Grol blijft overeind in spannend voetbalgevecht

12-03-2012

Rood Wit 1  -  Grol 1 1 - 2

Speelronde: 19
Scheidsrechter: de heer: J. Kok uit Ulft.
Eindstand: 1-2
Ruststand: 0-2
Scoreverloop: 18e 0-1, Mark Peters, 41e min. 0-2, Tim Hubers, 47e min. 1-2, Twan Arnts.
Gele kaarten: Michel Kamphuis, Lennard Walterbos,Thomas Porskamp en Sander Nijhoff, allen s.v. Grol,  Luke Mulders, Rood Wit.
Rode Kaarten: n.v.t.

Bijzonderheden: Grol na bijna 20 jaar weer actief op Groesbeekse bodem

De heen en terugreis naar het Groesbeekse Rood Wit vergoedde veel aan schoonheid die in het onderlinge duel in het voetbalbolwerk Groesbeek node gemist werd. Zeker wanneer je als Grolsupporter de moeite genomen had om via ons buurland, door het prachtige Reichswald en onder bijna lenteachtige omstandigheden naar de Gelderse grensplaats te koersen.

Grol werd gelijk bij aanvang tegen Rood Wit, een van de zes voetbalclubs in een 18.000 inwoners tellend Groesbeek, wakker geschut bij een flitsende actie van Twan Arnts. Slechts een minuut later, we schrijven de tweede minuut, moest Christiaan Pillen al op de doellijn hulp bieden om een doelpoging van Mick Boogaard te verijdelen. De gastheren kwamen furieus uit de startblokken en zetten Grol redelijk vast op eigen helft. Niets wees er in die fase op dat zij uiteindelijk het onderspit moesten delven tegen een hard werkend Grol.

Na een klein kwartier kreeg Grol een aantal mogelijkheden om enig druk op het doel van de thuisclub te zetten en had keeper Rene van de Greft (van Rood Wit) alle moeite om een afstandschot van Christian Pillen te pareren. In de 18e min. pikte Mark Peters de bal aan de middellijn op en plaatste een geweldige rush richting Rood Wit doel. Eenmaal oog in oog met de Groesbeekse goalie zette hij met een fraaie schijnbeweging de laatste op het verkeerde been en tikte zelf de bal beheerst in de uiterste hoek, 0-1.

De gastheren gooiden vanaf deze voor hun gevoelige tik, nog meer fysieke kracht in de strijd, waardoor Grol alle zeilen bij moest zetten om nader onheil te voorkomen. Vijf minuten na de openingstreffer nam Bas Thijssen het doel van Dennis Dibbets onder vuur, maar de Grolgoalie bleef deze situatie meester. Geleidelijk aan kwam er ontevredenheid in de thuisploeg, hetgeen zich resulteerde in te pittige duels, en veel onderling gemorrel. Uiteindelijk haalde Grol toch voordeel uit de situatie in de 41e min.
Uit een vrije trap van Christian Pillen kon Tim Hubers op aangeven van Sander Nijhoff de bevrijdende 0-2 bij de eerste paal binnen koppen. In blessuretijd van de eerste helft nam Mark Peters het Rood Wit doel nog eens onder vuur, maar zijn afstandschot werd door keeper van de Greft vakkundig over de lat getikt.

De thuisploeg had in de eerste 45 minuten te slordig met haar mogelijkheden om gesprongen, hetgeen zij bij aanvang van de tweede helft bijna direct wisten te verhelpen. Het leek wel of de thee een verfrissende uitwerking had, plotseling hadden zij kennelijk vleugels gekregen. Twan Arnts was de Grol verdediging in de 47ste min. veel te snel af en bekroonde zijn actie met een fraai doelpunt,1-2. Even later was Jan Willem Jeurissen in de gelegenheid om de gelijkmaker in te schieten, maar Dennis Dibbets bleek ook in deze situatie een uitstekende sluitpost.

Grol was vervolgens de weg even kwijt en moest juist in deze fase een aantal ongelukkige en overbodige gele kaarten incasseren. Niettemin kreeg het elftal van trainer Bokma na ongeveer een uur strijd een paar uitstekende mogelijkheden om het wedstrijdresultaat veilig te stellen. Echter een puntertje van Lennard Walterbos en een schuiver van Michel Kamphuis brachten geen verandering in de stand.

Met nog een kwartier op de klok had Mark Peters dit wel gekund, maar zijn inzet was te zacht waardoor keeper van de Greft in tweede instantie kon redden. Het spelniveau van beide ploegen daalde inmiddels naar een bedenkelijk niveau. Met uiterste inspanning onder het motto pompen of verzuipen, leek de score het eindsignaal te bereiken. Vijf minuten voor het verstrijken van de officiële eindtijd kregen de gastheren nog een strafschop te nemen, na een handsbal van Wouter Pillen. Mark Blenckers mikte echter in de uiterste hoek, waar Dennis Dibbets lag, maar ook de paal voor succes in de weg stond.

In de hectische slotfase kwam geen verandering meer in de stand op het scorebord. Drie kostbare punten wist Grol te boeken, evenals vier gele kaarten, al of niet terecht gegeven door een dikwijls niet overtuigend fluitende leidsman.

De volgende krachtmeting vindt a.s. zondag plaats op sportpark Oberink in een altijd lastige ontmoeting met thuisclub SC Varsseveld.

Uitslagen zondag 11 mrt. j.l.:
Rood Wit - Grol 1-2
Quick 1888 - Leones 0-7
SC Bemmel - DVV 3-0
Silvolde - Concordia Wehl 1-1
DCS - DIO'30 2-2
Albatross - FC Presikhaaf gest.
Orion - Varsseveld 6-0

Programma zondag 18 mrt. a.s.:
Varsseveld - Grol
Leones - Rood Wit
DVV - Quick 1888
Concordia Wehl -SC Bemmel
DIO'30 - Silvolde
FC Presikhaaf - DCS
Orion - Albatross

Standen na zondag 11 mrt. J. l. :
1   FC Presikhaaf   17   wedstr.   40   pnt.   (54-21)
2   Leones   18   wedstr.   38   pnt.   (48-25)