06-10-2009
1) INLEIDING
In dit jaarverslag hebben wij ons beperkt tot de meest in het oog springende feiten en gebeurtenissen van het afgelopen seizoen. Deze selectie van hoogte- en dieptepunten zorgt er voor dat er wederom een vrij lijvig rapport geschreven is. Er gebeurt bij een vereniging als de s.v. Grol dan ook zo ontzettend veel in één seizoen, dat wij u vragen om er toch maar weer even goed voor te gaan zitten. We kijken immers wederom terug op een seizoen waarin de s.v. Grol historie heeft geschreven. Was dat het vorig verslagjaar vanwege de realisering van het kunstgrasproject, het afgelopen seizoen vanwege de sportieve prestaties.
2) SENIOREN
Henry Golstein uit Hengelo (Gld.) was voor het tweede seizoen verantwoordelijk als hoofdtrainer van Grol 1. De sportieve uitdaging was, om na een seizoen in de zuidelijke 2e klasse gespeeld te hebben, weer goed te presteren in de Twentse 2e klasse J. Een klasse met voor Grol weer oude, maar ook nieuwe en onbekende tegenstanders. De eerste seizoenshelft werd, mede veroorzaakt door een aantal blessures in de spelersgroep, moeizaam begonnen. Na de winterstop begonnen we voortvarend en we streden mee om de bovenste plaatsen. Er werd al even gedacht aan een kampioenschap, maar daar kwamen we een paar punten voor tekort. In de 3e periode werd een mooi periodekampioenschap binnengehaald. Helaas was de nacompetitie niet echt aan onze jongens besteed en we werden dan ook al snel in de eerste ronde uitgeschakeld. Uiteindelijk moeten we niet vergeten dat Grol 1 natuurlijk wel een prachtig eindresultaat wist te realiseren met een mooie 2e plaats in de 2e klasse J. Nog nooit eerder in de geschiedenis van de sportvereniging Grol eindigde Grol 1 zo hoog!
We hebben na het seizoen afscheid genomen van Patrick Blanckenborg. De centrale verdediger kreeg een prachtige afscheidswedstrijd aangeboden van zijn sportvrienden. De bescheiden voetballer en “rots in de branding”, zal dit seizoen een plaats vinden bij Grol 2. Hij zal hier van veel waarde zijn voor dit jeugdige team.
Grol 2, getraind en gecoacht door Sander van Beckhoven, kende eveneens een goed seizoen met herkenbaar voetbal in de reserve 1e klasse. Grol 2 is een opleidingsteam met een goede teamspirit, waarin veel aandacht wordt geschonken aan de ontwikkeling van de jonge spelers. Uiteindelijk wist Grol 2 zelfs een periodetitel in de wacht te slepen en in de daarop volgende nacompetitie zelfs de hoofdklasse te halen. Een nog niet eerder geëvenaarde prestatie.
Grol 3, getraind en gecoacht door Jeroen Groot Zevert, had een zeer moeilijk jaar in de reserve 3e klasse. Dit werd vooral veroorzaakt door een te smalle selectie voor dit team. Dit bleek met name toen Grol 3 vanwege blessures en het afstaan van spelers aan Grol 2, met spelers uit Grol 4 en 5 de competitie moest gaan uitspelen. Een vervelende en onwenselijke situatie voor alle betrokkenen. Uiteindelijk is men er niet in geslaagd om zich in de reserve 3e klasse te handhaven.
Het recreatieve gedeelte bij de senioren bestond uit 10 teams, waaronder 3 zaterdagteams. De goede sfeer en zelfredzaamheid zijn bekend binnen de recreatieve afdeling. De trainingsopkomst op donderdagavond was over het algemeen zeer goed. Dit laatste was natuurlijk ook het gevolg van het gegeven dat wij als vereniging nu ook enkele kunstgrasvelden kunnen gebruiken. De training van de recreanten stond onder leiding van Marcel ten Barge, Ewald Brockötter en Frank Walterbos.
Grol 12 en 13 speelden het hele seizoen om het kampioenschap, maar uiteindelijk lieten ze het kampioenschap “uit hun vingers glippen”. Grol 12 wist wel de bekerfinale te halen. Een spannende finale in Zutphen leverde een gelijkspel op en de daarop volgende zinderende strafschoppenreeks werd helaas verloren. Uiteindelijk toch een voortreffelijke prestatie.
