BestuursTaal December 2012

25-12-2012

Deze rubriek heeft een nieuwe titel. Voorzitterstaal is Bestuurstaal geworden. De voorzitter schrijft nog steeds deze rubriek, maar alle leden van het hoofdbestuur leveren hun bijdrage.

1. Op de algemene leden vergadering is Noëlle Neeleman benoemd tot lid van het hoofdbestuur. Ze heeft haar taken met betrekking tot het sponsorbeleid intussen opgepakt. Een belangrijke taak omdat per jaar meer dan € 100.000,- door sponsors bijgedragen wordt aan het bestaan van de sv Grol. Zonder deze bijdragen zouden we nooit een vereniging kunnen zijn die alles in eigendom heeft. Marco Frank , vice-voorzitter, heeft nu de nodige tijd gekregen het communicatie-beleid verder uit te bouwen.

2. De sv Grol heeft twee mensen bereid gevonden de rol van Vertrouwenspersoon op zich te nemen. Gerard Platter en Jos Penterman zullen klachten over ongewenst gedrag binnen de vereniging op een zorgvuldige en respectvolle manier behandelen. Verdere informatie is op de website te vinden onder de rubriek Organisatie.

3. We hebben geconstateerd dat er enige tientallen vrijwilligers geen lid van de sv Grol zijn. Dit om uiteenlopende redenen. Het hoofdbestuur vindt dit een ongewenste situatie vanwege de binding met de vereniging en de aansprakelijkheid van de vereniging. Het contributiebeleid wordt mogelijk aangepast voor een bepaalde groep om die mensen toch lid te maken van de sv Grol. Het gaat dan om die mensen die zich af en toe of maar voor een bepaalde korte periode inzetten voor de sv Grol.

4. Het nieuwe wedstrijdsecretariaat zal na de winterstop in gebruik worden genomen. Dit wordt het middelpunt voor de ontvangst van spelers, leiders, scheidsrechters en grensrechters. Het wordt de uitvalsbasis voor de nieuwe Parkdienst, een fusie van de Terreincommissie en de Elshofdienst. Beheerder van het wedstrijdsecretariaat wordt Tonny Hartman.

5. Met ingang van het nieuwe seizoen krijgt Grol 1 een nieuwe elftalleider. Hennie Schovers stopt na dit seizoen. Het bestuur senioren is verantwoordelijk voor de werving van de elftalleider. Het zal niet gemakkelijk worden een gelijkwaardige opvolger te vinden.

6. De Supportersclub is een zelfstandige vereniging geworden. Met het verkrijgen van de rechtspersoonlijkheid is de sv Grol niet meer aansprakelijk . Gezien het functioneren van de Supportersclub waren de risico’s niet echt groot, maar toch is het beter de aansprakelijkheid goed te regelen. Andere rechtspersonen binnen de sv Grol zijn bijvoorbeeld de stichting Vrienden van de sv Grol , de stichting Internationaal Marveldtoernooi, de stichting Exploitatie en Accommodatie Grol en de stichting Business Club sv Grol.

7. Het dak van de tribune is in november geheel vernieuwd. Naast de vervanging van de asbestplaten door metalen platen zijn ook de randen vernieuwd. Op de nieuwe zij-rand zit nieuwe reclame. De oranje kleuren van een leverancier van led-verlichting hebben al heel wat Lichtenvoordse tongen losgemaakt.

8. Op de nieuwe front-randen van de tribune staan de namen van geledingen binnen de sv Grol die de vereniging financieel en materieel steunen, de VSVG , de Supportersclub en de Business Club.

9. De najaars fancy fair was weer een knaller. Buitengewoon gezellig met veel enthousiaste lotenkopers. Veel senioren-elftallen lieten hun clubliefde weer zien. Zoals altijd was de organisatie en de presentatie bij de Vrienden van de sv Grol in erg goede handen. De opbrengst was deze keer voor de vernieuwing van het dak van de tribune. De fancy fair met de titel “het dak gaat eraf” was zo succesvol dat het dak er daadwerkelijk al een dag later af ging !

10. Op de avond van het Coöperatiefonds van de Rabobank was de sv Grol één van de vijf kandidaten voor een prijs. De sv Grol had een aanvraag ingediend voor een nieuwe tent voor de jeugdkampen. Iedere aanvrager moest zich op die avond van 5 november bij City Lido presenteren. De presentatie van de sv Grol was in uitstekende handen bij Jordy Overkamp en Bjorn Koldeweij met ondersteuning van een dertigtal jeugdspelers. De coördinatie is gedaan door Rob Arink. Op het eind van de avond werd er door de aanwezige leden van de Rabobank gestemd. De sv Grol werd tweede en kreeg daardoor het volle bedrag voor de aanschaf van de tent ( € 4.500,-) toegekend. De eerste prijs ging naar De Molenberg voor de aanleg van een Beweegtuin voor Ouderen. Hoofdspeler in die presentatie was een tijdelijke bewoner van De Molenberg , Antoon Frank. Eigenlijk dus een dubbel succes voor de sv Grol.

11. De cursus voor pupillenscheidsrechters in het clubgebouw van de sv Grol is in de herfstvakantie een groot succes geworden. De vele jonge scheidsrechters van de sv Grol behaalden hun diploma. Als beloning staken de Vrienden van de sv Grol hen in nieuwe scheidsrechterspakken die op de fancy fair werden geshowd.

12. Met ingang van dit seizoen heeft elk team een eigen ballenkar gekregen. Elk team is verantwoordelijk voor zijn eigen kar met ballen. En het ballenhok ziet er altijd opgeruimd uit. De ervaringen zijn dan ook positief.

