Sponsor van het kwartaal: DLA ICT

29-06-2022

Bron: Clubblad 2022-1
Door: Mark Wessels

Roy Baks is al ruim twaalf jaar General Manager en eindverantwoordelijk bij DLA ICT. Met vestigingen in Winterswijk en Doetinchem ontwerpt, bouwt en onderhoudt het bedrijf (complexe) ICT omgevingen, zowel bij de klant op locatie als ook vanuit de cloud. DLA ICT is al vanaf het begin poulesponsor van het Marveldtoernooi en later ook Businessclublid geworden.

Voor degenen die Roy Baks nog niet kennen; kun jij je kort voorstellen?

“Ik ben geboren en getogen in Lichtenvoorde en heb daar jarenlang voor de plaatselijke voetbaltrots gespeeld. Ik heb alle selectie elftallen in de jeugd doorlopen en een aantal jaren in de eerste en tweede selectie gevoetbald. Daarna heb ik keurig in een lager elftal afgebouwd. Samen met mijn partner Karen Slotman en onze drie kinderen Raël, Noï en Yoëz wonen we aan de Kunne. Raël tennist bij de GTC en zowel Noï als Yoëz voetballen; allebei niet onverdienstelijk bij respectievelijk Longa/Twents Regioteam en De Graafschap. Daarnaast ben ik sinds een aantal jaren jeugd- en vice-voorzitter bij Longa’30. In de resterende vrije tijd sta ik graag op de golfbaan.”

Wat is de link tussen DLA ICT en de Grol?

“We zijn al vanaf het begin poulesponsor van het Marveldtoernooi waar we echt trots op zijn en op een later moment zijn we ook lid geworden van de BCG. Zelf heb ik al een aantal prachtige uitstapjes met de BCG meegemaakt. De foto’s op de site van de BCG zijn daar het bewijs van. Naast de BCG zijn we ook lid van de businessclub Longa’30. Natuurlijk is daar wel wat overlap maar de avonden bij beide clubs zijn altijd beregezellig. Ik hoop natuurlijk dat beide partijen die avonden weer gaan oppakken, nu het weer mag na de coronaperiode. En wat zou het toch schitterend zijn als beide clubs weer tegen elkaar zouden voetballen, voorafgegaan door een bijeenkomst van beide businessclubs….”

Hoe zou jij DLA ICT als bedrijf willen neerzetten?

“DLA ICT is een ambitieus bedrijf met een platte organisatiestructuur (zoals dat zo mooi heet) met een prettige, open en ongedwongen cultuur. Met ruim 50 collega’s ondersteunen we bedrijven met een goed werkende ICT-omgeving, ongeacht of dit bij de klant op locatie of een cloudomgeving is. We adviseren, ontwerpen, bouwen, beheren en onderhouden de ICT omgevingen voor en bij onze klanten. Dit doen we 24/7, 365 dagen per jaar. Daarnaast implementeren we telefonie oplossingen (VoIP) en bouwen we software oplossingen op maat. Hierbij moet je denken aan koppelingen tussen applicaties, maar ook volledige ERP systemen. We richten ons niet op een specifiek verticaal segment. Tot onze klantengroep behoren veel productiebedrijven, bedrijven die werkzaam zijn in de transport en logistiek, de financiële sector, de zorg, etc. Zeer uiteenlopend dus. Tot onze klantengroep behoren mooie bedrijven als de Luchtverkeersleiding Nederland, Pas Reform, HSF (tegenwoordig DFDS), Geldersch Landschap & Kasteelen, Bax Advocaten, ARCO, 24/7 Tailorsteel en vele anderen. Bijzonder leuk zijn de echte Achterhoekse bedrijven als de Graafschap en de Feestfabriek (organisator van Startschotgala, Mañana Mañana en de Zwarte Cross). De Superboeren werken volledig bij ons in de cloud en het hele stadion en daarbuiten hebben we voorzien van camerabewaking en wifi. Ook de Feestfabriek werkt het hele jaar door bij ons in de cloud en verzorgen wij een groot deel van de automatisering gedurende de evenementen. We laten ons graag uitdagen. We hebben een uniek Smart Services concept ontwikkeld, waarbij klanten alle ICT diensten modulair van ons kunnen afnemen o.b.v. een vaste prijs per maand, geen initiële investeringen dus.”

Hoe zie jij de toekomst van de automatisering?

“De afhankelijkheid van automatisering voor bedrijven wordt alleen maar groter. Een niet goed werkende ICT omgeving kan ervoor zorgen dat complete productieprocessen of kantooromgevingen stil komen te liggen. Ook security zal een steeds grotere rol gaan spelen. De kans om gehackt te worden of slachtoffer te worden van een cyberaanval (met alle gevolgen van dien) neemt alleen maar toe. Veel bedrijven denken dat ze voor hackers niet interessant zijn, maar met grote regelmaat wordt het tegendeel bewezen. Mede door de oorlog in de Oekraïne (welke voor een deel ook digitaal plaatsvindt) ontvangen we veel aanvragen van bedrijven in binnen- en buitenland om de security van hun ICT omgeving te onderzoeken cq te verbeteren. Maar ook big-data vraagstukken komen steeds vaker naar voren. Ieder bedrijf, groot of klein, beschikt over een enorme hoeveelheid aan data. De vraag is groot om deze data te analyseren en in actuele rapporten/dashboards tot informatie te verwerken. Deze rapportages/ dashboards geven bedrijven inzicht in hun KPI’s en geven hen de mogelijkheid om hier goed op te sturen.”

Het was een gezellige avond op de Kunne waar twee echte keien zich 100% hebben ingezet voor het clubblad van de Grol. Dat is en blijft best bijzonder!