Binnen de afdeling futsal waren drie herenteams en 1 damesteam actief. Grol 1, 2 en 3 en het damesteam wisten respectievelijk een 5e, 10e, 6e en 6e plaats te bemachtigen. Alle teams hebben overigens hun competities op een leuke manier kunnen spelen.
Er wordt ieder jaar afscheid genomen van één of meer leiders van de diverse teams in de prestatieve en/of recreatieve afdeling. Een leider is het gezicht, de spin in het web en tevens de smeerolie van het team. Een dus niet weg te denken functie en de basis van een goed functionerend team. We mogen als sportvereniging Grol derhalve trots zijn op alle vrijwilligers op en rond onze voetbalvelden.
Er werden twee scheidsrechtersbijeenkomsten georganiseerd om de (spelende) leden binnen de recreatieve afdeling als clubscheidsrechter op te leiden en/of enthousiast te maken voor het scheidsrechtersvak. De aanwezige leden waren erg enthousiast en deze bijeenkomsten krijgen komend seizoen zeker een vervolg. Deze inspanningen hebben er mede toe geleid dat er weer interesse begint te ontstaan bij de jeugd en de senioren om te gaan fungeren als scheidsrechter.
Er werd dit seizoen, na 10 jaar, ook afscheid genomen van keeperstrainer Piet Arets. Piet kenmerkte zich vanwege zijn integriteit, collegialiteit, plichtsgetrouwheid en zijn sociaal gevoel. Piet gaf aan dat het geen afscheid was, maar het neerleggen van een functie.
De s.v. Grol vindt dat één van haar taken de zorg voor geblesseerde spelers is. Hier is de Paramedische Begeleidingsgroep (PMB) voor verantwoordelijk. Om haar taken nog beter te kunnen vervullen, zijn er enige wijzigingen binnen de PMB doorgevoerd. Daarnaast is de PMB intensiever gaan samenwerken met de fysiotherapeuten Wolters & Kristen. Verzorger Jan Froeling is met ingang van januari 2009 weer de coördinator binnen de PMB.
Vermeldenswaardig is verder nog dat Jan Baks tijdens de afsluiting van het seizoen een welverdiende huldiging te beurt viel voor 30 jaar verzorging. Uit handen van Sander van Beckhoven ontving Jan Baks een naambord cadeau, dat inmiddels een passende plek heeft gevonden aan de muur tegenover de medische ruimte op ons sportpark ‘Den Elshof’.
3) JEUGD
De trend van een groeiende jeugdafdeling, die zich de afgelopen seizoenen heeft laten zien, heeft zich ook in het achter ons liggende seizoen doorgezet. Waren bij de seizoenstart 430 jeugdspelers actief in 37 teams en de zaterdagochtendgroep, gedurende het seizoen hebben zich nog 45 spelertjes aangemeld. Na de winterstop zijn er twee nieuwe F-teams geformeerd, zodat er 39 jeugdteams deelnamen aan de competitie. In het seizoen 2009 / 2010 zullen er 38 teams deelnemen aan de diverse competities van de KNVB en start de F-zaterdagselectie met ruim 30 spelertjes. Eén van de ingeschreven teams is een meisjes B-team en aangezien het jaren geleden is dat de Grol een meisjesteam in kon schrijven, zijn we uitermate content met deze ontwikkeling..
Zoals alle jaren prijzen we ons ook nu weer zeer gelukkig met het grote aantal vrijwilligers, dat bereid is om een bijdrage te leveren om al dit aanstormende talent gedurende het gehele seizoen te begeleiden. Trainers, begeleiders, verzorgers, scheidsrechters; al met al waren het afgelopen seizoen meer dan 150 vrijwilligers bij de jeugd betrokken. Het jeugdbestuur lukt het weliswaar elk jaar weer om alle functies ingevuld te krijgen, maar helaas moeten wij ook constateren dat dit elk jaar moeilijker wordt.
Prestatief gezien heeft de jeugd van onze vereniging zich het afgelopen seizoen weer goed laten zien. Er waren weer een aantal kampioenen te begroeten.
In de najaarscompetitie waren het de spelers van Grol F2, F4 en E3 die de kampioensbeker in ontvangst mochten nemen. In de voorjaarscompetitie waren het de spelers van Grol D5 en F9 die de kampioenschapvlag konden hijsen. Daarnaast haalden de C1 en de B1 het kampioenschap binnen en promoveerden zij naar respectievelijk de 3e divisie landelijk en de hoofdklasse.
