Sponsoravond luidt 4e lustrum Marveld C- toernooi in

05-06-2009

GROENLO – Het Marveld C Toernooi viert dit jaar haar vierde lustrum en dat werd donderdag 4 juni ingeluid met een speciale sponsoravond. In een volle sporthal op sportpark Den Elshof luisterden ruim 300 sponsoren naar een presentatie van gastsprekers Joop Munsterman en Jan van Halst.
Voorzitter van de SV Grol, Theo Huijskes opende de avond in het door hem genoemde ‘enige echte Grolsch Veste’, waarna voorzitter van het Marveld Toernooi, Ben Bomers terugblikte op de eerste periode van de inmiddels 20 jarige geschiedenis van het toernooi. “Toen was het nog één dag en nadien een broodje eten in de serre”, vertelde Bomers. “Nu zijn we deze volle week bezig met het toernooi met alles erop en eraan van catering tot overnachtingen.” Bomers roemde de 200 vrijwilligers die een toernooi als dit draaiende houden en beloofde dat voor hun iets extra’s zal komen. Maar wat dat precies was wilde hij nog niet zeggen.

Vervolgens nam Joop Munsterman, bestuursvoorzitter bij dagbladuitgever Wegener en voorzitter van Voetbalclub FC Twente, plaats achter de microfoon. Hij behandelde twee cases. Die van Voetbalclub Twente van een bijna faillissement naar een regionale club met een landelijke uitstraling die diep wortelt in haar maatschappelijke omgeving en breed gedragen wordt door de samenleving en die van Wegener van het huis-aan-huis suffertje naar een serieus medium.

Het waren twee cases die eigenlijk naadloos in elkaar overliepen en die prachtig illustreerden hoe dicht een voetbalclub en een commercieel bedrijf bij elkaar liggen. De case FC Twente was die van een doortimmerd marketingplan met een visie, strategie en doel. En die van Wegener was een verhaal over teamplayers met spitsen, een middenveld een achterhoede en de directeur als keeper.
De tweede gastspreker, Jan van Halst, oud voetballer bij onder meer FC Twente en Ajax en nu manager commerciële zaken van FC Twente en voetbalanalist op TV, hield zijn pleidooi over communicatie. Met smakelijke voorbeelden over trainers die tegenwoordig een ploeg individuele BV-tjes voor zich hebben staan in plaats van voetballers van de straat of over hoe diverse coaches een slecht nieuws gesprek houden legde hij de zaal het belang uit van communicatie. En dan niet de inhoud van de boodschap maar vooral de manier waarop de boodschap verteld wordt.”Let als je communiceert op met wie je dat doet en zorg dat jij jouw boodschap aansluit op het publiek. Verwacht niet dat jouw publiek zich maar moet aanpassen aan hoe jij bent”, legde Van Halst uit. De spreker had de manier waarop hij zijn boodschap bracht in ieder geval goed aangepast aan het publiek want gedurende zijn volledige presentatie, was de zaal muisstil.

De muzikale inbreng was deze avond van percussiegroep Shuffle en de samensmelting van Shuffle en Dweilorkest de Knolle: Knuffle.