Grol kende in zichzelf de grootste tegenstander

25-02-2008

Na de afgelasting van vorige week, ging de bal voor het vlaggenschip van de S.V. Grol eindelijk weer in competitieverband  rollen. Alle oefenpotjes ten spijt, nu gaat het weer om de punten. Punten die de ploeg van coach Henry Golstein bijeen moet zien te spelen voor een goede eindklassering. Een gegeven staat echter dan als een paal boven water, de herstart na de winterstop betekent doorgaans een nieuwe competitie. Voor de sceptici onder ons, was het afgelopen seizoen een duidelijk voorbeeld.

Grol ging in de ontmoeting tegen Sc Bemmel voortvarend van start, het oogde gretig en zette de tegenstander gelijk vast op eigen helft. Het bleek reeds in de derde minuut fataal te worden. Door slecht positiespel in de laatste lijn, kreeg een van de snelle voorwaartsen van de gasten de gelegenheid de score te openen. De zeer snelle en alerte Tim Vonk had de hoek voor het uitkiezen en schoot beheerst de 0-1 binnen. Deze vroege en onverwachte score bracht veel onrust binnen de gelederen van de thuisploeg. Een nerveus spelende achterhoede gaf de tegenstander dikwijls de gelegenheid om gevaarlijk door te komen. Het zelfvertrouwen van de gasten groeide naarmate de wedstrijd vorderde. Zij speelden met meer passie en beleving, hetgeen zich vooral manifesteerde in het aangaan van de duels. Men ging voor elke mogelijkheid, geruggensteund door de snelle voorsprong. De voorsprong was voor de Betuwenaren koren op de molen, men kon haar favoriete spelletje spelen. Veel mensen achter de bal, vooral in de laatste linie en veelal de lange bal hanteren richting hun snelle spitsen. Grol kon daar weinig tegenover stellen, op een paar kansen na die een gelijkmaker hadden kunnen betekenen. Het zelfvertrouwen en de vorm van een groot aantal spelers binnen de blauw witte brigade gaf echter al vrij snel de indruk dat er weinig te halen viel. De tegenstander met twee Vonken binnen hun geledingen, Tim en Rob, speelden het spelletje met veel meer passie. Zoveel zelfs dat de vonken er dikwijls vanaf vlogen, al ging Rob Vonk hierbij met enige regelmatig duidelijk over de schreef. De jeugdige scheidsrechter Bluemink bestrafte hem met geel na een charge op Juliën Harbers, waar een andere kleur ook niet zou hebben misstaan.

Na de thee gaf Grol weer vol gas, de gasten trokken zich andermaal weer massaal terug. Hetgeen inhield dat de rood zwarte muur nauwelijks te slechten viel. Individuele acties hadden het tij kunnen keren, zoals een fraaie omhaal van Erwin van de Wolfshaar. Keeper Ken van Egdom toonde zich een ware sluitpost bij deze actie en een soortgelijke actie enkele minuten later. Het zat de thuisploeg niet mee, de wil was aanwezig, maar het ontbrak aan samenhang, collectiviteit, creativiteit en beleving om deze tegenstander dat professioneler met de stand in de wedstrijd omging. Het team speelde op het randje, vooral in de tweede helft met de goedkeuring van een matig acterende scheidsrechter. Grol echter vergat zichzelf te zijn en liet zich teveel meeslepen in deze situatie, met als gevolg dat het in zichzelf de grootste tegenstander vond. Getuige de rode kaart die Johan Houben moest incasseren na een ongeoorloofde verbale opmerking, uit frustratie, in de slotfase van het duel.

A.s zondag is Grol vrij. Voldoende tijd derhalve om de wonden te likken en zich te preparen op de volgende tegenstander, Pax in Hengelo (Gld) op 9 maart a.s.

Speelronde: 16.

Scheidsrechter: dhr. R. Bluemink uit Deventer.

Eindstand: 0 - 1

Ruststand: 0 - 1

Scoreverloop: 3e min. 0-1, Tim Vonk.

Gele kaarten: Patrick Blanckenborg, Martijn van Ooyek , allen S.V. Grol. Rob Vonk, Sc Bemmel.

Rode kaarten: Johan Houben, S.V. Grol

Afwezig bij Grol: Tom Kaak, geschorst. Björn Koldewey en Robin Schuurmans, blessures.

Pupillen van de week: Jelmer Rijkenbarg en Mick Wissink.

Sponsor wedstrijdbal: Supportersclub S.V. Grol.

Man of the Match: n.v.t.

Bijzonderheden: eerste wedstrijd van 3e periode

Opstelling Grol:

Doel: Dennis Dibbets

Achter: Patrick  Blanckenborg, Frank Oosterholt, Tom Klein Zeggelink.

Midden: Christiaan Pillen (28e min. Juliën Harbers, 45e min. Björn Koldewey), Lennard Walterbos, Erwin van de Wolfshaar, Wouter Scharenborg

Voor: Kevin Stöteler, Johan Houben, Sander Nijhoff (58e min. Martijn van Ooyek).

Uitslagen afgelopen zondag 24 febr.:

Juliana ’31 – Hatert 2-0

AWC - Beuningse Boys 0-1

SDOUC – OBW 4-2

Overasseltse Boys – Leones 1-3

Varsseveld – PAX 1-1

Grol - Sc Bemmel 0-1

Programma zondag 9 maart.a.s:

Hatert - AWC

Beuningse Boys - SDUOC