In Memoriam Henk van Dongeren

19-05-2022

Op maandag 16 mei 2022 is Henk van Dongeren overleden in het Streekziekenhuis Koningin Beatrix in Winterswijk. Hij werd 79 jaar.

De Grol heeft een icoon van een lid verloren. Dat stemt ons droevig maar de herinnering aan hem vrolijkt ons weer op. Bijna 70 jaar mochten we hem als lid in ons midden hebben.

Veel mensen zullen hem eerder kennen als ‘Piet’ , ook de bijnaam van zijn vader. Henk vond dat prima, hij droeg de bijnaam als een eretitel.

Na zijn schooltijd ging Henk werken in de textiel. Eerst bij Heijmans in Groenlo en daarna als vertegenwoordiger van een grote Amsterdamse textielfabriek. Daar bleef hij werken tot aan zijn pensioen. Hij wist de weg in heel Nederland.

Voor die tijd ging Henk al op hele jonge leeftijd voetballen bij de Grol. Hij had talent als keeper en speelde altijd in de eerste jeugdelftallen. Het A1-team (JO19-1) waarin hij speelde, staat bekend als één van beste jeugdteams ooit bij de Grol. Daarna nam Henk een onverwachte afslag. Hij ging in Grol 3 spelen. Dat werd eveneens een opvallend elftal. Maar dan op een andere manier. Dit elftal vierde meer kampioenschappen dan ze in werkelijkheid hadden behaald. Aan hun derde helft kwam nooit een einde. Een zeer hecht team dat veel voor elkaar over had, binnen en buiten het veld. Henk voelde zich zeer verbonden met zijn medespelers.

Na de voetbaltijd ging Henk hardlopen bij de Lopersvereniging. Niet maar zo rondje, hij liep lange afstanden tot en met de marathon. Vele trainingskilometers liep hij in de omgeving. Tussendoor maakte hij nog tijd om te tennissen met zijn drie broers.

Dertien jaar geleden werd bij Henk een ongeneeslijke ziekte geconstateerd. Met zijn positieve instelling, zijn doorzettingsvermogen en lichamelijke fitheid ging Henk alle behandelingen aan. In het academisch ziekenhuis in Nijmegen stelde hij zich beschikbaar voor elk wetenschappelijk onderzoek en elke nieuwe manier van behandelen. Dat werd door de artsen zeer gewaardeerd. Hij werd daar min of meer een bekende Achterhoeker. Na 12 jaar waren alle behandelingen op. De artsen konden niets meer voor hem doen. Het laatste jaar van zijn leven viel hem heel zwaar met veel pijn en moeheid. Op het laatst had hij vrede met zijn dood.

We gaan Henk definitief missen als fervente supporter langs de lijn bij de wedstrijden van Grol 1. Zijn vaste plek blijft leeg. We moeten verder zonder dit positieve en evenwichtige mens, dankbaar voor alles wat anderen voor hem deden. Die dankbaarheid is voor Grol wederzijds, zo trots dat we zijn dat we Henk zolang hebben mogen kennen. In vele opzichten een voorbeeld voor velen. Dankjewel Henk, rust in vrede.

Op vrijdag 20 mei 2022 is er van 20.00 tot 20.30 uur gelegenheid tot condoleren en afscheid nemen in het uitvaartcentrum van Ventura Dela aan de Lichtenvoordseweg,

De uitvaart vindt in besloten kring plaats.

Wij wensen zijn vrouw Annie, zijn kinderen Frido en Joyce, schoonzoon Robert, de kleinkinderen Julian, Deborah, Tess, Xavi en achterkleinkind Sophia veel sterkte in de komende tijd.

Namens bestuur en leden van Grol,

Hans Scheinck, voorzitter