FC Zutphen 9 – Grol 12 3-5

21-11-2006

Zaterdag 11 november was het dan zover. Grol 12 moest aantreden tegen de gasten uit het altijd verre Zutphen, het 9e van de plaatselijke FC wel te verstaan. Nadat 3 van de 4 bolides waren gearriveerd op sportpark Helbergen, kwam daar het bericht dat Wesley met panne aan de kant stond. Een zeer bezorgde trainer (Jan Overkamp) probeerde er alles aan te doen om de verstekelingen op te pikken. 25 minuten later kwamen zij ook aan en kan al met al worden gezegd, dat dit wel de langste voorbereiding van Grol 12 moet zijn geweest van het lopende seizoen.
Dit terzijde, nu het verslag.

Vooraf stonden beide teams in het ‘linkerrijtje’. FC Zutphen op een 6e positie en de mannen van herr Uberhauptmann Jan bezetten een 2e plek.
Jan besloot het sterrenensemble te laten beginnen in een 4-4-2 formatie. Pim
Scheinck in de goal, Nelson Huinink, Niels Roetert Steenbruggen, Roy Röring en Wesley Helmers in de verdediging. Emiel Garstenveld, Bas Huijskes, Niels Holkenborg en Bart Lucassen op het middenveld. Mark Lucassen en Gillian te Nijenhuis voorin en Björn Haarlink en Jordy Overkamp op de bank. Sander klein Gunnewiek was de vlagger aan Grolzijde. Al snel na de aftrap bleek dat het team niet gewend is om in dit systeem te spelen. Dit resulteerde in klungelig voetbal. Toch wist Gillian op een onverwacht moment door te breken en stond daar de 0-1 op het denkbeeldige scorebord. Lang konden we er niet van genieten en nog geen 3 minuten later stond de 1-1 er ook op. Grol wist geen grip op het spel te krijgen. De linksbuiten van FC Zutphen liep gemakkelijk door de verdediging heen. Nelson wist maar een manier om hem te stoppen, schaven die gast. De bal werd op de stip gelegd en de nemer faalde niet, 2-1 voor de thuisploeg. Het team moest nu wat terug doen en ging zich meer te concentreren op het eigen spel. Hierdoor ontstond er geleidelijk aan meer rust binnen het team. Toch wist de tegenstander nog een aantal keer gevaarlijk voor doel te komen. Doelpunten vielen er gelukkig niet. Het leek er op dat we de rust in zouden gaan met een 2-1 achterstand. Maar niets is minder waar. Bart kreeg de bal voor zijn voeten en ging op avontuur. Koelbloedig als een echte jager liet hij zijn tegenstander kansloos en schoot het stuk leer tegen de touwen.

Bij een ruststand van 2-2 werd er binnen het team het een en ander omgegooid. Voor Jan was het ook duidelijk dat 4-4-2 niet wilde lukken, dus werd het vertrouwde 4-3-3 systeem tevoorschijn getoverd. Wesley en Emiel werden naar de kant gehaald, Niels H schoof een linie naar achter op de rechtsback positie, waardoor Jordy op rechtsmid en Björn op linksmid kwamen te spelen. Er werd wat moed bij elkaar ingepraat en een stuk aanvallender ingestelde ploeg stapte het veld weer op voor de 2e helft.

Direct na de aftrap jaagde Grol goed door. FC Zutphen werd het nakijken gegeven en wederom Gillian tekende voor zijn 17e van het seizoen. De manier van tot stand komen van dit doelpunt, smaakte naar meer. Het team ging er in geloven en speelde zeer subtiel in op het slordige spel van de tegenstander die niet meer verder kwamen dan de achterhoede van hun opponenten. Bas, waarvan al een aantal acties mislukten, wist niet van opgeven en ging ook maar eens op avontuur om te zien waar het schip zou stranden. Zeer subtiel omzeilde hij een vijftal tegenstanders en kwam alleen voor de goal te staan. Hij haalde verwoestend uit en de 2-4 was een feit. De 6e overwinning van het seizoen lag voor het oprapen. Zeker toen Björn vanuit de achterhoede een diepe bal op Gillian gaf. Hij faalde niet en gooide de wedstrijd definitief op slot. Toch wist Zutphen nog een doelpuntje mee te pikken en de scheidsrechter vond het na 90 minuten bij een stand van 3-5 wel mooi geweest.

Grol keerde tevreden huiswaarts waar de goudgele rakkers stonden te wachten. A.s. zaterdag speelt Grol 12 geen wedstrijd. Er is dan een feest gepland. 2 december staat de uitwedstrijd tegen DZSV 6 te wachten.

Bijzonderheden:

-Niels Roetert Steenbruggen maakt na 3 wedstrijden schorsing weer zijn opwachting
-Wedstrijd begint 25 minuten later door autopech bij Wesley Helmers