Grol strijdend ten onder tegen koploper Bon Boys

06-11-2016

Rommelige wedstrijd met scheidsrechtelijke dwalingen

Hij maakte na het laatste fluitsignaal van de scheidsrechter een vreugdesprong en balde met een brede grijns op het gezicht zijn vuisten. Leon ten Voorde, in dit geval als assistent-trainer van de Haaksbergse voetbalclub Bon Boys, had in dubbel opzicht een reden om hoofdtrainer Berthil ter Avest en de spelers te knuffelen en vervolgens een feestje te vieren. Ten voorde, bekend als sportjournalist van TC Tubantia en in die hoedanigheid tevens clubwatcher van FC Twente, ging helemaal uit zijn dak omdat zijn cluppie de koppositie in de derde klasse C had verstevigd en daarbij ook nog eens had gewonnen van de club in zijn huidige woonplaats Groenlo.

Foto's: Marcel Houwer.

Een over de gehele wedstrijd genomen niet onverdiende overwinning, maar wel een driepunter die niet gemakkelijk tot stand kwam. Dat de zege na afloop in het Sportcafé op het sportpark Den Elshof tijdens de daar gehouden halfjaarlijkse fancy fair van de VSVG groots gevierd kon worden, had men met name te danken aan scheidsrechter L. van Zuijlen uit Wijchen. Deze jonge, nog erg onervaren leidsman zorgde één minuut voor het verstrijken van de eerste helft voor een bijzonder dubieus moment, namelijk een door vriend en vijand bekritiseerde beslissing om de bal op de stip te leggen. Zonder de veroorzaker te kunnen aanwijzen, zou er volgens zijn eigen lezing bij een hoekschop van Bon Boys in het strafschopgebied zijn geduwd door een speler van Grol. De thuisclub stond op dat moment op een 1-0 voorsprong via een reeds in de vierde minuut gescoord doelpunt door Wouter Rexwinkel. Vanaf elf meter maakt Milan Bultman geen fout: 1-1. Iedereen was het er na afloop over eens, deze beslissing had de wedstrijd op zijn kop gezet en een en ander vooral ten nadele van de thuisclub. Ook scheidsrechter Van Zuijlen wist zich gedurende het vervolg van de wedstrijd moeilijk staande te houden en compenseerde dat met het uitdelen van gele kaarten aan maar liefst vier Grolspelers, terwijl Bon Boys naast de zege zonder gele kaarten op zak huiswaarts keerde.

Het sterk verdedigende concept, waarmee Grol zonder de nog steeds geblesseerde Johan Houben in de eerste helft van start ging en waarmee Bon Boys geen raad wist, werd door Groltrainer Jeroen Burghout in de tweede helft omgegooid. Mede door het aanbrengen van een aantal wissels, was het gevolg dat er zich in het tweede bedrijf een ander wedstrijdbeeld aandiende waardoor Grol veel vaker in scoringspositie kwam. Zo was het met name Michel Kamphuis, gelanceerd door achtereenvolgens Mart Zieverink en Thijs  Nibbelink, die enkele niet gemakkelijke, maar wel mooie kansen kreeg. Daarentegen werd Grol, alle goede bedoelingen ten spijt, in de 54e minuut op een 1-2 achterstand, tevens eindstand gezet. Een doelpunt gemaakt door Coen Seyger.

Ondanks de nederlaag, kan Grol de naaste toekomst in de derde klasse C met vertrouwen tegemoet zien. In de verdediging tonen jonge spelers als Teun Pasman en Tim Leusink aan dat zij langzamerhand van vaste waarde kunnen zijn in een nog altijd groeiend team. Verder heeft Thijs Nibbelink, mede vanwege zijn uitgekiende verdedigingswerk, goede passing en uitstraling, laten zien dat hij in de hoofdmacht van Grol thuis hoort. In dat geval zou Johan Houben na zijn terugkeer in de basiself een rol kunnen spelen op het middenveld van Grol. Want dat daar een leider, aanspeelpunt, spelverdeler node wordt gemist, is een ding dat zeker is.

Zondag 13 november a.s. speelt Grol 1 in Didam tegen DVC ’26 1 (aanvang: 14.30 uur) en op zondag 20 november a.s. thuis de inhaalwedstrijd tegen FC Trias Winterswijk (aanvang: 14.30 uur).

Wedstrijdinformatie

Speelronde: 8
Wedstrijd: s.v. Grol - Bon Boys
Scheidsrechter: dhr. L. van Zuijlen uit Wijchen
Ruststand: 1 - 1
Eindstand: 1 - 2
Scoreverloop: 4e min. Wouter Rexwinkel
45e min. Milan Bultman (penalty)
53e min. Coen Seyger
Gele kaarten: Grol: 4x
Bon Boys: geen
Rode kaarten: n.v.t.
Opstelling Grol: Keeper: Wessel Baarslag;
Achter: Thijs Nibbelink, Bjorn te Braake, Mart Willemsen (61. Tim Leusink) en Teun Pasman;
Midden: Ramon Landewers (61. Mathijs Warnar), Mart Zieverink en Quint Kristen;
Voor: Wouter Rexwinkel, Pim Westervoorde (78. Jordy Oonk) en Michel Kamphuis.
Sponsor Wedstrijdbal: Bennie Rots
Team van de Week: Grol JO9-5
Bijzonderheden: De in Groenlo woonachtige Leon ten Voorde zit bij Bon. Boys op de bank als assistent trainer.
Ondanks de Fancy Fair wordt toch geen punten gepakt. De VSVG draait echter wel een topweekend.

Uitslagen 3e klasse

Grol - Bon Boys 1 - 2