Grol JO17-1 wint van Vorden JO17-1 en pakt eerste periodetitel

01-11-2016

Het was een mooie dag om te voetballen. 15°C met zon en niet al te veel wind. Iedereen was om 13.30 uur aanwezig op Sportpark Den Elshof. We wisten dat het vandaag een lastige wedstrijd ging worden. Daarom moesten we vandaag voor elkaar strijden tot de laatste minuut . Na het onthaal van de uitspelende ploeg Vorden en de scheidsrechter uit Bredevoort kon de warming – up worden gestart. Deze werd met name scherp en goed uitgevoerd. Eenmaal terug in de kleedkamer werden er nog de laatste dingen gezegd om de jongens klaar te stomen voor de wedstrijd. JO17-1 dat onder leiding van Rik Gockel geen punten verlies heeft geleden, was gebrand om vandaag te winnen en niet onbelangrijk de eerste periodetitel te pakken.
Bij  het beginsignaal werd direct gezien dat onze tegenstander een erg verdedigende opstelling, 1-5-3-2, had. Ze zakten bij balbezit aan Grol kant elke keer heel erg uit naar eigen doel.  We probeerden in het begin vaak door het middenveld te voetballen, maar daar was het veel te druk. Onze backs waren na de ondervinding vaak aan de bal. Vorden liet ons spelen op hun eigen speelhelft. Het zette elke keer op het goede moment druk waarbij zelfs de 2 spitsen uitzakten tot de kopcirkel, om de kansen van ons te verkleinen. Vorden wachtte haar kansen op het goede moment af. Ons middenveld fungeerde vaak als kaatser om daarna de bal te verleggen naar de buitenkant. Daar lag de meeste ruimte. We kwamen er op snelheid niet doorheen, omdat Vorden veel vanuit de rugdekking speelde. Het was onze taak  ballen met hoge snelheid in te spelen. In de 15e minuut was het Ties Klein Gunnewiek die door druk zetten de bal veroverde. Hij speelde de bal hoog over de verdediging van Vorden om Mick te zoeken. Met een fantastische loopactie kwam hij vrij van zijn man. Vanaf de rechterkant van de 16 meter scoorde hij met een mooie boogbal over de keeper van Vorden in de linkerhoek; 1-0. Grol combineerde vaak via de buitenkant om de bal voor te geven. Dit lukte vaak niet. We speelden nog steeds veel op de helft van Vorden. Vorden dat er soms goed uit kwam door een lange bal over de verdediging heen te spelen of door een individuele fout aan onze kant, profiteerde hier niet van. Het was wel gevaarlijk bij standaard situaties. Met name de vrije trappen. Maar onze keeper Nick lette goed op en pakte de ballen mooi uit de hoeken.

In de 2e helft zien we hetzelfde spelbeeld als in de 1e helft. Wij zijn aan de bal, Vorden verdedigd en wacht af. Mick wordt na een kwartier in de 2e helft gewisseld voor Yordi. Twee minuten na de wissel wordt Titus strak in gespeeld op de rand van de 16 meter. Hij ziet dat Tjibbe vrij staat en speelt de bal in. Tjibbe ziet een gat in de verdediging waar hij behendig doorheen loopt met de bal. Hij wordt in de 16 meter gevloerd door een verdediger van Vorden. De scheidsrechter floot voor een penalty. Titus, die goed voorbereidend werk liet zien op Tjibbe mocht aanleggen voor de penalty. Heel koel schiet hij de bal strak in de rechter bovenhoek; 2-0. Vervolgens werden Noud en Tycho gewisseld en kwamen Mees en Mik er voor in de plaats. De overwinning leek op dit moment binnen voor Grol. Het hield het spel nog steeds goed breed en probeerde door de verdediging van Vorden te komen. Vorden bleef helaas goed scherp en wist een volgend tegendoelpunt te voorkomen. Het begon zelfs vaker door te schuiven naar voren, wat bij ons wat paniek veroorzaakte. De coach van Vorden zag dit en ging 1-4-3-3 spelen. Hierna werd het een toch wat saaiere wedstrijd, waarin beide ploegen strak verdedigden en verder weinig dreiging vertoonde. Tot in de laatste 10 minuten van de wedstrijd. Vorden drong meer aan naar voren, waardoor wij meer in de verdediging moesten spelen. In de 73e minuut was er ingooi voor Vorden. Op dat moment stonden alle Grol spelers aan de kant van de ingooi. De ingooier van Vorden wist hier slim gebruik van te maken. Hij gooide de bal over de spelers van Grol heen, waarna de andere aanvaller van Vorden gemakkelijk wist te versnellen door het midden en scoorde; 2-1. Vanaf dat moment werd het een gekkenhuis op het veld. Wij wilden erg graag ook deze 3 punten hier in Groenlo achter laten, waardoor er werd geknokt tot de laatste minuut. Het werd flipperkast voetbal. Wij wilden elke bal weg hebben in de buurt van de goal en Vorden wilde scoren. 2 ploegen die streden voor elke bal. Grol kwam een paar keer in de verdrukking door de goed doorschuivende spelers van Vorden. Als Grol er uit kwam, was het met de counter. Na  80 minuten voetballen fluit de scheidsrechter voor het verlossende eindsignaal.

De drie belangrijke punten zijn binnen en daarmee wint Grol de eerste periode titel.
Daarbij moeten we vermelden dat concurrent FC Trias verliest van de andere concurrent FC Winterswijk met 0-1. Nu staan we 6 punten los op de nummer 2 FC Winterswijk in de 1e klasse.
De complimenten gaan ook uit naar Vorden. Ze zetten ons goed vast en wisten hoe ze met onze aanvallen om moesten gaan.
We hebben nu 8 wedstrijden gespeeld met daarbij 24 punten, een geweldig mooi aantal. We hebben gestreden als team en kunnen uitkijken naar de volgende wedstrijd die a.s. zaterdag tegen AZSV JO17-2 wordt gespeeld.
Komt allen kijken om 14.30 op Sportpark Den Elshof naar dit talentvolle team.