SDC 12 1 - Grol 1 1 - 4

09-09-2012

Genadeklap valt uiteindelijk diep in blessuretijd

Het fraaie nazomerweer en de bijkomstigheid van het dahliacorso in Lichtenvoorde weerhield de trouwe aanhang van Grol er niet van om hun ploeg in de eerste uitwedstrijd van het nieuwe seizoen op sportpark De Molendijk in Denekamp aan te moedigen. Voor de thuisploeg betekende dit thuisduel een noviteit. Immers uit de recente fusie tussen Sportclub Denekamp en DOS’19 was een nieuwe club geboren dat onder de naam van SDC’12 de basis voor alle voetbalactiviteiten in het Twentse dorp zal gaan vormen. Er was de Tukkers alles aangelegen om de verliespartij tegen Wijhe’92 met een overwinning weg te spoelen middels een overwinning op de gasten uit Groenlo.

Al na drie minuten spelen had hun initiatief beloond kunnen worden na een geweldige uithaal van Jamal Said. Keeper de Vries kreeg evenwel assistentie van zijn verdediging en daarmee was het eerste gevaar bezworen. Grol wist zich echter tijdig te herpakken en kreeg meer en meer grip op het spel, kennelijk had men zich duidelijkheid verschaft hoe en waar de poppetjes stonden. Nog voor de drinkpauze, die door de warme omstandigheden tweemaal werd toegepast, werden de gastheren via Jelmer Heuvels gevaarlijk, echter zijn schot ging net naast, waardoor de jeugdige Grolgoalie opgelucht adem kon halen. Voordat Bram Rhebergen de score voor Grol opende, had Jelmer Heuvels een tweede mogelijkheid om dit voor zijn ploeg te doen. Maar ook nu miste zijn diagonale schot het doel. Na ruim een half uur spelen werd er door Grol een vlotte combinatie opgezet, met aan de basis Michel Kamphuis. Deze vond Bram Rhebergen, om vervolgens de bal op hem terug te spelen en via Sander Nijhoff kwam het leder wederom bij Bram Rhebergen, die met een beheerst schot in de benedenhoek afdrukte, 0-1. Vlak voor de thee moest Mart Zieverink zich met een blessure laten vervangen door Bart Porskamp. Koud in het veld kreeg Bart, door trainer Jos Heutinck in de spits geposteerd waardoor Sander Nijhoff een linie zakte, middels een vloeiende combinatie door het midden de kans om de voorsprong verder uit te bouwen. In zijn ijver lepelde hij de bal echter net naast. In de blessuretijd van de eerste helft was de inzet van Mirko van der Zande (SDC’12) voor Grol gelukkig te zacht om met een gelijke stand te gaan rusten.

Na de welverdiende hete thee nam Grol het heft in handen en creëerde zich een aantal serieuze mogelijkheden om verdere uitbouw van de score te realiseren. De tegenstander werd op eigen helft vastgezet en het had er alle schijn van dat men de wedstrijd definitief naar zich toe leek te gaan trekken. Matthijs Warnar gaf daar met een gave krul in de bovenhoek, 0-2, ook alle reden toe. Waar vriend en vijand de definitieve genadeklap verwachtten, bleef deze nog geruime tijd uit. Vooralsnog wist Grol, middels een ruimere score, het verschil nog niet te maken. Sterker nog, na de tweede drinkpauze drongen de gastheren fel aan. Met twee verse wissels, die aanvankelijk hun uitwerking niet mistten, speelde men opportunistisch richting Groldoel. Ivo Grashof maakte er, na goed voorbereidend werk van zijn ploeggenoten, dankbaar en gretig gebruik van verslapping en miscommunicatie binnen het team van Grol en scoorde in de benedenhoek, 1-2. Met nog ruim tien minuten op de klok roken de gasten dat er wellicht nog een puntendeling in kon zitten. Jelmer Heuvels kreeg daarvoor de gelegenheid, maar zijn magistrale uithaal verdween net over de lat. Het sein voor Grol orde op zaken te stellen om drie kostbare punten mee naar Groenlo te kunnen nemen. Bij een counter, in blessuretijd, wist Ralph Loman zich kennelijk geen raad en stopte Christian Pillen binnen de beruchte lijnen op onreglementaire wijze af. Met de toegewezen strafschop bracht zijn broer Wouter eindelijk de bevrijdende 1-3 op het scorebord. Dat even later Bart Porskamp nog een treffer aan het totaal toevoegde, is vanzelfsprekend een opsteker voor hem en zijn teamgenoten. Het moraal van de gastheren was inmiddels reeds geknakt.

Al met al een verdiende overwinning voor de jonge ploeg van trainer Jos Heutinck. De laatste weet het jeugdige team uitermate te motiveren om op basis van wilskracht en werklust onvolkomenheden te compenseren. Wellicht is, met alle respect, de naam van de volgende tegenstander van toepassing. Luctor et Emergo, “ik worstel en kom boven”.

Wedstrijdinformatie

Speelronde: 2
Scheidsrechter: dhr. P.N.H. Voogsgeerd uit Enschede
Eindstand: 1-4
Ruststand: 0-1
Scoreverloop: 32e min. 0-1, Bram Rhebergen,
53e min. 0-2, Mathijs Warnar,
79e min. 1-2, Ivo Grashof,
93e min. 1-3, pen. Wouter Pillen,
95e min. 1-4, Bart Porskamp.
Gele kaarten: Jan ter Steege, SDC’12.
Opstelling Grol: Doel: Max de Vries
Achter: Thomas Porskamp, Tim Peters, Bjorn Koldeweij en Michel Kamphuis
Midden: Christian Pillen, Wouter Pillen en Mart Zieverink (39e min. Bart Porskamp)
Voor: Mathijs Warnar (75e min. Donè Emaus), Bram Rhebergen (71e min. Bram Huls) en Sander Nijhoff.
Bijzonderheden: Sander Nijhoff aanvoerder door afwezigheid van geblesseerde Lennard Walterbos.

Uitslagen 2e klasse J

KOSC 1-ATC'65 1 1-3