Grol moet een ruime nederlaag incasseren

17-02-2024

Hulzense Boys - Grol 5 - 1

Tekst: Theo Huijskes
Foto’s: Stefan Kempers

In Hulsen, een nog geen duizend inwoners tellend dorp in de provincie Overijssel en dat op de grens van Twente en Salland, moest de hoofdmacht van Grol afgelopen zaterdag aantreden tegen Hulzense Boys. Interessant detail is het gegeven dat deze in 1946 opgerichte dorpsclub veelal tot het naburige Nijverdal wordt gerekend. Maar daarbij wel te bedenken dat de Hulzenaren in de eerste klasse H van de KNVB uitkomen, terwijl de alom bekende en als machtig bekendstaande voetbalclub De Zweef uit Nijverdal is afgedaald van de hoofdklasse naar de tweede klasse KNVB.

In de eerste helft nog sprake van een gelijk opgaande strijd

Zoals De Zweef in de volksmond doorlopend aan het kortste eind trekt ten opzichte van Hulzense Boys, moest ook Grol het een en ander en dat op het goed bezochte sportpark Smidserve ondervinden in het eerste van de twee onderlinge competitieduels dit seizoen. Dit kreeg een invulling tijdens 90 minuten voetbal, waarbij er in het eerste bedrijf nog sprake was van een gelijk opgaande strijd. Dit laatste valt onder meer af te lezen aan de ruststand van 1-1. In de eerste helft was het Fabian te Kolste van de thuisclub, die reeds na zes minuten spelen een verdedigingsfout bij Grol afstrafte en goalie Nick Oude Luttikhuis kansloos passeerde. Opvallend bij Grol was dat men in de eerste 20 minuten onnodig veel balverlies leed, waardoor zich doelgerichte kansen aandienden voor de thuisclub. Maar Grol wist dat gevaar te keren. Een en ander vond onder andere plaats door een niet alledaagse hattrick van de ijverige Tiem Rots, die in nog geen vijf minuten speeltijd een drietal kansen op rij niet wist te verzilveren. Maar desalniettemin kreeg Grol de verdiende gelijkmaker. Nadat de losgebroken Tycho Riteco in de 42e minuut strandde op de doelman van de thuisclub, was het dezelfde ‘stormram’ Tycho, die een voorzet van Mark Hietland snoeihard binnen schoot: 1-1.

Grol wordt overvallen door een vorm van machteloosheid

De tweede helft begon de Grolequipe veelbelovend met een extra aanvalsoffensief, dat in de eerste vijf tot tien minuten geen resultaat in de vorm van doelpunten opleverde. Een en ander werd door de thuisclub aangegrepen om de voetbalbakens te verzetten. Zo was het wederom Fabian te Kolste die voor de 2-1 stand op het scorebord zorgde, waaraan in de 65e minuut een derde doelpunt werd toegevoegd toen Sander Blok van Hulzense Boys een hoekschop doeltreffend verlengde. Met name vanaf dat moment leek de Grolploeg de weg kwijt te zijn en liet zich daarbij totaal verrassen door een vorm van machteloosheid. Een en ander had tot gevolg dat Fabian te Kolste een hattrick forceerde en Sven Jagersma voor Hulzense Boys, en dat in de 90e, tevens (slot)minuut de 5-1 eindzege liet aantekenen.

Voor de Grolequipe van hoofdtrainer Philip Agteres en assistent-trainer Jos Heutinck het moment om een traject in te zetten, waarbij de gehele selectie zich weet te herpakken en zich daarbij met een schone lei kan opmaken voor het eerstvolgende competitieduel, te weten zaterdag 24 februari a.s. tijdens de competitiewedstrijd op het eigen sportpark Den Elshof tegen Sparta Enschede. Aanvang: 18.00 uur.

Wedstrijdinformatie

Scoreverloop:
6e min. 1 - 0 Fabian te Kolste
45e min. 1 - 1 Tycho Riteco
58e min. 2 - 1 Fabian te Kolste
65e min. 3 - 1 Sander Blok
81e min. 4 - 1 Fabian te Kolste
91e min. 5 - 1 Sven Jagersma

Scheidsrechter: Jarno Schoonhoven

Geel: Kjell Riteco, Rico Lammerdink, Tiem Rots en Nick Oude Luttikhuis van Grol en 2x Hulzense Boys

Opstelling Grol:
Nick Oude Luttikhuis, Wouter Pillen, Kjell Riteco (46. Teun Reijrink), Kaj Riteco (73. Titus Hoffman), Mart Willemsen, Tiem Rots, Mark Hietland (85. Thiemo Wessels), Rico Lammerdink, Tycho Riteco, Luc Berentsen en Siebe Lantink (73. Jordy Schutten).

Zaterdag 24 februari 18.00 uur Grol - Sparta E. (competitie)
Dinsdag 27 februari 20.15 uur DZC '68 - Grol (Achterhoekcup)
Zaterdag 2 maart 18.00 uur RKZVC - Grol (competitie)

Uitslagen 1H (inhaalduels)