Voor de eindstanden van zowel de jeugd als de senioren verwijzen wij naar de bijlagen van dit algemeen jaarverslag.
4) SEAG
De op 6 mei 2008 opgerichte Stichting Exploitatie Accommodatie s.v. Grol, oftewel SEAG kreeg op 2 juni van dat jaar de accommodatie door s.v. Grol in erfpacht overgedragen. Op 19 juli 2008 werd de gebruikersovereenkomst door beide partijen ondertekend. Het bestuur, bestaande uit 7 personen, is vanaf dat moment verant-woordelijk voor de accommodatie en kon aan de slag.
Het afgelopen seizoen is een groot aantal onderwerpen gepasseerd, welke stuk voor stuk allemaal heel veel aandacht hebben gevergd van de leden van het bestuur van SEAG. Het kunstgrasproject en de afwikkeling daarvan dient hierbij uiteraard te worden genoemd. Een tweede, zeer belangrijk onderwerp, is de aansluiting en levering van energie, oftewel van elektriciteit en gas. Tegenwoordig heb je zoals u weet niet meer te maken met één vaste leverancier (het nutsbedrijf), maar zijn er allerhande commerciële partijen op de markt die energie kunnen leveren tegen verschillende prijzen maar ook tegen verschillende voorwaarden(!). Hierbij hebben we ook nog eens rekening te houden met de wensen van de exploitant van het sportcafé, de firma Porskamp, aangezien de energielevering daarvoor via de hoofdaansluitingen van SEAG verloopt. Het doet ons deugd u te kunnen melden dat we, in goed overleg met de firma Porskamp, voor de duur van drie jaar een goed contract voor de energielevering hebben kunnen afsluiten.
Overige thema's binnen SEAG waren het afgelopen seizoen natuurlijk het regulier en groot onderhoud van de sportvelden, alsmede de aanschaf en het beheer van ballen en materialen. Verder kunnen zaken genoemd worden als het snoeien van bomen, de geluidsinstallatie, onderhoud aan warmwatervoorzieningen etc. Er staan nog veel zaken op het wensenlijstje. We verwijzen hiervoor graag naar de speerpunten. Helaas wordt het tempo van veel zaken vaak bepaald door kosten en inherent daaraan de financiële mogelijkheden van de club, als gebruiker van de accommodatie.
M.b.t. de financiële positie van SEAG kunnen wij melden dat voor de realisatie van het kunstgrasproject een bedrag van € 964.000,00 geïnvesteerd is in ons sportpark. Door fiscale regels, hebben we een bedrag van € 154.000,00 teruggevorderd bij de belastingdienst en na aftrek van de subsidie van de gemeente resteert een netto investering van € 370.000,00. Dit is € 38.000,00 hoger dan begroot. Nieuwe bestrating, reclameprofielen rond veld 1, rioolwerkzaamheden onder het hoofdveld en de aanleg van een eigen elektra-aansluiting hebben geleid tot deze overschrijding. Door de Rabobank is hiervoor een uitbreiding van de kredietfaciliteit verstrekt. Voor de nieuw te bouwen loods is er bij de gemeente Oost Gelre nog een bedrag van €25.000,00 gereserveerd.
De exploitatie is in het eerste jaar afgesloten met een positief saldo van € 625,00. Het onderhoud aan natuurgrasvelden is € 3.500,00 hoger uitgevallen dan begroot, met name door extra werkzaamheden en door een prijsstijging in verband met een geringer volume aan onderhoud. Doordat het onderhoud aan de kunstgrasvelden € 3.000,00 lager uitviel dan begroot, resulteerde dit in de exploitatie niet tot een bovenmatige overschrijding. Met een begroting van € 121.000,00 in boekjaar 2009-2010, verwachten we de geplande uitgaven te kunnen dekken.
5) SPEERPUNTEN
Net als voorgaande jaren werden voor het afgelopen seizoen ook weer een elftal speerpunten benoemd. De zojuist genoemde financiële mogelijkheden hebben eveneens bepaald dat wij niet alle speerpunten voor het seizoen 2008-2009 hebben kunnen verwezenlijken. Wij hebben duidelijk prioriteiten moeten stellen. Wij geven u de stand van zaken per speerpunt, waarbij aangetekend dient te worden dat de speerpunten 1 t/m 5, daar het accommodatiezaken betreft, feitelijk de verant-woordelijkheid zijn van het bestuur van SEAG:
1. Renovatie en modernisering kleedkamers 1 en 2
De renovatie van de kleedkamers 1 en 2 onder de tribune heeft nog niet plaatsge-vonden. Dit speerpunt blijft staan voor het komende seizoen.
