Veel belangstelling voor 33e editie Nieuwjaarsloop

05-01-2014

Asad Omar winnaar in deelnemersveld met 248 lopers.

Uitslagen en tijden korte afstand

Uitslagen en tijden lange afstand

Wat ooit begon als Snertloop en later omgedoopt in Nieuwjaarsloop is het eerste en tevens een vast onderdeel op de jaarkalender van de sportvereniging Grol. Het was voormalig hoofdtrainer Chris te Winkel uit Doetinchem, die in 1981 het initiatief nam voor een dergelijke loop voorafgaande aan de Nieuwjaarsreceptie van de Groenlose voetbalclub. En zo gebeurde het dat in 1982 de eerste Snertloop plaatsvond, die een overwinning opleverde voor Patrick te Walvaart. De erelijst van de afgelopen jaren nakijkende, blijkt dat een viertal lopers meerdere malen als winnaar uit de strijd kwamen, te weten Erik te Veluwe, Tom Klein Zeggelink, Danny Froeling en Christian Pillen. Laatstgenoemde is met acht overwinningen op rij recordhouder.

De top 3 van de Nieuwjaarsloop 2014 met in het midden winnaar Asad Omar, links Christian Pillen (2e) en rechts Christian Reinders (3e).

Dit jaar was het Asad Omar, vorig jaar nog als tweede gefinisht, die met de eindoverwinning aan de haal ging en dientengevolge de Ferry Foeling-bokaal in ontvangst mocht nemen. Winnaar Asad liep de lange afstand van 10 kilometer in een tijd van 36.17.68. Op de tweede plaats met een tijd van 37.20.41 eindigde eerste elftalspeler Christian Pillen met Cristian Reinders met een tijd van 39.25.24 op de derde plek. Niet onvermeld moet blijven, dat Christian Pillen na acht overwinningen op rij en een vierde plaats in 2013, deze keer weer terug is in de top drie met een tweede plaats.

Zondagmorgen werden onder de voor de tijd van het jaar extreem goede weersomstandigheden de deelnemers aan de Nieuwjaarsloop weggeschoten voor deelname aan zowel de korte afstand (3,5 kilometer) als de lange afstand (10 kilometer) door de landelijke contreien van Zwolle. Opvallend hierbij is, dat het aantal deelnemers, en dat van dames tot heren en van jong tot oud, ongeveer hetzelfde was als in de afgelopen jaren, te weten 248. Ter vergelijking: in 2010 namen er 256 lopers deel, in 2011 243 lopers, in 2012 245 lopers en in 2013 dus ook 233. Het record stamt uit 2009 toen er 289 enthousiastelingen van jong tot oud aan de start verschenen.

Uitslagen:

LANGE AFSTAND