Gouden lichting Grol E1 kampioen

08-05-2012

De eerste helft was misschien niet helemaal geweldig, maar de tweede helft liet Grol E1 zien dat het een waardig kampioen was in haar klasse. Een wervelende voetbalshow, als een mini-Barcelona, met mini-Messis. Grol E1 is een gouden lichting, maar helaas voor Grol is dit niet onopgemerkt gebleven bij scouts van betaald voetbal organisaties. Daan Rots en Jules Stokkers vertrekken komend seizoen naar FC Twente, en Mick Wissink zal ‘D’r an’ moeten bij De Graafschap. Afgelopen zaterdag lieten zij zien waarom. Of het bij deze 3 groeibriljantjes blijft is de vraag, het gehele Grol E1 is een gouden lichting, en het gehele team liet bij vlagen oogstrelende combinaties zien, die regelmatig in doelpunten eindigden.

De zenuwen speelden de eerste helft vast een rol, want op de kampioenswedstrijd, thuis tegen Bon Boys, waren veel mensen afgekomen. Vaders, moeders, broers, zussen, opa’s, oma’s en andere liefhebbers zagen Grol op 1-0 komen door Tycho te Bulte. Helaas werd het daarna vrij snel 1-1 door een ongelukkig eigen doelpunt. Mick Wissink brak de ban opnieuw door zijn team op voorsprong te zetten na een prachtige assist van Titus Hoffman, een voorsprong die niet meer uit handen werd gegeven, niet meer in gevaar kwam, en alleen maar verder uitgebouwd werd. Bon Boys kreeg nog wel kansen maar doelman Jesper Frank was niet van plan de score voor Bon Boys een aangenamer aanzicht te geven, en keepte een feilloze wedstrijd. Hij werd hier in de achterhoede bijgestaan door bikkels Remco Everink, Jules Stokkers en Tjibbe Paardekooper die geen millimeter weggaven en heer en meester waren op het veld. Alle 3 spelers leverden zowel verdedigend als aanvallend een puike prestatie.

Titus Hoffman maakte aan alle illusies een einde bij Bon Boys toen hij hen de beslissende tik uitdeelde door op fraaie wijze 3-1 te scoren. Daan Rots maakte daarna al snel 4-1, op een wijze die afgelopen jaar alleen maar in de Spaanse competitie te zien was, door een zekere meneer Messi. Vanaf het scorebord klonk toen al het ‘Campione-lied’ uit de speakers. Het feest was begonnen, en het leek de spelers alleen nog maar meer vleugels te geven. Een prachtige kopbal van Tyco te Bulte zette de stand op 5-1. Zowel de keeper van Bon Boys, die een fantastische wedstrijd keepte, als de doelpuntenmaker raakten bij dit doelpunt geblesseerd, na een ongelukkige botsing op de doellijn. Tycho moest zich laten vervangen maar de doelman van Bon Boys kon na behandeling (een aai over zijn bol en een traantje wegvegen) weer verder. Het mooiste doelpunt was de 6-1, tevens de eindstand. Het beste werd voor het laatst bewaard dus. Een prachtige combinatie tot bijna op de doellijn. Van Daan naar Titus, die niet zelf schoot maar de nog beter er voorstaande Mick een assist op maat gaf, die vervolgens met een prachtige half in de lucht liggende volley de doelman tot een figurant degradeerde met zijn vernietigende uithaal; volslagen kansloos! Een schoolvoorbeeld van voetbal waarbij je als liefhebber van het spelletje je het water uit de mond loopt. Naast het talent van de jongens, en in sommige gevallen genetische aanleg waarschijnlijk,  ook de verdienste van de technische staf, bestaande uit Bert Roeterdink, Wouter Pillen, Koen Wissink, Mark Peeters en Rick Arink.

Na het laatste fluitsignaal was het groot feest op het hoofdveld. Moeders die hun kroost in kampioensshirts hezen en vader Michel Hoffman die het team de kampioensschaal uitreikte. Dit nadat Richard Bruins namens het jeugdbestuur de felicitaties over had gebracht en een prachtige beker uitreikte en lovende woorden sprak.  Als ware kampioenen werden zij vervolgens behandeld. In de doucheruimte van kleedkamer 10 was voor deze speciale gelegenheid een (opblaasbare) jacuzzi geplaatst. Hierin vermaakten de spelers zich prima en haalden de leiders een nat pak. In het clubhuis werd het behaalde kampioenschap nog vele uren gevierd, met ’s middags een ererondje door Groenlo op een vrachtwagen. Heel Groenlo kwam zo te weten dat Grol E1 kampioen was geworden.