Lennard Walterbos Voetballer van het jaar bij s.v. Grol

15-06-2014

Teamprestatie van Grol 1 verdient veel bijval

Vader Marcel Walterbos glom van oor tot oor, daarmee blijk gevende van zijn terechte trotse gevoelens. Op afstand genoot Oma Walterbos, vergezeld van de overige familieleden, met volle teugen van haar kleinzoon. Door de supporters van de sportvereniging Grol was Lennard Walterbos (26) zojuist uitgeroepen tot ‘Voetballer van het jaar’, oftewel tot de door de Grolfans meest gewaardeerde speler van het succesvolle seizoen 2013-2014, zijnde het eerste jaar van de hoofdmacht van de Groenlose voetbalclub in de eerste klas van de KNVB.

Van links naar rechts: Frans Klein Gunnewiek (Verenigingsman van het jaar), Lennard Walterbos (Voetballer van het jaar) en Margaretha en Berrie Nijhoff (Super-supporter(s) van het jaar).

De trofee, behorende bij deze door de spelers zo begeerde eretitel, werd de aanvoerder van Grol 1 overhandigd door assistent-trainer Tom Kaak. Bij afwezigheid van hoofdtrainer Jos Heutinck liet Kaak, zelf voetballer van het jaar in het seizoen 2005-2006, in het Sportcafé op het sportpark Den Elshof weten erg tevreden te zijn met deze uitverkiezing.

“Persoonlijk, en dat vanwege onze goede onderlinge band, ben ik blij voor Lennard dat deze titel hem te beurt valt. Verder is het voor de voetbalvereniging Grol een goede zaak, omdat hij een voorbeeld is voor de aanstormende jeugd en hij het alleen daarom al heeft verdiend.”

Lennard Walterbos zelf was erg in zijn nopjes met de onderscheiding. “Wij hebben met Grol 1 een fantastische groep, kunnen terugblikken op een geslaagd seizoen en met vertrouwen vooruit kijken naar het seizoen 2014-2015. Blij ben ik dat ik van deze hechte groep onderdeel mag uitmaken. Zeker als aanvoerder is deze titel voor mij een extra motivatie om er straks weer iets moois van te maken. Zeker nu ik in Nijmegen woonachtig ben en iedere week enkele malen op en neer naar Groenlo moet rijden.”

Supporters

Erg jammer is het dat de afsluiting van het seizoen afgelopen zaterdag door zo weinig supporters werd bezocht. Juist degenen, die altijd trouw en dat bij zowel de thuis- als de uitwedstrijden van Grol 1 aanwezig zijn, schitterden door afwezigheid. De plaatsen in het Sportcafé, alsmede buiten op het terras werden praktisch alleen bezet door degenen, die ’s middags in actie waren gekomen tijdens het deze keer door het team Grol A1 gewonnen traditionele Huistoernooi met als inzet de Gerrit Westerhof-bokaal.

De afsluiting van het seizoen, voorheen een jaaractiviteit waar altijd reikhalzend naar uit werd gekeken, is reeds met ingang van het seizoen 1977-1978, oftewel het geboortejaar van de Supportersclub van de s.v. Grol, in het leven geroepen. De huidige situatie is rijp voor een update dan wel verandering, in ieder geval een brede evaluatie. Neemt niet weg, dat de dagactiviteiten, waarbij de Groljeugd centraal stond, onder grote belangstelling een goed en succesvol verloop hadden.

Winnaar van de finale van de penaltycompetitie voor de jeugd, waarbij het doel werd verdedigd door Max de Vries (de goalie van Grol 1), werd Twan Oostendorp. Verder werd Grol C2 uitgeroepen tot het jeugdteam van het jaar (seizoen 2013-2014). Tijdens het avondprogramma ging bij de senioren de Support Award, beschikbaar gesteld door de V.S.V.G. (Vrienden van de sportvereniging Grol) voor de ploeg van het jaar, naar het team van Grol 9.

Teamprestatie

Maar zoals gezegd, stond het hoofdgerecht van de dag helemaal in het teken van Grol 1. Daarbij werd door Grolvoorzitter Hans Scheinck bekend gemaakt dat Frans Klein Gunnewiek door het hoofdbestuur was benoemd tot ‘Verenigingsman van het jaar’.

In een heldere toespraak schetste Scheinck de vele verdiensten van clubman Klein Gunnewiek, die de laatste tien jaar onafgebroken assistent-scheidsrechter is geweest van Grol 1 en in die functie het komende voetbaljaar wordt opgevolgd door Wilco Rijkenbarg.
Veel bijval en instemming, en dat van alle kanten van jong tot oud, was er bij de bekendmaking van de ‘Super-Supporter(s) van het jaar’. Deze eer ging ditmaal naar het echtpaar Berrie en Margaretha Nijhoff. De ouders van eerste elftalspeler Sander Nijhoff volgen al zeker tien jaar de prestaties van Grol 1 en dat zowel thuis als uit.

Terugkomende op de uitverkiezing van de voetballer van het jaar, was er sprake van een enorme spanning bij het team en de begeleiding van Grol 1. De reden is gemakkelijk verklaarbaar.

Grol 1 heeft in haar debuutjaar in de eerste klas namelijk een fantastisch seizoen neergezet, dat eigenlijk maar op één conto kan worden toegeschreven en dat is de teamprestatie. Zelden in de geschiedenis van Grol is het teamgevoel (het elkaar tegemoet treden, het omgaan met elkaar en het voor elkaar door het vuur gaan) zo goed geweest als juist in het afgelopen seizoen. Dit voorbeeldige gegeven heeft zich vervolgens vertaald in een teamprestatie, die door iedereen die de s.v. Grol een warm voetbalhart toedraagt, wordt omarmd. Het gevolg hiervan is weer dat de individuele prestaties van de spelers hoge rapportcijfers opleverden. En zo kon het gebeuren dat er misschien wel zeven of acht spelers in aanmerking kwamen om in ieder geval in de top drie van het seizoen 2013-2014 te eindigen. Maar dat het teambelang bij de huidige selectie enorm hoog in het vaandel staat, blijkt ook weer uit het gegeven dat iedere selectiespeler zich helemaal kon vinden in de uiteindelijke einduitslag: 1) Lennard Walterbos; 2) Max de Vries; 3) Wouter Pillen.