Grol stelt met kostbare zege klassenbehoud veilig

23-04-2012

DIO’30 1 - Grol 1 1 - 2

Grol stelt met kostbare zege klassenbehoud veiligSpeelronde: 24
Scheidsrechter: De heer: S. van der Vrande uit Beuningen
Eindstand: 1-2
Ruststand: 0-2
Scoreverloop: 38e min. 0-1, Sander Nijhoff, 42e min. 0-2, Mart Zieverink, 81e min. 1-2, Bob Stevens.
Gele kaarten: Mitchel Valkhof, Khaiber Intezar en Bart Rensink, allen DIO’30 Tim Hubers, Dennis Dibbets en Michel Kamphuis, allen Grol.

Bijzonderheden: In de eindfase van de competitie zit het venijn in de staart.

Met nog drie speelronden voor de boeg stijgt de spanning in de 2e klasse I tot een absoluut hoogtepunt. Niet zozeer om de meest belangrijke prijs aan het eind van de reeks, het kampioenschap dat door FC Presikhaaf met overtuiging en afstand al reeds is binnengehaald, maar zoals dat heet in de kelder van de ranglijst. De vier punten voorsprong die Grol voorafgaande aan de wedstrijd in Druten op de achtervolgers had, boden nog geen garantie dat deze voldoende zouden blijken voor een positieve afloop van deze competitie. Men speurde in de wandelgangen enige wanhoop en onzekerheid, erg geruststellend was de ontstane situatie ook zeker nog niet. Maar zoals doorgaans blijkt, geldt ook nu dat angst en emotie de slechtste raadgevers zijn die de ploeg zeker niet brengen waar ze op het eind van de rit graag willen staan. Vast staat in elk geval dat in de onderste regionen veel ploegen elkaar nog treffen en waar nog een aantal lastige hobbels genomen dienen te worden. Op de keper beschouwd, onderling wordt hier in een mini- competitie uitgevochten welke van de staartploegen op het eind tot nacompetitie of degradatie veroordeeld wordt.

Vooreerst dienden door de Grolspelers de mouwen opgestroopt te worden tegen DIO’30, een van de achtervolgers, welke om voornoemde reden ook alle belang had bij een gunstig resultaat.

Beide teams verschenen op de hobbelige grasmat met dezelfde opdracht, niet verliezen. Vandaar dat de openingsfase er een werd van aftasten, voorzichtigheid werd de moeder van de porseleinkast. Toch was het de thuisploeg die middels lange ballen hun voorwaartsen regelmatig gevaarlijk binnen de Grol zestien wisten te brengen, maar daar geen voordeel uit wisten te halen.
Khaiber Intezar had o.a. weinig geluk met zijn fraaie afstandsschot dat door Dennis Dibbets met enige flair gestopt werd. Dat deed de Grol goalie eveneens op het juiste moment toen Ercan Balbay een misverstandje van zijn verdedigers trachtte af te straffen. Grol schudde hierna de schroom van zich af en wist middels Lennard Walterbos en Bram Huls, het vijandelijke doel te bestoken. In beide gevallen reageerde keeper Jan-Willem Derksen met knappe reddingen.

Na een half uur spelen kroop Grol door het oog van de naald bij een actie van de ijverige Ercan Balbay. In eerste instantie wist Dennis de bal nog weg te werken, maar in de rebound van de DIO aanvaller kreeg hij hulp van Mart Zieverink die de score beletten kon. Grol nam hierna weer duidelijk het initiatief en dat mondde in de 38e min. uit tot de openingsscore. Sander Nijhoff toonde zijn technische kwaliteiten door een hoge bal subliem te controleren en vervolgens de bal tussen de palen te schieten, 0-1. Slechts vier minuten later knalde Bram Huls de bal tegen de lat. De terugspringende bal werd door Mart Zieverink doeltreffend verwerkt, 0-2. Direct na de hervatting zette de thuisclub druk op de Groldefensie.

Boy de Swart haalde fel uit maar Dennis Dibbets doorzag het gevaar. Grol had de mogelijkheid uit de door haar gecreëerde mogelijkheden om de wedstrijd vroegtijdig in het slot te gooien, maar zag daar geen kans toe. Met nog slechts tien minuten op de klok kwam de spanning op een hoogtepunt omdat scheidsrechter de thuisclub een penalty toekende. In zijn ijver om een aanval onschadelijk te maken, maakte de Grol keeper in de ogen van de arbiter een overtreding. De toegekende strafschop wist Dennis in eerste instantie nog te pareren, maar in de rebound moest hij zijn meerdere erkennen in Bob Stevens die de bal alsnog binnen schoot, 1-2.

De druk op het Groldoel nam hierna fors toe, de gastheren tastten daarbij diep in hun buidel om een puntendeling te bewerkstelligen. Bijna had men daarbij twee minuten voor het verstrijken van de officiële speeltijd succes. De doelpoging met een geplaatst afstandsschot van Ercan Balbay in de rechterbovenhoek werd door de Grolsluitpost met enige moeite verijdeld. In de toegekende vijf minuten blessuretijd hield Grol keurig stand en wist door dit resultaat een langer verblijf in de tweede klasse veilig te stellen. Met nog een tweetal wedstrijden voor de boeg, is de ploeg onbereikbaar voor de achtervolgers.

Zondag 6 mei ontvangt Grol in de laatste thuiswedstrijd van dit seizoen de kampioen FC Fresikhaaf en kan onder de gegeven omstandigheden vrijuit voetballen en wellicht het publiek een leuk slotakkoord voorschotelen.

Uitslagen van zondag 22 apr. j.l.:
Varsseveld - DVV 1-2
Concordia Wehl - Leones 2-1
DIO'30 - Grol 1-2
FC Presikhaaf - Rood Wit 8-1
Albatross - SC Bemmel 1-5
Orion - Quick 1888 2-0
DCS - Silvolde 2-2

zondag 29 april a.s. beker/inhaal

Programma zondag 6 mei a.s.:
DVV - Concordia Wehl
Leones - DIO'30