Voorbeschouwing door Jos Heutinck

19-03-2015

Ja, daar zit ik dan achter mijn laptop op maandagavond na de jammerlijk verloren thuiswedstrijd van Grol  tegen Rheden.
Of ik als Zieuwentenaar  iets wil vertellen over de “derby van  het Oosten”, de belangrijke competitiewedstrijd tussen het vlaggenschip van de s.v.Grol  en onze buren Longa’30 uit Lichtenvoorde.
 Natuurlijk werk ik hier aan mee,  al is het al voor de vele vrijwilligers van de club die het hele jaar door voor de club klaar staan en ook nu weer veel energie steken in het realiseren van een geweldig voetbalfeest  tussen deze 2 voetbalgrootmachten uit de gemeente Oost-Gelre.

Dat RKZVC de beide rivalen op de voet volgt doet me als rasechte “Zöwentsen” meer dan goed, ik wilde dit niet onbenoemd laten.

Grol tegen Longa is als Grolle tegen Leggenvoorde of  Rouwmaat tegen Dusseldorp, Marcel Eekelder tegen Hans Scheinck, Pfeifer Heavy Machinery tegen Seesing Personeel,  ze hebben elkaar nodig om een optimale sfeer te verwezenlijken of prestatie te leveren.
Dat dit op een kleinigheid na op 1 november  in Lichtenvoorde prima gelukt is geeft een fantastisch vooruitzicht naar aankomende zaterdag toe.
Ik heb als amateurtrainer redelijk wat spannende en belangrijke potjes mogen beleven en ook derby’s gespeeld in mijn periode als trainer van Sc Silvolde tegen onder andere SDOUC.
Grol – Longa slaat echter alles en ik hoop op dezelfde gemoedelijke en gezellige sfeer als in Lichtenvoorde.
Dat er naast alle activiteiten rondom deze wedstrijd ook nog moet worden gevoetbald wordt bijna als bijzaak gezien en dat maakt deze “derby” heel speciaal en iets waar je bij wilt en moet zijn.
Grol krijgt de kans om zich te revancheren van de “pijnlijke” en deels ongelukkige nederlaag tegen Rheden en natuurlijk dat potje in het Keidorp op 1 november en hoeft hiervoor gelukkig niet te wachten tot zondag.
Vanaf deze plek alvast welkom aan alle supporters uit Oost-Gelre en omgeving die van dit spektakel getuige willen zijn en dan natuurlijk met name de eigen Grol supporters.
Arbiter Dhr.  J.A.B. Lensink met zijn  assistenten Dhr. J.M.M. Soeter en R.A. Hoffmann zullen deze “kraker” zeker in goede banen leiden, welkom in “Grolle”.
Ik zeg het vaker in mijn voorwoord op een thuiswedstrijd: “Kom op tijd om deze 2 prima voetballende ploegen aan het werk te zien. Vol is vol!!!!!"
Dat lijkt me nu wel van toepassing.

Veel plezier en ik hoop dat er net als in Lichtenvoorde in principe alleen maar winnaars zijn!

Tot zaterdag.
Jos Heutinck.