2. Renovatie en modernisering kleedkamers 4 t/m 9
Hiervoor geldt hetzelfde. Dit punt hebben wij ook moeten parkeren uit financieel oogpunt. De renovatie van al deze kleedkamers heeft hoge prioriteit. De kwaliteit van deze kleedkamers laat erg te wensen over. De klachten nemen hand over hand toe en dat is begrijpelijk. Voorts kunnen wij spreken van capaciteitsproblemen. Wij als bestuur zullen er alles aan doen om die renovatie in de nabije toekomst gerealiseerd te krijgen en om zo mogelijk uitbreiding van het aantal kleedkamers te realiseren. Het bestuur van SEAG heeft recent een subsidieverzoek voor renovatie èn uitbreiding van de kleedkamers bij de gemeente Oost Gelre ingediend, waarover wij u deze avond nog nader zullen informeren.
3. Aanpassing en modernisering van entree sportpark + eventuele uitbreiding van kleedkamers
Op voorstel c.q. initiatief van Rob Porskamp zijn wij de afgelopen periode in gesprek geweest over fysieke aanpassing van de entree van het sportpark Den Elshof. Er is een eerste schets gemaakt voor een nieuw entreegebouw met daarin geïntegreerd een kassa, een verkooploket evenals kleed- / opslagruimte voor de familie Porskamp. Optioneel is daar ook uitbreiding van twee kleedkamers in meegenomen, in het verlengde van de kleedkamers 10 t/m 13 oftewel grenzende aan de medische verzorgingsruimte. Doordat de s.v. Grol en de familie Porskamp hier gezamenlijk in optrekken ontstaat er voor beiden een win-win-situatie. Daar de financiële mogelijkheden thans echter onvoldoende zijn, hebben wij in overleg met de familie Porskamp besloten om ook dit initiatief voorlopig in de ijskast te plaatsen.
4. Bouw loods werkplaats en opbergruimte annex ruimte voor wagenbouw
Deze loods is enerzijds noodzakelijk als stallingruimte voor de tractor met veegmachine ten behoeve van het kunstgrasonderhoud en ander groot materieel, maar anderzijds ook om broodnodige extra ruimte te creëren voor een werkplaats en opslag van ballen en materialen. Tevens kan op deze manier de lang gekoesterde wens voor stalling van de carnavalswagen van de wagenbouwgroep van de s.v. Grol in vervulling gaan. Er ligt inmiddels een compleet uitgewerkt bouwplan en de bouwvergunning is ook verleend. Nu zitten we in de fase om de financiële dekking rond te krijgen en we hopen de loods in het seizoen 2009-2010 te kunnen realiseren en in gebruik te nemen
5. Aanpassen veld 2 in relatie tot Marveld Recreatie
Dit speerpunt vloeit nog voort uit de totstandkoming van het kunstgrasproject, dat wij in 2008 hebben gerealiseerd. In de onderhandelingen met de directie van Marveld Recreatie zijn wij overeengekomen dat zij ten tijde van de uitbreiding van hun vakantiepark ter plaatse een stuk grond beschikbaar stellen en dus mee willen werken aan de uitbreiding van veld 2 (voorheen trainingsveld) tot een volwaardig wedstrijdveld van natuurgras, met overigens de minimale afmetingen. Nu Marveld Recreatie zeer binnenkort start met de aanleg van de tennisbanen, golfbanen etc. zou dat mogelijk reeds het komende seizoen gerealiseerd kunnen worden. Wij houden een vinger aan de pols.
6. Privatisering sportaccommodaties Oost Gelre in relatie tot s.v. Grol
Een actueel onderwerp binnen de gemeente Oost Gelre. De gemeente was tot voor kort vooral in gesprek met de vijf voetbalverenigingen in de gemeente Oost Gelre die nog niet geprivatiseerd zijn. Grolse Boys, Mariënveld en s.v. Grol bleven in eerste instantie wat aan de zijlijn, maar inmiddels is besloten om vooral gezamenlijk op te gaan en regelmatig om de tafel te gaan zitten als zich nieuwe ontwikkelingen voordoen en of ten behoeve van de gemeente zaken voorbereid moeten worden.
