1e Wissink D- en E-toernooi sv Grol

19-05-2015

Jeugdleiders sv Grol organiseren zelf toernooi voor hun teams
‘We vinden het jammer dat sv Grol alleen maar het Internationale Marveldtoernooi organiseert. Een prachtig toernooi. Niets ten nadele van dat toernooi maar er is meer dan alleen maar die jongens.’
Michel Hoffman en Han Hilderink vertellen wat de beweegreden is van het organiseren van het ‘1e Wissink D- en E-toernooi’ dat aanstaand weekend, zaterdag 23 en zondag 24 mei, plaatsvindt op sportpark Den Elshof. ‘Teams van sv Grol worden overal gevraagd voor toernooien, maar Grol nodigt zelf nooit teams uit voor toernooien omdat ze geen toernooien organiseren buiten het Marveld Toernooi om. We hebben het er met een paar leiders vaak over gehad, totdat Marc Rots afgelopen jaar zei; jongens nu gaan we het ook echt doen. Toen zijn we aan het werk gegaan.’

Sterk toernooi
Grol reageerde positief. Het niet meer organiseren dan het Marveldtoernooi was de organiserende leiders geen doorn in het oog, maar toch wilden ze iets doen. ‘We kiezen voor een sterk toernooi met enkel standaardteams en dus ook D1 en E1 van Grol. We kiezen voor een hele toernooidag per leeftijdsklasse. We weten van onszelf nog hoe gaaf we dat vonden een hele dag op toernooi te gaan vroeger,’ weet Han nog van zichzelf. ‘Het mooie is dat we het niet maar voor een jaar gaan proberen, maar we hebben een sponsor bereid gevonden om het toernooi drie jaar te financieren; Bakkerij Wissink,’ vult Michel aan. Als toernooisponsor Koen Wissink even later zelf ook aanschuift vertelt hij blij te zijn met het initiatief van de jeugdleiders zelf. ‘Het is een belangrijk toernooi voor de jeugd van Grol en voor Grol zelf. Dat steun ik graag. Ik wilde wel een keer iets anders dan shirtsponsoring van een team.’  ‘We hebben ook alle medewerking van Rob Porskamp van het sportcafé,’ vult Michel aan. ‘Hij verzorgt samen met Wissink een hartige hap tijdens de lunch voor de spelers en leiders.’ Het niveau van de deelnemende teams is hoog. Enkel 1e klasse in de E-klasse en Hoofdklasse en 4e divisie voor de D-jeugd.

D-jeugd
Het toernooi begint op zaterdag met de D-klasse. Deelnemende teams zijn sv Grol, Longa 30, SUS (Stadtlohn Duitsland), Escelsior ’31 (Rijssen), DVC ’26 (Didam), FC Eibergen, Vogido (Enschede). Wedstrijden duren 2 x 15 minuten. De wedstrijden vinden plaats van 10.00 tot 16.15 uur, met aansluitend de prijsuitreiking.

Twin-Gamesprincipe
In de E-klasse wordt er zondag 1e Pinksterdag gespeeld volgens het zogenaamde Twin-Gamesprincipe. De speelduur van de wedstrijden bedraagt 2 x 10 minuten. Hoffman en Hilderink zijn enthousiast over deze speelwijze. Hoffman hierover: ‘De wedstrijdjes vinden plaats op veldjes van 42x30 meter, met 6 tegen 6. Het is een nieuw systeem waar de KNVB nu mee aan het experimenteren is. Het is een stukje talentontwikkeling voor jonge spelers, want ze hebben veel meer balbezit in kleinere ruimtes, in een hoog tempo. Bij een doelpunt wordt er niet afgetrapt in het midden maar wordt er direct weer hervat. Er is geen ingooi, maar een intrap. Er wordt vaker gescoord en is mooier om naar te kijken.’ Deelnemende teams in de E-klasse zijn sv Grol, FC Trias(Winterswijk), Bon Boys (Haaksbergen), FC Vreden (Duitsland), HVV Hengelo (Ov), WSV Apeldoorn, Vogido (Enschede), Longa 30, Poulton SFC (Engeland) en SC Varsseveld. Zaterdag begint het toernooi om 10.00 uur. De prijsuitreiking is om 17.00 uur gepland.