13. Alle teams van de sv Grol spelen in dezelfde kleding. Hiervoor betaalt men een kleine kledingbijdrage per maand die in de contributie zit. Met ingang van het seizoen 2014-2015 komt er een nieuwe kledinglijn voor alle teams. De voorbereidingen voor deze grote operatie zijn intussen opgestart.

14. De sponsorcommissie heeft een prachtige sponsorbrochure uitgebracht. Daarin staan alle mogelijke vormen van sponsoring bij de sv Grol. Een prachtige brochure die aansluit bij de prachtige sponsors die de sv Grol al heeft.

15. Het bestuur van de S.E.A.G. (Stichting Exploitatie Accommodatie sv Grol) is weer compleet. Als opvolger van Rob Stokkers is door het bestuur Dennis Dibbets aangezocht en benoemd.

16. De gemeente Oost Gelre heeft de sv Grol een eenmalige subsidie van € 175.000,- toegekend. Dit bedrag is bestemd voor de renovatie van kleedkamers (1 tot en met 9) en de bouw van twee nieuwe kleedkamers. Er zal spoedig worden begonnen met de renovatie van de kleedkamers 1 en 2 (onder de tribune) en de bouw van de twee nieuwe kleedkamers. Meer informatie op de website onder de rubriek Nieuws.

17. Over de website gesproken , de beheergroep webite sv Grol is bezig de opzet van de website te vernieuwen. De beheergroep website bestaat uit Marcel Houwer, Eddie van Melis, Jeroen Spenkeler en Marco Frank. Daarnaast zal de sv Grol in de komende jaren meer gebruik gaan maken van social media. De commissie Communicatie Informatie Automatisering (CIA !) is hiervoor verantwoordelijk. Er zijn inmiddels een facebook pagina en een twitter account aangemaakt. Dit zal in het eerste half jaar van 2013 verder worden uitgebreid.

18. Onze penningmeester Hans van Halm heeft controle gehad van de Belastingdienst. Bij zo’n controle wordt de hele boekhouding doorgenomen en gekeken of er op correcte wijze met de diverse belastingen wordt omgegaan. De Belastingdienst had alleen wat kleinere opmerkingen. Het controlerapport zag er voor de sv Grol prima uit.

19. Daarnaast heeft de KNVB de jaarrekening over het seizoen 2011-2012 beoordeeld. De KNVB kijkt naar de inkomsten en uitgaven en de financiële positie. Ook hier kwam een goede beoordeling uit.

20. Het bestuur van de jeugd is weer compleet en daarbij zelfs uitgebreid. Wilco Rijkenbarg is de nieuwe penningmeester geworden en Ilse Brundel is toegetreden als nieuw lid met als taakgebied de pedagogische begeleiding van de jeugdspelers.

21. Het gehele vrijwilligersbestand bij de sv Grol is door Marjolein Houwer en Esther Wolterinck onder leiding van Rob Arink in één bepaalde structuur in de computer gezet. In dat overzicht is snel te zien waar een vrijwilliger bij hoort en of zij/hij zelfs meerdere taken uitvoert.

22. Al die vrijwilligers zijn (met of zonder partner) welkom op de vrijwilligersavond op zaterdag 29 december. Met een gevarieerd programma dat door een speciale commissie onder leiding van Ben Bomers is opgezet. Het hoofdbestuur van de sv Grol en Rob Porskamp van het sportcafé bieden deze avond geheel gratis aan alle vrijwilligers aan.

23. De werkgroep Foto-archief sv Grol is goed op gang gekomen. Deze werkgroep bestaat uit Theo Huijskes , Chantal Weijers, Roy Krabbenborg en Marco Frank. De werkgroep probeert de honderden foto’s over de sv Grol op te sporen, te selecteren, te ordenen en te bewaren in een archiefsysteem (zowel digitaal als fysiek).

24. Het rondslingeren van losse doelen, halve doelen en mini-doelen op en naast de velden is al langer een grote doorn in het oog van bijvoorbeeld de Woensdaggroep en het beheerteam Den Elshof. Het bestuur senioren en het bestuur jeugd zijn er nog niet in geslaagd hiervoor een passende oplossing te vinden. Beide besturen willen het gebruik van losse doelen niet afschaffen maar dan moet de discipline van trainers en spelers wel verbeteren.

25. Het beheerteam Den Elshof heeft overigens zijn taken verdeeld. Corrie Migchielsen is verantwoordelijk voor het beheer buiten de gebouwen, Tonnie Theissen voor binnen de gebouwen en Tonny Hartman voor de materialen.

26. Bij de thuiswedstrijden van Grol 1 zijn er nu bij toerbeurt twee gastvrouwen in de bestuurskamer , Lea Voerman heeft versterking gekregen van Kim Baack.

27. Het bestuur senioren en het jeugdbestuur hebben het voor elkaar gekregen dat er elke zaterdag en zondag dienst wordt gedraaid op het sportpark door de para medische begeleidingsgroep. Zo is de medische ruimte nu steeds geopend tijdens de wedstrijden. Vooral Jan Baks en Joey Pos hebben die taak in het weekend op zich genomen.

28. Binnen de sv Grol wordt heel voorzichtig verkend of kunstgras op veld 2 (oude trainingsveld) een haalbare zaak is. Eerste berekeningen zijn opgevraagd. De al enige jaren aanhoudende engerlingen-plagen op de velden 2, 3 en 4 zijn mede een reden van deze verkenning. Deze plagen hebben de sv Grol in de afgelopen jaren duizenden euro’s gekost. Bovendien zorgt zo’n verkenning ervoor dat je wat te wensen houdt…. En dat past wel bij het begin van een nieuw jaar !