Grol verzuimt in eerste helft afstand te nemen.

09-04-2012

Grol 1  -  Silvolde 1 1 - 2

Speelronde: 16
Scheidsrechter: Dhr. Afienus Veenstra uit Dedemsvaart
Ruststand: 0-1
Eindstand: 1-2
Scoreverloop: 0-1,14e min. Bertroy Navis, 0-2, 46e min. Alexander Tempels, 1-2, 73e min. Lennard Walterbos.
Gele kaarten: Thomas Porskamp (Grol) en Sander Kuiperij (Silvolde)
Rode kaarten: n.v.t.
Pupillen van de week: Mike Wolters en Maddy van Dalen, beide Grol F11.
Sponsor wedstrijdbal: Kramer & Molenveld, Hoveniers uit Groenlo.
Bijzonderheden: Elftalleider Hennie Schovers wordt op 60ste verjaardag niet op overwinning getrakteerd.

De ingelaste competitieronde 16 op Paasmaandag, heeft voor Grol niet het gewenste resultaat gekregen waarop men vooraf zo vurig gehoopt had. De gasten hadden alle belang bij een goede uitslag, waarbij bij een positief resultaat de tweede periodetitel binnen bereik lag. De ploeg van de trainer Jos Heutinck, die volgend seizoen s.v. Grol onder zijn hoede krijgt, ging vanaf het eerste fluitsignaal energiek van start.

Grol werd op eigen helft vast gezet en kreeg te maken met een aantal niet geheel ongevaarlijk situaties. Na een vijftal minuten gooide de ploeg echter de schroom van zich af en wist het doel van keeper Marco Oolthuis een aantal keren te bestoken. Zonder succes overigens, daarvoor waren de pogingen te veel van gevaar ontbloot. Of het was dat keeper Oolthuis meester in de situatie bleef, zoals bij een inzet van Mark Peters dat recht op hem af werd gevuurd.

In de 14e min. keek vriend en vijand verbaasd op dat de scheidsrechter Veenstra Thomas Porskamp op geel trakteerde, wegens shirtje trekken binnen de zestien meter.
Waarschijnlijk had deze jonge arbiter afgelopen week duidelijk aspiratie opgedaan bij de wedstrijd Barcelona- AC Milan waar een soortgelijke situatie ook tot een strafschop leidde. Neemt niet weg dat de gasten via Betroy Navis dit buitenkansje wisten te benutten en de leiding in de wedstrijd namen, 0-1.

Grol leek hier trouwens niet door aangeslagen en bleef het doel van de gasten opzoeken. Over en weer deden zich mogelijkheden voor, waardoor er zeker voor het publiek een interessante en boeiende wedstrijd ontwikkelde. Keeper Dibbets toonde andermaal zijn klasse bij inzetten van Alexander Tempels en Mike van Aken.

Vooraf had Lennard Walterbos de gelijkmaker aan kunnen tekenen. Maar in riante positie plaatste hij de bal op aangeven van Sander Nijhoff naast het doel. Nadat Rick Bouwmeister vlak voor rust met een vrije trap Dennis Dibbets zonder succes op de proef had gesteld, kreeg Thomas Porskamp de mogelijkheid om de stand in evenwicht te brengen. Hij wist echter onvoldoende rust in zijn actie te leggen om op aangeven van Michel Kamphuis een fraaie aanval met een doelpunt te bekronen.

Op slag van rust kopte Lennard Walterbos uit een vrije trap van Michel Kamphuis rakelings naast. Na de hervatting van de tweede helft was Grol duidelijk nog niet bij de les en vrijwel meteen werd de achterhoede door een aanval van Silvolde er uit gelopen. Alexander Tempels maakte succesvol gebruik van de duidelijk verraste Grol verdediging en schoot beheerst de 0-2 binnen.

Lennard Walterbos had tien minuten later weinig geluk met zijn schitterende diagonale schot, dat keeper Oolthuis maar met moeite naast wist te stompen. Waar de gasten in deze fase veelal de lange bal hanteerden, maakte Grol te vaak de fout om de bal hoog in het strafschopgebied te pompen, waar de lange verdedigers in die situaties meestal keurig overeind bleven.

Tot in de 73e min. toen de bal door de arbiter op de stip werd gelegd. In een vrijwel identiek situatie als voor rust was ook nu vasthouden, ditmaal van Sander Kuiperij, aanleiding voor geel en een penalty die door Lennard Walterbos uitstekend benut werd, 1-2. Vooraf aan deze aansluittreffer deed zich nog een komische situatie voor, doordat via de rug van de arbiter de bal in het voordeel van Silvolde kwam. Maar uit deze mogelijkheid wist een vrijstaande Rick Bouwmeisters geen voordeel te halen.

Grol zette in de slotfase met het inbrengen van Tom Kaak meer druk op het doel van de gasten. Dit leidde tot kansen voor Mart Zieverink die rakelings over kopte en voor Sander Nijhoff die bij een uitbraak voor eigen succes ging en vergat de bal breed te leggen op team genoten die in kansrijke positie stonden.

Moegestreden verloste tenslotte scheidsrechter Veenstra beide teams met het eindsignaal de wedstrijd, waarin de jonge arbiter in zijn ijver deze goed te leiden en tot een goed einde te brengen, een aantal keren de hoon over zich heen kreeg. Ondanks zijn dikwijls pietluttige wijze van fluiten was hij zeer coulant bij een aantal zware charges op de ledematen, zonder daarbij de bijbehorende kaart te trekken.

a.s. Zondag speelt Grol wederom een thuiswedstrijd. Ditmaal tegen Concordia Wehl.

Als u wilt zien hoe deze wedstrijd door Silvolde beleefd werd, klik dan hier.

Uitslagen zaterdag 7 apr. j.l..:
Varsseveld - SC Bemmel 0-0
Quick 1888 - Silvolde 1-1
Rood Wit - DCS 4-0
Albatross - FC Presikhaaf 1-6
Concordia Wehl - DIO'30 1-1

Uitslagen maandag 9 apr. j.l.:
Varsseveld - Quick 1888 0-0
Rood Wit - SC Bemmel 1-0
Grol - Silvolde 1-2
Leones - DCS 2-3
DVV - Albatross 0-1