Nieuwjaarstoespraak van Voorzitter Hans Scheinck

09-01-2012

" Het is fijn dat we hier weer samen zijn om even stil te staan bij het begin van een nieuw jaar. Het past bij de saamhorigheid van de sv Grol, een club die dit jaar 94 jaar wordt.

Een nieuw jaar betekent ook dat we halverwege het voetbalseizoen zijn. Waarin de prestaties van onze selectie-elftallen nogal wisselend en wisselvallig zijn. Laten we maar zeggen dat er nog een zware tweede competitie-helft volgt. Waarbij ik een uitdrukkelijk beroep doe op de sportiviteit van alle teams. Er zijn in de eerste competitiehelft een paar incidenten geweest op het veld die niet bij de sv Grol passen. De besturen van de Jeugd en de Senioren houden ook namens het Hoofdbestuur ons imago van een nette en sportieve vereniging streng in het oog.

Dit moest gezegd worden maar daarnaast draait de sv Grol eigenlijk uitstekend. Dit vonden de aanwezigen ook in het zogenoemde eerste verenigingsgesprek dat ik 17 december had met vertegenwoordigers van een groot aantal geledingen binnen de vereniging. Daar hebben we er trouwens veel van, besturen, commissies, werkgroepen, stichtingen, projectgroepen, maandag- , woensdag- en medische groepen, clubs en redacties. Als we niet zo’n groot sportpark hadden, zouden we door de week ook verkeersregelaars moeten inzetten. Toch hebben we ze allemaal nodig binnen onze grote vereniging, ze binden namelijk een zeer groot aantal vrijwilligers. Op wie we nog steeds erg trots zijn. En we gaan voor hen iets extra’s doen. Er komt in de volgende winterstop, eind 2012 , een grote vrijwilligersavond.
Daaraan gekoppeld een grote “Grol – actie” om één keer per jaar te proberen wat extra gelden te verwerven. Andere extra geld-acties worden dan niet meer gehouden door het jaar heen.

Natuurlijk blijven de twee fancy-fairs van de VSVG bestaan, net zoals de Marveld Toernooi-verloting, de Super Elf , de Blinde Poule en de verloting bij de thuiswedstrijden van Grol 1.

Het idee van de grote vrijwilligersavond en de grote Grol-actie komt van de Supportersclub. In de komende weken zullen we een aparte projectgroep hiervoor gaan samenstellen.

Beste leden, voor alle zaken die er spelen binnen de vereniging verwijs ik jullie graag naar het laatste clubblad van december. In de rubriek “Voorzitterstaal” zal ik twee keer per jaar alle leden via het clubblad op de hoogte houden van alle ontwikkelingen.

Een paar zaken wil ik vandaag nog toevoegen. In de eerste plaats het clubblad zelf, waar een wisseling van hoofdredacteur is geweest. Hoofdredacteur ad interim Ferry Broshuis heeft het toetsenbord weer overhandigd aan Henri Walterbos, zijn voorganger en opvolger.
Op het eind van het seizoen willen we stil staan bij het afscheid van Ferry Broshuis als hoofdredacteur.

Op het eind van het seizoen neemt nog een belangrijk persoon afscheid, Peter Bokma als hoofdtrainer. Beetje snel, kun je wel zeggen. Maar als ik morgen burgemeester van Oost Gelre zou kunnen worden, zou ik ook aftreden als voorzitter van deze vereniging. Als dat trouwens een goede vergelijking is.

Een driemanschap ging voortvarend op zoek naar een nieuwe trainer. Frank ter Bogt (technische zaken hoofdbestuur) , Rob van Meurs (voorzitter bestuur senioren) en Arrean Arink (technisch coördinator senioren) deden dat op grondige en voorbeeldige wijze. Ze bezochten wedstrijden en trainingen van kandidaat-trainers, voerden lange gesprekken met de laatste vijf kandidaten, maakten daarna een schriftelijke analyse en stelden hun voorkeurslijstje vast. De bovenste op hun lijst werd tot slot nog 45 minuten doorgezaagd door uw voorzitter (“het ging op het laatst wat moeizaam”, vond deze kandidaat) en zo werd Jos Heutinck hoofdtrainer bij de sv Grol. Zijn naam zullen we pas vanaf 1 augustus weer uitspreken want het eerste elftal moet samen met Peter Bokma nog vol aan de bak.

Als ik Frank ter Bogt heb genoemd wil ik ook het andere nieuwe lid van het Hoofdbestuur noemen, Peter Harbers, verantwoordelijk voor alle accommodatiezaken. Hij kan naast goed besturen ook nog veel meer, zo hebben we in een half jaar al kunnen constateren. Je doet meer in een kwartier werken dan in een uur praten, dat is samengevat zijn aanpak. Iedereen heeft de eerste resultaten al gezien op het sportpark.

Ik heb nog een nieuwe naam voor jullie. Ivo Tenten stopt namelijk met het uitvoeren van de ledenadministratie en de contributie-inning. Dat heeft hij uitstekend een aantal jaren gedaan.

Hij wordt opgevolgd door Tom Hoffman, oud speler en oud jeugdleider. Met zijn 41 jaar en zijn achtergrond als accountant gaan we nog heel veel plezier aan zijn persoon en deskundigheid beleven.

Ik sprak al een aantal keren over onze accommodatie. De KNVB heeft de kwaliteit ook ontdekt en doet daarom steeds meer een beroep op de sv Grol en op het Sportcafé en de bijbehorende ruimtes. Daar zijn we trots op en we doen het graag. Op zaterdag 19 mei worden er twee bekerfinales van district Oost op Den Elshof gespeeld.

Ik sluit af met een heugelijke mededeling. Na de winterstop gaan er twee extra pupillenteams aan de competitie deelnemen, Grol F10 en Grol F11, voortkomend uit de eigen Grol-school , de training van de F-pups. Elke zaterdagmorgen het hoogtepunt van de week bij de sv Grol.

Zoals jullie weten, wie de jeugd heeft, heeft de toekomst ; voor de wat kortere termijn wens ik jullie allemaal nog een sportief en gelukkig Nieuwjaar. Dank jullie wel."

Hans Scheinck,
Voorzitter sv Grol.