Naast deze collectieve overleggen vinden ook individuele gesprekken met de gemeente plaats waarin erg veel zaken de privatisering aangaande de revue passeren. Daarin hebben wij o.a. aangegeven dat in de nieuwe situatie de Lichtenvoordse verenigingen in feite beter af zijn, omdat daar de accommodaties op peil gebracht werden c.q. worden met geld van de gemeente en dat deze verenigingen vervolgens nog uitsluitend onderhoudskosten zullen hebben. De s.v. Grol heeft daarentegen zelf de accommodatie up to date moeten maken met veel eigen geld en desondanks is er nog steeds sprake van achterstallig onderhoud en tekort aan kleedaccommodatie. Daarnaast is door ons duidelijk gesteld dat de zelfwerkzaamheid, de gigantische hoeveelheid vrijwilligerswerk teveel onbelicht blijft en in feite extra beloond moet worden in dit totale privatiseringstraject. Privatisering prima, maar dan wel op basis van harmonisatie en met inachtneming van het gelijkheidsbeginsel Dat is waar wij als bestuur van de s.v. Grol voor zullen gaan.
7. Algemeen sponsorplan voorbereiden / ontwikkelen
Een lang gekoesterde wens van het hoofdbestuur is het ontwikkelen van een algemeen sponsorplan voor de s.v. Grol. Wij kennen binnen onze vereniging vele mogelijkheden tot sponsoring. Denk aan reclamebord-, kleding- of activiteiten-sponsoring, maar wellicht zijn er meerdere manieren van sponsoring te bedenken. De bedoeling is een beschrijving te gaan geven van de sponsormogelijkheden bij de s.v. Grol en de tegenprestaties onzerzijds en van de sponsor anderzijds in kaart te brengen. Dit speerpunt blijft staan voor volgend seizoen.
8. Bestuursstructuur aanpassen en invulling van vacatures
In tegenstelling tot het vorige verslagjaar zijn hierin het afgelopen jaar veel vorderingen gemaakt. Door de in het leven geroepen werkgroep, bestaande uit het dagelijks bestuur en Ben Bomers, zijn diverse gesprekken gevoerd en dit heeft er in dit stadium reeds in geresulteerd:
• dat aan de algemene ledenvergadering van oktober 2010 een nieuwe samenstelling van het bestuur wordt voorgesteld, bestaande uit zeven personen (met het gevolg dat het aantal bestuursleden wordt teruggebracht van 10 naar 7);
• dat als nieuwe voorzitter van de sportvereniging bij die alv de heer Hans Scheinck door het bestuur wordt voorgedragen, en
• dat als nieuwe tweede voorzitter en tevens bestuurslid algemene zaken bij die alv de heer Marco Frank door het bestuur wordt voorgedragen.
Op 2 april 2009 heeft een extra vergadering plaatsgevonden met vertegen-woordigers van alle geledingen van de vereniging. Tijdens deze vergadering is komen vast te staan dat alle geledingen van de vereniging achter de gekozen aanpak staan, alsmede achter de kandidatuur van de heren Hans Scheinck en Marco Frank voor de functies van respectievelijk voorzitter en tweede voorzitter, tevens bestuurslid algemene zaken.
Het komende jaar zal de genoemde werkgroep samen met Hans Scheinck en Marco Frank verder werken aan een aanpassing en invulling van de bestuursstructuur. In dat kader zal tegelijkertijd het beleids- c.q. verenigingsplan worden bijgesteld, dan wel opnieuw worden ingericht en zullen alle overige benodigde voorbereidingen worden getroffen, zodat tijdens de algemene ledenvergadering van maandag 4 oktober 2010 het totale plaatje aan de leden gepresenteerd c.q. voorgesteld kan worden.
9. Vernieuwing verenigingsstatuten en huishoudelijk reglement
Wij spelen al jaren met de gedachte om onze verenigingsstatuten en het huishoudelijk reglement aan te passen. Het zal geactualiseerd, gemoderniseerd en in elkaar geschoven dienen te worden. Dit dient het komende jaar, gelijktijdig met de wijzigingen in de bestuursstructuur, terdege aangepakt te worden. Een eerste, belangrijke stap is inmiddels al gezet door alle geledingen binnen de s.v. Grol uit te nodigen om helderheid te krijgen over de fiscaal/juridische verhoudingen tussen de vereniging en de verschillende geledingen en om de resultaten hiervan in kaart te brengen. Dit overleg heeft recent plaatsgevonden. Gesproken kan worden van een erg nuttige en productieve bijeenkomst. Mogelijk krijgt dit het komende jaar nog een vervolg.
