Mededelingen KNVB District Oost

20-10-2009

Niet roken in dug-out

Met ingang van dit seizoen is in de Ordemaatregelen opgenomen dat het voor personen die zich in de dug-out mogen begeven (of in de directe omgeving daarvan) niet meer is toegestaan te roken.

De gedachte hierachter is dat de KNVB van mening is dat ook op het veld sport en roken niet samengaan.

Controle spelerspassen

Steeds vaker worden er vragen gesteld over de spelerspas. Wie moet deze controleren en moeten de pasjes van de wisselspelers ook gecontroleerd worden?

Controle van de spelerspas voorafgaand en tijdens de wedstrijd:

1. De leider of aanvoerder zorgt dat hij in het bezit is/komt van de spelerspassen van het betreffende team.
2. Minimaal een kwartier voor de wedstrijd meldt hij zich met de passen bij de scheidsrechter. Bij standaardwedstrijden is het verzoek om de controle vroegtijdig te laten plaatsvinden. Dit in verband met de voorbereiding (warming-up) van de scheidsrechter.
3. De leider of aanvoerder van het team overhandigt de spelerspassen van zijn team aan de scheidsrechter.
4. De scheidsrechter controleert in het bijzijn van de aanvoerders of leiders van de beide elftallen de gegevens op het wedstrijdformulier aan de hand van de spelerspassen. Dit gebeurt in een ruimte naar keuze van de scheidsrechters.
5. De aanvoerders/leiders tekenen vooraf het wedstrijdformulier waarmee zij verklaren dat de spelers in het bezit zijn van een spelerspas en deelnemen aan de wedstrijd.
6. De thuisspelende vereniging biedt de scheidsrechter gelegenheid om de spelerspassen en het wedstrijdformulier tijdens de wedstrijd in een afgesloten plaats op te kunnen bergen (bijvoorbeeld scheidsrechterslokaal/bestuurskamer) of als waardevolle zaken in bewaring te geven.
7. Als een voetballer geen spelerspas kan tonen, mag de betreffende speler niet aan de wedstrijd meedoen.

Controle van de spelerspas na de wedstrijd:

1. De scheidsrechter haalde passen na de wedstrijd weer op.
2. De scheidsrechter controleert aan de hand van de spelerspassen de persoonsgegevens van de wisselspelers.
3. Tevens controleert de scheidsrechter aan de hand van de passen de persoonsgegevens en de relatienummers die aan het wedstrijdformulier zijn toegevoegd naar aanleiding van voorvallen en gebeurtenissen die voor, tijdens en vlak na de wedstrijd hebben plaatsgevonden.
4. Leiders of aanvoerders paraferen vervolgens het wedstrijdformulier, waarmee zij verklaren aanwezig te zijn geweest bij de controle van de spelerspassen en geen bezwaar maken tegen de aantekeningen op het formulier. Als zij het niet eens zijn met de gang van zaken, dienen zij hiervan voor het ondertekenen een notitie op het formulier te maken.
5. Door ondertekening van het wedstrijdformulier, verklaart de scheidsrechter alle gegevens te hebben gecontroleerd aan de hand van de passen.
6. Vervolgens geeft de scheidsrechter de passen terug aan de leiders of de aanvoerders.

Directe rode kaart regeling

Als een speler/speelster in een wedstrijd een directe rode kaart heeft ontvangen, is hij/zij in het kader van de directe rode kaartregeling automatisch uitgesloten voor de eerstvolgende bindende wedstrijd.

Indien betrokken speler/speelster voor de ingangsdatum van de straf al een wedstrijd uitsluiting heeft gehad in verband met de directe rode kaartregeling, mag hij/zij die in mindering brengen op het aantal wedstrijden waarvoor hij/zij is uitgesloten.