Grol zorgt voor een spectaculaire tweede helft tegen DZC

28-01-2024

Grol - DZC '68 2 - 2

Tekst: Theo Huijskes
Foto’s: Marcel Houwer

De eerste competitiewedstrijd in het kalenderjaar 2024 begon voor de hoofdmacht van Grol met een thuiswedstrijd tegen DZC ’68 uit Doetinchem. Het team van trainer/coach Rob Haveman, met aan zijn zijde de fanatieke, tevens luidruchtige assistent-trainer/coach Bas van Londen, wist op zaterdag 1 juli 2023 Grol nog op een 1-0 nederlaag te trakteren en dat bij de op het sportpark Zuid in Doetinchem gespeelde regionale finale om de Achterhoek Cup 2023. Op het sportpark Den Elshof lukte het Grol niet om volledige revanche te nemen voor het destijds te incasseren verlies. Na een matige eerste helft, waarin Grol genoegen moest nemen met een 0-2 achterstand, wist het team van trainer-coach Philip Agteres de rug te strekken en zich naar een 2-2 einduitslag te knokken. Een prestatie, die het tweede bedrijf overziende ook nog een overwinning had kunnen opleveren. Maar een en ander zou, mede gelet op het spelbeeld in het eerste bedrijf van het voetbalgevecht, te veel van het goede zijn geweest.

Tycho, Kjell en Kaj Riteco tegelijkertijd in Grol 1

Grol ging van start met een team, waarin een vijftal geblesseerde spelers ontbrak. Het gaat in dit geval om Max de Vries, Thiemo Wessels, Mark Hietland, Jordy Schutten en Mick Wissink. Een en ander had onder andere tot gevolg dat de veelal tot de reservebank veroordeelde Titus Hoffman de gehele wedstrijd zijn kunsten mocht vertonen en dat helemaal in dienst van het team niet onverdienstelijk deed. Een bijzondere aangelegenheid deed zich ook voor op het moment dat halverwege de tweede helft het trio Riteco’s, bestaande uit de gebroeders Tycho, Kjell en Kaj, tegelijkertijd deel uitmaakte van de elf in actie zijnde spelers. Een en ander werd met een brede lach op het gezicht waargenomen door de aanwezige ouders van de drie talentvolle spelers, te weten Rick en Lianne Riteco. Een lach die overigens even verdween op het moment in de tweede helft dat zoon Tycho alleen voor de DZC ’68-doelverdediger verschijnende faalde, maar in overvloed terugkeerde toen zoon Kaj even later met een fantastische kopbal de eerste goal voor zijn rekening nam. De tweede Groltreffer kwam op naam van Mart Willemsen.

In de eerste helft was DZC ’68 de baas in het veld

Moet gezegd worden dat DZC ’68 in de eerste helft heer en meester was en dientengevolge ook verdiend met een 0-1 voorsprong (doelpunt van Thomas Kleinlugtebeld) ging rusten. Met name in het eerste kwartier van het duel zorgde de Doetinchemse formatie voor een aanvalsoffensief, dat zijn weerga niet kende. Daar staat tegenover dat de verdediging van Grol met daarachter een veel rust uitstralende doelverdediger Nick Oude Luttikhuis de Doetinchemse aanvalsgolf bijzonder goed wist te pareren. In het tweede bedrijf van de wedstrijd was in eerste instantie Tiem Rots dicht bij de gelijkmaker, waarna Jesper Vonk de voorsprong voor DZC ’68 op 0-2 bepaalde. Maar ondanks dat Grol het moest doen zonder de geblesseerd uitgevallen Mike Kempers en de eveneens geblesseerde aanvoerder Rico Lammerdink, waarbij eerstgenoemde per brancard het veld moest verlaten, wist de Grolequipe de rug te rechten. Naast deze bewonderenswaardige actie van het gehele elftal, mag niet onvermeld blijven dat goalie Nick Oude Luttikhuis tot tweemaal toe voortreffelijk redding bracht en daarmee DZC ’68 van een verdere score afhield. De positieve teamprestatie werd aan Grolzijde beloond met doelpunten van Kaj Riteco en Mart Willemsen, hetgeen een rustgevend gevoel te weeg bracht bij niet alleen de Grolselectie met begeleiding, maar ook bij het Grolpubliek. Met deze wetenschap derhalve op naar zaterdag 3 februari a.s. wanneer de uitwedstrijd tegen Achilles ’12 in Hengelo Ov op het programma staat!

Wedstrijdinformatie

Scoreverloop:
41e min. 0 - 1 Thomas Kleinlugtebeld
53e min. 0 - 2 Jesper Vonk
90e min. 1 - 1 Kaj Riteco
97e min. 2 - 2 Mart Willemsen

Scheidsrechter:
N. Henon uit Wageningen

Opstelling Grol:
Doel: Nick Oude Luttikhuis;
Achter: Mike Kempers (62e Kaj Riteco), Mart Willemsen, Wouter Pillen en Kjell Riteco;
Midden: Titus Hoffman, Rico Lammerdink (59e Roel Bruins) en Tiem Rots;
Voor: Siebe Lantink (72e Tygo ten Bulte), Luc Berentsen en Tycho Riteco.

Gele kaarten:
Kjell Riteco, Luc Berentsen, Tiem Rots en Philip Agteres (trainer-coach) van Grol en Jesse Wortelboer en Max Tamboer van DZC ’68.

Zaterdag 3 februari 18.00 uur Achilles '12 - Grol (competitie)
Donderdag 8 februari 20.15 uur Grol - DVC (Achterhoekcup)
Zaterdag 17 februari 14.30 uur Hulzense Boys - Grol (competitie)
Zaterdag 24 februari 18.00 uur Grol - Spart E. (competitie)