10. Structuur technische zaken aanpassen + invullen van vacatures
Naast de werkgroep bestuursstructuur was er het afgelopen jaar ook een werkgroep “technische structuur” actief, waarin met name Rob van Meurs (voorzitter bestuur senioren) en Ronald Porskamp en Dennis Pasman namens het jeugdbestuur zitting hadden. Sinds het vertrek van Ben Bomers als bestuurslid technische zaken is deze functie niet meer ingevuld. Besloten is om een technisch coördinator voor zowel de jeugd als de senioren aan te gaan stellen, die dan ook in die hoedanigheid deel uitmaakt van het betreffende bestuur. Op deze manier zijn de lijnen kort. Het bestuur senioren is nog steeds op zoek naar een geschikte kandidaat. Het jeugdbestuur was er al wel in geslaagd een technisch coördinator aan te stellen, al is daar nu helaas toch weer een kink in de kabel gekomen. Vanavond zult u hierover nader worden geïnformeerd.
11. Invoering nieuwe uniforme kledinglijn
Eind 2007 is een werkgroep in het leven geroepen ter voorbereiding van een nieuwe uniforme kledinglijn voor de s.v. Grol. Door de werkgroep en de beheergroep kleding is sindsdien enorm veel werk verricht om te kunnen realiseren dat alle teams een tas met nieuwe kleding kregen uitgereikt op zaterdag 29 augustus jl., inclusief een reglement en wasvoorschrift. Vorig jaar waren Grol 1, 2, 3 en 8 reeds in het nieuw gestoken. Wij kunnen dan ook concluderen dat alle actieve leden er met ingang van dit seizoen picobello bij lopen.
De uitgifte van de kleding is naar onze mening goed verlopen. Links en rechts zijn er wat kleine probleempjes geweest, maar getracht is om die naar tevredenheid van eenieder op te lossen.
Zoals aangegeven in eerdere ledenvergaderingen heeft het bestuur van de s.v. Grol gekozen voor het leaseconcept, hetgeen inhoudt dat de vereniging alle kleding inkoopt en alle spelers voorziet van een Groltenue. Voor de financiering hiervan zorgen de kledingsponsors en de kledingbijdrage van € 1,50 per maand voor de actieve leden. Met ingang van 1 juli 2009 wordt deze kledingbijdrage gelijk met en als onderdeel van de contributie geheven. De belangrijkste reden om over te stappen naar dit systeem is ‘rechtvaardigheid’. Er is nu voor alle leden één lijn getrokken.
Dit systeem valt en staat met de discipline van de individuele spelers en de begeleiding van de teams. Als het bijgeleverde reglement en het wasvoorschrift goed worden nageleefd, dan is er geen vuiltje aan de lucht. Of daar daadwerkelijk sprake van is, zal blijken bij een eerste kledingcontrole door de beheergroep tijdens de winterstop.
6) BESTUREN
Het hoofdbestuur van onze vereniging bestond het afgelopen seizoen uit:
Theo Huijskes Voorzitter
Tonnie Zieverink Secretaris
Hans van Halm Penningmeester
René Wolters Tweede secretaris/penningmeester
Stan Raben Voorzitter SEAG
Rob van Meurs Voorzitter bestuur senioren
Ronald Porskamp Voorzitter jeugdbestuur
Dennis Pasman Afgevaardigde jeugdbestuur
Bij de bestuursverkiezing straks zijn Theo Huijskes (voorzitter) en René Wolters (tweede secretaris/penningmeester) aftredend.
Bij agendapunt 8 zullen er door het bestuur mededelingen worden gedaan over de voorgestelde nieuwe bestuurstructuur, de vorderingen die het afgelopen seizoen geboekt zijn ten aanzien van de vacatures in het hoofdbestuur, de gewijzigde samenstelling en taakverdeling van het jeugdbestuur alsmede over de vertegenwoordiging van deze geleding in het hoofdbestuur.
Voorts wordt aan u straks bij agendapunt 5 (bestuursverkiezing) toestemming gevraagd om Theo Huijskes nog één seizoen (en dit tot en met de algemene ledenvergadering van 4 oktober 2010) de functie van voorzitter te laten bekleden. Het is de ultieme wens van Theo om volgend jaar, na 25 jaar als voorzitter van de s.v. Grol gefungeerd te hebben, terug te treden. Daar willen wij als bestuur heel graag medewerking aan verlenen en wij hopen vanzelfsprekend op uw ondersteuning van ons voorstel.
