Moeizame overwinning Grol 1 op Wijhe 92 1

14-10-2012

Grol 1 – Wijhe ’92 1 1 – 0

Op zondag 14 oktober behaalde koploper Grol 1 een moeizame 1 – 0 overwinning op middenmoter Wijhe ’92. Grol was in een sportieve wedstrijd zeer veel in balbezit, maar kon dit balbezit niet omzetten in echte kansen en het was Wijhe die de beste en meeste mogelijkheden kreeg. Wijhe ging echter zeer slordig met deze mogelijkheden om, en het was uiteindelijk Grol die met een doelpunt uit een penalty in de 2e helft aan het langste eind trok. Doordat medekoploper Luctor et Emergo met 3 – 1 ten onder ging bij Heino staat Grol nu alleen boven aan, en kan het op zondag 28 oktober bij winst op WVC zelfs de eerste periodetitel in de wacht slepen. Een zeer onverwachts en verrassend goed begin van Grol. Maar een verdienste van een hardwerkend team als ook een enthousiast en uitstekend begeleidingsteam.

Na de ruime nederlaag tegen ATC ’65 begon het team van Grol voorzichtig aan de wedstrijd tegen Wijhe. In de eerste kwart van de wedstrijd waren er slechts twee kleine kansjes met een kopbal van Sander Nijhoff die net naast ging en een vrije trap van Lennard Walterbos die door de keeper van Wijhe werd overgetikt. Wijhe kreeg daarna een grote kans doordat voorstopper Tim Peters een bal niet goed onder controle kreeg. Max de Vries lag echter in de weg. Enkele minuten later stond er weer een aanvaller van Wijhe vrij in de 16 meter om de bal in te schieten, maar de bal belandde gelukkig recht bij Max in de handen. Grol kwam hier goed weg.

Ondanks dat Wijhe enkele goede kansen kreeg stond de verdediging van Grol goed te voetballen onder leiding van Bjorn Koldeweij. Zowel linksback Michel Kamphuis en rechtsback Thomas Porskamp onderschepten menig aanval en waren ook bij zeer aanvallen betrokken. De aanvallen kenmerkten zich in de eerste helft echter door veel lange ballen naar voren waar de spitsen Sander Nijhoff, Bram Rhebergen en Mathijs Warnar moeilijk iets goeds mee konden doen. Echte kansen ontstonden daardoor ook niet. De beste kans was vlak voor rust wederom voor Wijhe. De nr. 8, Bas Mulder, krulde de bal buiten bereik van Max op de paal. Weer kwam Grol goed weg en was het bij rust gelukkig nog 0 – 0 en keek men niet tegen een 2 of 3 nul achterstand aan.

Ook het begin van de tweede helft was Wijhe weer het gevaarlijkst. Bart Pol, de nr. 7, en aanvoerder Marijn Platenkamp, de nr. 9, ontsnapten af en toe aan de Grol verdediging, maar vergaten te scoren. Na een uur spelen leek Wijhe echter leeg gespeeld en Grol kreeg een zeer sterk overwicht op het veld. De bal werd veelvuldig rondgespeeld op de helft van de tegenstander. Was dit in de eerste helft zonder resultaat, nu resulteerde dit in de 72e minuut in een strafschop nadat Lennard Walterbos bij een balaanname omver werd geduwd. Wouter Pillen schoot deze strafschop soeverein in. Even later kwam Grol goed weg nadat de aanvoerder van Wijhe net naast schoot. Bjorn Koldeweij moest daarna geblesseerd het veld verlaten. Grol kreeg via Mart Zieverink, die in de 2e helft goed inviel, Bram Rhebergen en Bart Porskamp nog enkele goede mogelijkheden om de overwinning verder uit te bouwen. De mooiste bal van de wedstrijd was in blessuretijd voor Lennard Walterbos die met een stift van 20 meter de keeper van Wijhe verschalkte. De bal belandde echter onderkant lat en stuiterde voor de lijn het veld weer in, en bleef het bij 1 – 0.

Foto's: Marcel Houwer Streekgids.nl

De goed leidende scheidsrechter Hoogendijk gaf ver in blessuretijd uiteindelijk het verlossend eindsignaal. Grol neemt met deze overwinning alleen de leiding in de 2e klasse J en kan bij winst op WVC op 28 oktober zelfs de eerste periode title in de wacht slepen. Op donderdag 18 oktober speelt Grol 1 echter eerst nog een bekerwedstrijd tegen Ruurlo 1 in de eerste knock-out ronde van het bekertoernooi. Aanvang: 20.15 uur. Locatie: sportpark Den Elshof.

Wedstrijdinformatie

Speelronde: 7
Wedstrijd: Grol 1 - Wijhe 92 1
Scheidsrechter: Mevr. Fijke Hoogendijk uit Enschede