar 2017-2018

1e  ronde huldigingen (zie toelichting)

7.    Beleidsplan s.v. Grol 2018 – 2020 (zie toelichting)

8.    Organisatie s.v. Grol (zie toelichting)

9.    Voorstel tot contributieverhoging (zie toelichting)

2e ronde huldigingen

10.    Begroting 2017 – 2018

11.  Bestuursverkiezing (zie toelichting)

12.  Mededelingen

3e ronde huldigingen

13.   Rondvraag

14.   Sluiting

A.J.M. (Tonnie) Zieverink

Secretaris s.v. Grol

TOELICHTING agenda algemene ledenvergadering d.d. 02-10-2017:

De notulen van de algemene ledenvergadering (ALV) d.d. 3 oktober 2016, het volledige algemene jaarverslag 2016-2017  (tijdens de ALV zal een samenvatting worden voorgelezen) en het financieel jaarverslag 2016-2017 liggen op de avond van de vergadering vanaf 19.15 uur in het clubgebouw voor alle leden ter inzage.

Agendapunt 7: Beleidsplan s.v. Grol 2018 – 2020

Op onze website vindt u het beleidsplan 2017 – 2019 (menu Over s.v. Grol – Toekomst). Tijdens de ALV brengen we u op de hoogte van de voortgang en de aanpassingen voor de komende drie jaar.

Agendapunt 8: Organisatie s.v. Grol

In het afgelopen jaar hebben we ons intensief bezig gehouden met onze organisatie. Niet zozeer omdat we zoveel groepen en commissies hebben, want dat noemen wij betrokkenheid. Het ging er nu vooral om het voetbal nog meer op de voorgrond te krijgen. HDe belangrijkste verandering zijn de vorming van een bestuurlijk overleg dat over “Voetbal” gaat, over de hele breedte van de Grol. Intussen “Voetbalbestuur” genoemd als werktitel. En de vorming van de faciliterende groepen Verenigingsbureau en Wedstrijdsupport. Dit hele proces van verandering van de organisatie hebben we “Versterking s.v. Grol” genoemd. Tijdens de algemene ledenvergadering willen wijeen toelichting geven. En het nieuwe Rondogram presenteren. We horen graag uw mening.  Want het proces is nog niet af.  We gaan er in dit seizoen mee door.

Agendapunt 9: voorstel contributieverhoging

Tegelijkertijd met het proces “Versterking s.v. Grol” hebben we gekeken naar de financiële positie van de s.v. Grol in de komende tien jaar. Die heeft vooral te maken met een afnemend aantal jeugdleden. Door de bevolkingskrimp, met name door minder geboorten, denken wij van 1.350 betalende leden in 2017 naar 1.100 betalende leden te gaan in 2027.  De contributie inkomsten zullen dus gaan dalen. Daarbij komt nog dat de gemeentelijke subsidie voor spelende jeugdleden zal verminderen door de daling van het aantal jeugdleden.

Om onze financiële positie maar ook de faciliteiten, zoals accommodatie en voetbalopleiding, de komende tien jaar op hetzelfde niveau te houden, is een contributieverhoging noodzakelijk.

Het voorstel is de contributie eenmalig te verhogen voor spelende leden met ongeveer € 1,- per maand.  Met ingang van 1 januari 2018, het derde kwartaal van het seizoen 2017-2018.

Daarnaast stellen wij voor de contributie voor all leden jaarlijks te indexeren met een vast percentage van 1,5%. Met ingang 1 juli 2018, het eerste kwartaal van het seizoen 2018-2019.

We hebben de nieuwe contributiebedragen (na de verhoging)  opnieuw naast de contributiebedragen van vergelijkbare verenigingen gelegd.  We blijven daar nog steeds gemiddeld onder. Veel verenigingen passen ook al de jaarlijkse indexering van de contributie toe.

Agendapunt 10: Bestuursverkiezing

Volgens het rooster van aftreden zijn Hans van Halm (penningmeester) en Peter Harbers (voorzitter SEAG en verantwoordelijk voor de accommodatie) aftredend. Hans van Halm is herkiesbaar. Peter Harbers stopt als voorzitter van de SEAG en als hoofdbestuurslid. Hij blijft wel deel uitmaken van het bestuur SEAG. Dennis Dibbets is de nieuwe voorzitter van het bestuur SEAG, maar hij wenst de kwaliteitszetel vanuit het SEAG in het hoofdbestuur niet te gaan vervullen. Binnen het SEAG wordt bezien wie de kwaliteitszetel in het hoofdbestuur zal gaan invullen.

In 1993 bij de viering van het 75-jarig bestaan van de vereniging heeft het bestuur een gouden ‘Grol’-speld in het leven geroepen, bestemd voor de leden die 50 jaar of langer lid zijn. Deze speld wordt jaarlijks tijdens de algemene ledenvergadering uitgereikt aan de leden, die in hetzelfde jaar het 50-jarig lidmaatschap hebben bereikt. Bij het agendapunt Huldigingen valt dit jaar deze eer te beurt aan acht, in deze uitnodiging nog niet bij naam te noemen leden.

Hoofdbestuur s.v. Grol