Het is de bedoeling dat de functie van René Wolters gehandhaafd blijft, maar dit zonder dat daaraan een bestuurszetel is gekoppeld. Op deze manier wordt het komende jaar reeds toegewerkt naar de nieuwe structuur. Kortom, er is sprake van een overgangsjaar.
Op zondag 8 februari jl. kregen wij het trieste bericht dat André Pouwels plotseling was overleden. Een meer dan dramatisch bericht, dat bij iedereen binnen de vereniging voor veel verbijstering en verslagenheid zorgde. Bij onze sportvereniging Grol heeft André zich de laatste jaren met name ingezet voor de jeugdafdeling en wel in de functie van coördinator van de D-klasse. Voor het vele daaruit voortvloeiende werk en zeker ook voor zijn inzet als lid van het jeugdbestuur zijn wij hem erg dankbaar.
Bij het jeugdbestuur zijn Ben Hoytink en Patrick Pos gestopt. Nieuw zijn Rob Westervoorde als wedstrijdsecretaris, Edwin Tuller voor de behartiging van alle nevenactiviteiten en sponsorzaken, Peter Wolberink als contactpersoon D-klasse en Ronald Hulzink als contactpersoon F-klasse. Dennis Pasman is doorgeschoven naar de functie van jeugdvoorzitter, terwijl Ronald Porskamp met ingang van het nieuwe seizoen gaat fungeren als technisch coördinator van de jeugdafdeling. Nadere toelichting voor al deze wijzigingen volgt tijdens de vergadering.
Binnen het bestuur senioren is Bert Franssen met ingang van het seizoen 2008 / 2009 wedstrijdsecretaris en fungeert Wilko Poortman als contactpersoon voor de recreatieve teams.
7) FINANCIËLE POSITIE
Wij zijn er voor het seizoen 2008 – 2009 met enige moeite in geslaagd om financieel een bescheiden positief resultaat te behalen van € 1.400,00. Met name met betrekking tot de accommodatiekosten kregen wij te maken met een forse overschrijding, met name door de flinke stijging van de energiekosten. SEAG is er in geslaagd om met ingang van september 2009 een nieuw contract af te sluiten voor de levering van gas en elektra tegen aanmerkelijk lagere prijzen. Diverse zaken, denk o.a. aan de nieuwe kledinglijn, trekken een flinke wissel op onze liquiditeitspositie. Wij zullen het komende jaar middelen moeten vinden om onze financiële positie te versterken. Een nadere toelichting op de financiële cijfers van het seizoen 2008 – 2009 en mededelingen over de begroting voor het seizoen 2009 – 2010 kunt u straks verwachten van de zijde van de penningmeester.
8) LEDEN
Helaas is ons in het seizoen 2008 – 2009 een aantal leden ontvallen. Henk ten Barge (erelid) en André Pouwels (lid jeugdbestuur) willen wij hier bij naam noemen. Hen zullen wij altijd in ere houden.
In dit jaarverslag is een overzicht opgenomen van de laatste vijf jaren, met als teldatum 1 augustus. Ik noem u slechts de aantallen over de laatste twee seizoenen. Successievelijk het totaal aantal spelende leden, ondersteunende leden en het totaal aantal leden.
|
2004 - 2005
|
2005 - 2006
|
2006 - 2007
|
2007 - 2008
|
2008-2009
|
Leden boven 18 jaar
|
253
|
251
|
246
|
249
|
253
|
Leden van 12 t/m 18 jaar
|
128
|
125
|
133
|
151
|
219
|
Leden beneden 12 jaar
|
222
|
260
|
301
|
291
|
258
|
SPELENDE LEDEN
|
603
|
636
|
680
|
691
|
730
|
Ondersteunende leden
|
561
|
553
|
529
|
529
|
518
|
TOTAAL LEDEN
|
1164
|
1189
|
1209
|
1220
|
1248
|
We zien dus een stijging van 28 leden en dat met name bij de jeugd. We verwachten dat in het seizoen 2009 - 2010 het 500e jeugdlid zich in gaat schrijven bij de s.v. Grol en daarmee bereiken we weer een nieuwe mijlpaal, waaraan wij ook weer op gepaste wijze aandacht zullen schenken
Een totaal aantal leden van 1248 is natuurlijk iets om enorm trots op te zijn, maar de uitdaging zal zijn om dat aantal in de komende jaren in ieder geval te handhaven, maar we zullen ook actie ondernemen om dat aantal nog verder uit te breiden. Op korte termijn zal er getracht worden om een actie op touw te zetten voor het werven van extra ondersteunende leden oftewel donateurs.
