Grol pakt kostbare punten in uitoverwinning

27-11-2006

In de uitwedstrijd tegen PH trof Grol een oude bekende. Nou ja oude, in de jaren ’90, van de vorige eeuw mochten de Grollenaren twee seizoenen de degens kruisen met de Almelose club. PH dat in die tijd over een fantastische ploeg beschikte, met daarin een hoofdrol voor de toen nog zeer jeugdige Erwin Looms. Een superspits die, ondanks zijn lome uitstraling, what’s in a name, in zijn eentje een duel kon beslissen. Techniek, spelinzicht, scherpte, maar ook theater en provoceren voor het doel van de tegenstander, maakten hem tot een spits dat elk team zich zou wensen. Terug naar de ontmoeting van afgelopen zondag, dat i.v.m. jubileumfestiviteiten van PH op 24 sept. nu plaats vond. Of de vlag inmiddels in Almelo gestreken is en daarmee de feestelijkheden, is van minder belang. Duidelijk is dat Grol alles uit de kast zou moeten halen om de partij in winst om te zetten voor behoud van aansluiting op de ranglijst. Winst die er uiteindelijk ook behaald werd, al was het in de slotfase een kwestie van billen knijpen. De partij begon gezapig onder uitstekende najaarsweer. Hoewel het speelveld een hobbelige indruk vertoonde leken de voetbalcondities voor de tijd van het jaar redelijk. De hoofdzakelijk uit Groenlo aanwezige supporters moesten tot de zestiende minuut wachten voor enige opschudding. Voor die tijd ontbrak het aan beide zijden aan felheid en accuratesse. Een op links solerende Björn werd onreglementair afgestopt. De toegekende vrije trap werd door hemzelf met een fraaie lob over keeper Zwijnenberg benut.

In het rijtje fraaie treffers liet Björn dit seizoen de zoveelste noteren. De wedstrijd had ook een doelpunt nodig om enigszins los te komen. Binnen enkele minuten werden een aantal kansen om de score uit te bouwen nog tenietgedaan. Het was de sterke en gevaarlijke spits Lars ten Hoeve die hier met een tweetal acties de balans in evenwicht had kunnen brengen. Bij een actie van Gilbert van de Heuvel, vrije trap over grote afstand, moest Dennis Dibbets zijn lichaam extra lang maken om meester te blijven in een mêlee van spelers voor zijn doel. De gelijkmaker hing in de lucht, toch wist de Grolequipe de magere voorsprong tot de thee vast te houden. Om meer fysieke stootkracht in de voorste linie te verkrijgen, bracht trainer Simmelink bij de hervatting Jorrit Splithoff binnen de lijnen. Zijn altijd trouw aanwezige ouders ontging door te late terugkomst op hun stoel, de voorzet van zoonlief die daarmee Jorrit Bomers in staat stelde de 2-0 in te tikken. Binnen tien minuten creëerde Grol een aantal kansen die de wedstrijd definitief in het slot hadden kunnen gooien. Meest opmerkelijke en hilarische mogelijkheid was de inzet van het terugleggen van een diep staande Sander Nijhoff op Björn Koldewey, die vervolgens met een streep de onderkant van de lat toucheerde, waarna de terugspringende bal door Jorrit Splithoff rakelings over de deklat werd geschoten.

Alles leek erop dat Grol nu door zou gaan drukken. Het was echter trainer Pim Butter van de gastheren die maatregelen nam en ten koste van de verdediging, de aanval versterkte. Nadat eerst Sander een vrije kans ontnomen werd door een onsportief en foutief vlagsignaal van de grensrechter, kreeg Lars ten Hoeve de aansluittreffer op zijn voet. Middels een droge schuiver, na balverlies op het middenveld, gaf hij Dennis het nakijken. Het inwisselen van een verdediger voor de aanval, kwam de thuisploeg bijna duur te staan. Binnen de twee minuten na de aansluittreffer had met name Sander een tweetal riante mogelijkheden om de score verder uit te bouwen. Daarna was het de thuisploeg die geweldig druk zetten naar voren, met name de al eerder genoemde Lars ten Hoeve, plaaggeest voor de verdediging in alle opzichten en Dewi Perik waren dicht bij de gelijkmaker. Trainer Simmelink hield het niet meer uit op de bank en samen met elftalleider Schovers schreeuwden zij zich de keel schor om de behaalde voorsprong in de laatste hectische tien minuten over de streep te trekken. Drie belangrijke punten zaten bij het laatste fluitsignaal in de knip, met gepaste tevredenheid kan de ploeg zich nu gaan richten op de ontmoeting met Rigtersbleek, a.s. zondag in Enschede. Aanvang 14.00 uur.

Speelronde: 4
Scheidsrechter: dhr. J. Kupper uit Laag Keppel
Eindstand: 1 - 2
Ruststand: 0 - 1

Scoreverloop: 16e min. 0-1, Björn Koldewey. 46e min. 0-2, Jorrit Bomers. 71e min. 1-2, Lars ten  Hoeve.
Gele kaarten: Bart Hollema en Lars ten Hoeve (PH), Björn Koldewey (Grol)
Rode kaarten: geen
Afwezig bij Grol: Tom Kaak, Kevin Stöteler, Jonathan Lammers (geblesseerd)
Bijzonderheden: Inhaalwedstrijd van 24 sept. j.l.

Opstelling Grol 1:
Doel: Dennis Dibbets
Achter: Tom Groot Kormelink, Patrick Blanckenborg, Frank Oosterholt, Wouter Scharenborg.
Midden: Jean Paul Papen (46e min. Jorrit Splithoff), Tom Klein Zeggelink (57e min. Joost Frank), Björn Koldewey, Lennard Walterbos (80e min. Erwin van de Wolfshaar).
Voor: Sander Nijhoff, Jorrit Bomers.

Uitslag zondag 26 nov. j.l.:
PH – Grol 1 - 2

Programma zondag 3 dec. a.s.:
Vogido - DOS’19
Rigtersbleek - Grol