Grolspelertjes bezoeken FC Twente - Jong Oranje

26-03-2005

Elk jaar gaat de jeugd van sportvereniging Grol (sv Grol) naar een club uit het betaalde voetbal. Dit jaar gingen de F7, F8 en de zaterdagochtendselectie naar het Arke Stadion in Enschede. Op het programma stond niet zomaar een club; FC Twente tegen Oranje (onder de twintig).

Het vertrek was op ‘Goede vrijdag’ om half zes vanaf sportpark ‘Den Elshof’. Elke speler mocht dit keer een ouder meenemen en zo kwam het aantal van die avond op 85 belangstellenden. In een lange stoet ging het richting Enschede en hoe dichter wij bij het stadion kwamen hoe langer de stoet. Heel langzaam bereikten we toch het stadion en was het zoeken naar een parkeerplaats. Ook dit was geen probleem. Op een groenstrook langs de weg, waar al enkele auto’s stonden, kon die van ons mooi bij staan. Het was nu nog maar enkele honderden meters lopen. In de verte kon je zien dat de lampen in de grote lichtmasten hun werk al deden. Eenmaal aangekomen bij het stadion moesten wij zoeken naar ingang D. Gelukkig stond dat goed aangegeven. Voor diegene die het kent, je moet links om het stadion om bij ingang D te komen. We hebben dus om het hele stadion gelopen om bij de ingang te komen. Maar goed … hebben we dat ook een keertje gezien.

Bij de ingang kregen zowel de kinderen als de ouders een kaartje waarop het vaknummer en stoel stond. In ons geval was dat vak 16, stoel 5.

We hadden, als echte Hollandse toerist, ons eigen drinken meegenomen in die plastic flesjes met zo’n handige afsluitbare dop. Maar tot onze verbazing hoorden we dat we die niet mee naar binnen mochten nemen. Wel kartonnen drinkpakjes, want die komen niet zo hard aan als je er mee gooit naar één van de spelers. De plastic flesjes konden wij vooraan bij de ingang afleveren.

Het duurde, nadat wij plaats hadden genomen, enkele minuten voordat de spelers van FC Twente en het Nederlands Elftal-onder-de-twintig het veld op kwamen. De eerste minuten van de wedstrijd gebeurde er nog niet veel bijzonders. Maar in de twintigste minuut kwam de stand op 0-1 en onze Grol spelertjes juichten net zo hard als de rest in het stadion. In de veertigste minuut 0-2, en vijf minuten later, bijna op het moment dat de scheidsrechter de eerste helft wilde affluiten kreeg jong Oranje een strafschop. Rick Kruis zorgde dat de stand voor de pauze op 0-3 kwam.

Na de rust klopte de wedstrijd voor enkele kinderen niet meer. ‘De spelers van Oranje schopten de bal naar hun eigen doel.’ Niet wetend dat er na de rust altijd gewisseld wordt, werd dit meteen aan trainer Max de Vries gemeld. Hij zou zaterdagmorgen tijdens de training terugkomen op het wisselen in de rust.

FC Twente scoorde vier minuten na de rust; 1-3. Het doelpunt werd gemaakt door Ruud Bruns. Jong Oranje maakte het in de tweede net zo spannend als in de eerste helft. In de 90ste  minuut werd de eindstand 1-4 voor Jong Oranje. De wedstrijd werd bezocht door 12.500 supporters. Deze konden echter verbazend snel het stadion verlaten. Buiten bleek de politie de door onze gekozen groene parkeerplaats te belonen met een prent van € 45,-, flauw hoor.

Voor de kinderen (en sommige ouders) was het een hele belevenis om een keer een club te zien spelen uit het betaald voetbal en zeker voor herhaling vatbaar.