In Memoriam Wim Roes

30-08-2022

Op vrijdag 26 augustus is in het Streekziekenhuis Koningin Beatrix in Winterswijk plotseling overleden ons gewaardeerde lid Wim Roes. Hij werd 80 jaar.

Wim Roes krijgt hier in 2015 de Gouden Grol speld voor 50 jaar lidmaatschap uitgereikt.

Op de jaarvergadering in 1965 werd Wim door het bestuur gevraagd lid te worden en meteen de rol van leider van het elftal van Grol 4 op zich te nemen. Na enige bedenkingen stemde hij toe. Naderhand bleek dat dit team enige sturing nodig had en zo was Wim in het eerste seizoen een soort crisismanager en vervolgens nog vier seizoenen een interim-manager. Daarna pakte hij andere activiteiten voor de Groenlose gemeenschap op maar bleef de Grol altijd volgen.

In 1992 werd Wim door de Grol gevraagd voor weer een bijzondere taak. Penningmeester voor de jubileumcommissie Grol 75 jaar. Dit soort jubilea heeft vaak een financieel risico in zich. Men wil graag iets groots vieren maar is daarbij van veel factoren afhankelijk. Het organiseren van een jubileumwedstrijd Grol-Ajax was zo’n risico omdat Ajax 25.000 gulden als kostenvergoeding vroeg. Penningmeester Wim Roes gaf pas toestemming voor die wedstrijd toen er een harde garantstelling voor dat bedrag door een Groenloos bedrijf lag. Op die wedstrijddag in 1993 kwam de regen de hele dag met bakken uit de lucht….   Het 75-jarig jubileum werd keurig met een dik positief resultaat afgesloten. Zijn jarenlange werkervaring bij de bank ABN/AMRO had daar zeker mee te maken.

Na zijn pensionering in 2001 maakte hij zich nog meer verdienstelijk voor de Groenlose gemeenschap. Voor vele kleine en grote klussen werd hij gevraagd.

Als echte Grollenaar zette hij zich zeer in voor de Calixtusbasiliek die met zijn hoge toren van veraf is waar te nemen. Mede door toedoen van Wim is het kruis op die toren ook in de avond en nacht te zien. Op een vernuftige manier werd dit kruis van led-verlichting voorzien waardoor ‘de Grolsen ook in het donker de weg naar hun geliefde stad makkelijk kunnen terug vinden’.

Op de jaarvergadering van de Grol in 2015 ontving hij de gouden speld voor zijn 50-jarig lidmaatschap.

In alles was hij deed, was hij bedachtzaam. Wim deed niets overhaast, liet zich niet opjagen en overlegde ook eerst met anderen. Hij had graag mensen om zich heen met wie hij lief en leed deelde. Zijn vriendengroep is daar een mooi voorbeeld van. Een al tientallen jaren bestaande groep die sinds dit jaar alleen maar 80 plussers kent. Zo’n hecht is echt.

Een paar jaar geleden verliet Wim samen met zijn Hermien de woning met een grote tuin aan de ‘weg naar het voetbalveld’. Ze verhuisden naar een mooi appartement in de binnenstad. Achteraf gezien was dit opnieuw een doordachte beslissing. Bovendien woonden ze nu bijna onder de toren met dat kruis.

We zullen Wim niet meer zien op zijn lange wandelingen samen met Hermien door Groenlo, langs de kerk, langs het kanon, langs het sportpark. Ook als senioren altijd hand in hand. Een liefdevol gezicht.

Bedankt Wim, ook voor de verbondenheid met de Grol.

Er is gelegenheid tot afscheid nemen op donderdag 1 september in de Calixtusbasiliek van 18.30-18.50 uur. Daarna volgt om 19.00 uur een uitvaartviering. Na de viering is het mogelijk de familie te condoleren.

De uitvaart vindt in besloten kring plaats.

Wij wensen zijn vrouw Hermien, hun kinderen Jan-Willem en Patty, schoondochter Marloes en de kleinkinderen Daan, Mirthe en Phileine veel sterkte in de komende tijd.

Namens bestuur en leden van Grol,

Hans Scheinck, voorzitter.