S.V. Grol volop bezig met nieuw voetbalseizoen

12-04-2006

Jeugdcoordinator Jos Porskamp voor lange termijn vastgelegd

Terwijl het lopende voetbalseizoen hoogtijdagen beleeft en nog gaat beleven en mede daarom in de komende maanden en weken in een beslissende en dus spannende fase belandt, is de sportvereniging ‘Grol’ en haar bestuur in het bijzonder al weer volop bezig met het nieuwe voetbalseizoen: 2006-2007. Het is een bekend gegeven dat er in de voetballerij in een vroeg stadium aandacht moet worden besteed aan met name de organisatie rond het technische plaatje voor een nieuw voetbaljaar. Een belangrijke plaats wordt daarbij ingenomen door de voetbaltrainers bij de selectieteams van zowel de senioren als de junioren.

Zoals bekend, wordt André Simmelink uit Doetinchem met ingang van het voetbalseizoen 2006-2007 de nieuwe hoofdtrainer van Grol. Simmelink, in het bezit van het diploma Oefenmeester I, wordt de opvolger van Haaksbergenaar Gerard Bos, die na vier seizoenen Grol verkast naar NEO in Borne. Het tweede team van Grol zal volgend seizoen worden getraind door Rik Gockel, momenteel jeugdtrainer van de B1-selectie bij de Groenlose voetbalvereniging. Het derde, eveneens prestatieve seniorenteam, staat volgend seizoen onder de technische leiding van Holger Braun. Keeperstrainer bij Grol blijft Piet Arets uit Winterswijk. De inmiddels 70-jarige Arets begint straks aan zijn achtste seizoen in Groenlo.

Bij de jeugdafdeling is Arréan Arink aangetrokken als de nieuwe trainer van de A-selectie. Grollenaar Arink, voorheen speler van o.a. Grol 1, trainde in het recente verleden ook al de Groljeugd (A1 en B1), alsmede het tweede team bij de senioren. Hij wordt de opvolger van Mike Peeters. De B1-selectie staat in het nieuwe seizoen onder leiding van Walter Vrijdag (dit seizoen trainer van Grol D1), de C1-selectie onder leiding van Robert Olijslager (ook dit seizoen trainer van Grol C1) en de D1-selectie onder leiding van Rob Wildenborg (dit seizoen trainer van Grol E1). Het jeugdbestuur van Grol is nog bezig om de eveneens niet onbelangrijke trainersposten bij de selecties van Grol E1 en Grol F1 in te vullen.

Naast de behartiging van de technische leiding van de verschillende selectieteams is het Grolbestuur erin geslaagd om algemeen jeugdcoördinator opleiding en vorming Jos Porskamp voor een lange termijn aan de vereniging te binden. In genoemde functie is Porskamp sedert de start van deze competitie werkzaam. Alle partijen zijn erg tevreden over zijn werk. Met name de trainers en de leiders binnen de jeugdafdeling van Grol lopen weg met Porskamp en zijn vol lof over diens benadering en aanpak. Mede daarom hebben bestuur en Porskamp in de afgelopen week in goed overleg besloten om na dit seizoen nog eens vier seizoenen met elkaar door te gaan. Samen met coördinator Jos Porskamp hebben jeugd- en hoofdbestuur de nodige plannen uitgedokterd voor de komende jaren. Jeugdvoorzitter Marco Frank is positief gestemd over de laatste ontwikkelingen.

“In het kader van het totale technische beleid zal ook richting leden en achterban duidelijk worden gemaakt op welk niveau S.V. Grol niet alleen met het eerste team, maar ook met alle selectieteams binnen de jeugdafdeling wil voetballen. Daarbij zal ieder seizoen bij de jeugd worden aangegeven welke teams als selectieteam en/of als opleidingsteam worden aangemerkt. Hierop wordt dan vervolgens het niveau van de jeugdtrainers afgestemd. Dit betekent weer dat het nodige wordt ondernomen om het niveau van de trainers op te krikken om vervolgens optimale resultaten te kunnen bewerkstelligen.”

Daarnaast zijn de bestuurders van Grol in gesprek met Nico Verrips voor een rol als technisch adviseur voor de club. Verrips heeft de CIOS-opleiding gevolgd, heeft het diploma Oefenmeester I en heeft Joop Brand, Hans Westerhof en Foppe de Haan gehad als zijn voetballeermeesters. Verder worden er bij S.V. Grol voorbereidingen getroffen voor een technische commissie en een uit vrijwilligers bestaand scoutingsapparaat. Met al deze maatregelen heeft het Grolbestuur een weg ingeslagen, waarbij rekening moet worden gehouden dat er jaarlijks een hoger financieel budget beschikbaar moet zijn voor met name de opleiding en de vorming van de jeugd. Hiervoor wil men extra inkomsten genereren, waarbij ondermeer gedacht wordt aan uitbreiding van sponsoring, specifiek voor de jeugdopleiding.

Verder zijn de uitkomsten van al deze ontwikkelingen vervolgens weer van invloed op de invulling van de functie hoofdbestuurslid technische zaken, sedert de tweede helft van vorig jaar vacant als gevolg van het tussentijds terugtreden van Hemmie Oolthuis. Wat betreft de samenstelling van het Grolbestuur met ingang van het voetbalseizoen 2006-2007 staat inmiddels wel vast dat Bob Lebbink als voorzitter van het bestuur senioren en in die functie ook als lid van het hoofdbestuur aan het eind van het lopende seizoen zal stoppen. Lebbink zal worden opgevolgd door Rob van Meurs. Van Meurs is geen onbekende bij de voetbalclub Grol. Vele jaren achtereen was hij ondermeer een zeer verdienstelijk jeugdtrainer en jeugdleider. Aan het eind van dit seizoen zet hij een punt achter dit werk. De wisseling van de wacht bij de poot senioren zal officieel bekrachtigd worden tijdens de algemene ledenvergadering van de Groenlose voetbalclub op maandag 2 oktober van dit jaar.