9) OVERIGE NOEMENSWAARDIGHEDEN
• Internationaal Marveldtoernooi
Met het bestuur van de Stichting Internationaal Marveldtoernooi kan de gehele sportvereniging Grol met trots terug kijken op het 20e Internationale Marveldtoernooi in het weekend van 5 t/m 7 juni jl. De organisatie blikt terug op een uitermate geslaagd jubileumtoernooi. Net als in voorgaande jaren voerde gemoedelijkheid de boventoon en werd er op de velden uitstekend voetbal gespeeld. Het niveau was dan ook uitermate hoog te noemen. Duizenden bezoekers kwamen kijken en genoten volop van geweldig voetbal en allerlei nevenactiviteiten. Er was sprake van een prachtige en zeer aantrekkelijk finale tussen Real Madrid en Auxerre. De debutant uit Frankrijk won uiteindelijk met 2 – 1 en vierde de overwinning op ongekend enthousiaste wijze. De organisatie maakt zich inmiddels al weer op voor de 21e editie van het Marveldtoernooi in het weekend van 28 t/m 30 mei 2010.
• Afsluiting van het seizoen
Tijdens de afsluiting van het seizoen werd routinier en sluitpost van Grol 1 Dennis Dibbets gehuldigd als voetballer van het jaar van het seizoen 2008-2009. Tot supersupporter van het seizoen 2008-2009 werd gekozen Tonny Porskamp. Bennie Penterman werd benoemd tot verenigingsman van het jaar.
Grol 1 werd (bijna) traditioneel winnaar van het huistoernooi, Remco Schuurmans werd winnaar van de finale van de penaltycompetitie bij de jeugd. Grol E6 werd bij de jeugd uitgeroepen tot team van het jaar en bij de senioren ging de Support-Award dit keer naar Grol 2.
• Sponsoravond
Een hoogtepunt van het afgelopen seizoen mag toch ook wel de sponsoravond op donderdag 4 juni jl. genoemd worden. In een bomvol en zeer sfeervol aangeklede sporthal waren ruim 300 mensen, met name sponsoren aanwezig om getuige te zijn van een zeer interessant programma. Gastsprekers Joop Munsterman en Jan van Halst wist iedereen te boeien. Deze door het bestuur van de s.v. Grol in samenwerking met het bestuur van het Marveldtoernooi georganiseerde sponsor-avond was zeer geslaagd en is naar de mening van velen opnieuw voor herhaling vatbaar. Beide besturen beraden zich of dit geen jaarlijks terugkerende activiteit kan gaan worden op de donderdagavond voorafgaande aan de toernooidriedaagse.
• Presentatiegids
Al jaren brengen wij bij de start van de competitie een presentatiegids uit. Dit jaar is deze fraaie in A4-formaat en in full colour uitgevoerde gids ook weer verspreid onder alle leden en verzonden naar sponsors, andere verenigingen, instanties en personen. De s.v. Grol is op deze manier weer op een geweldige manier gepromoot. Dank aan eenieder die aan dit resultaat een steentje heeft bijgedragen.
10) RESUMÉ
Er is het afgelopen seizoen op vele fronten weer geïnvesteerd in de toekomst van onze vereniging. Vormde vorig jaar het kunstgrasproject de hoofdmoot, het afgelopen jaar hebben heel veel andere zaken onze aandacht gehad en gekregen. In dit jaarverslag hebben wij u daar uitgebreid over geïnformeerd. Wij hadden u nog veel meer zaken kunnen noemen die het afgelopen seizoen gespeeld hebben, maar het is ondoenlijk om alles de revue te laten passeren. Uit dit alles blijkt dat de s.v. Grol in de loop der jaren een groot voetbalbedrijf is geworden, waar vele complexe zaken spelen. En daarom is het ook noodzakelijk om met z’n allen de schouders er onder te (blijven) zetten. Wij vertouwen weer op eenieders medewerking en inzet het komende jaar.
Wij danken u allen voor uw aandacht.
Namens het bestuur,
Tonnie Zieverink (secretaris)
Groenlo, 5 oktober 2009