Grol wint eerste wedstrijd in de bekercompetitie

05-09-2022

Grol 1 - FC Winterswijk 3 - 1

Door: Theo Huijskes

GROENLO - De hoofdmacht van Grol beleefde afgelopen zondag een succesvolle start van de KNVB-bekercompetitie, seizoen 2022-2023. Op het eigen sportpark Den Elshof wist de selectie van trainer/coach William Krabbenborg een verdiende 3-1 overwinning in de wacht te slepen tegen eersteklasser FC Winterswijk. In dit geval een geweldige opsteker voor het verdere verloop van de bekercompetitie in het algemeen en voor de start van de reguliere KNVB-competitie, gedurende het voetbaljaar 2022-2023 in de Gelderse tweede klasse H in het bijzonder.

Alvorens er met de competitie een start wordt gemaakt (op zondag 25 september a.s. met een uitwedstrijd tegen DIO ’30 in Druten), staan er naast diverse trainingen en enkele oefenpotjes nog twee wedstrijden op het programma in de bekerpoule van Grol, te weten zondag 11 september a.s. uit tegen Bon Boys Haaksbergen (aanvang: 14.00 uur) en zondag 18 september uit tegen SC Varsseveld (aanvang: 14.00 uur).

De 1-0 voorsprong voor Grol zorgde voor een breekpunt
Tegen FC Winterswijk, waarbij het doel werd verdedigd door de in Groenlo bij Grol gekeept hebbende Roar Storteler, kreeg het publiek gedurende de beide blokken van 45 minuten speeltijd een praktisch gelijk opgaande wedstrijd voorgeschoteld. Het verschil tussen Grol en FC Winterswijk zat hem met name in het laatste gedeelte van de aanval. Terwijl Grol daarbij doelgerichter, tevens agressiever acteerde, liet FC Winterswijk juist daar de nodige steken vallen. Na een over en weer aftastende start van de wedstrijd, was na 10 minuten spelen de min of meer eerste doelrijpe kans voor Mick Wissink, waarna na 27 minuten voetbal spits Luc Berentsen voor de 1-0 voorsprong zorgde. Een en ander was een soort van breekpunt met het gevolg dat er aan beide kanten ietwat feller werd gespeeld. Dit had in totaal een viertal gele kaarten tot gevolg, die door scheidsrechter Wessel ten Damme uit Winterswijk werden uitgedeeld aan Luc Berentsen en Tycho Riteco van Grol, alsmede aan Martijn Veldhuis en Giovanni Malawau van FC Winterswijk.

Twee kopbaldoelpunten van aanvoerder Rico Lammerdink
Nadat Siebe Lantink op aangeven van Luc Berentsen voor een 2-0 voorsprong had kunnen zorgen, waren het vervolgens ook Tycho Riteco en Mick Wissink, die een aantal opgelegde kansen niet wisten te verzilveren. Ruststand derhalve: 1-0. De tweede helft was vervolgens een soort kopie van de eerste helft. Nadat Grol in de 49e minuut het geluk niet mee had toen Luc Berentsen een uitstekende voorzet van Tych Riteco op de lat kopte, wist FC Winterswijk in de 55e minuut via Siebe te Winkel de gelijkmaker te forceren: 1-1. Maar gaandeweg het laatste bedrijf van de wedstrijd wist Grol een overwicht te creëren, dat resulteerde in twee bijna identieke doelpunten van Rico Lammerdink. De Grol-aanvoerder wist beide malen -in de 71e en 88e minuut- met het hoofd te scoren en dat in beide gevallen uit een hoekschop van verdediger Max de Vries. Met de volle winst op zak maakt Grol zich nu op voor de tweede bekerwedstrijd en dat is dus a.s. zondag op sportpark De Greune in Haaksbergen.

Opstelling Grol tegen FC Winterswijk:
Doel: Nick Oude Luttikhuis;
Achter: Mike Kempers, Thiemo Wessels, Max de Vries en Tiem Rots;
Midden: Mark Hietland (Ramon Landewers), Rico Lammerdink en Mick Wissink (Kjell Riteco);
Voor: Siebe Lantink (Tygo ten Bulte), Luc Berentsen en Tycho Riteco (Mart Willemsen).

De hoekschop van Grol, waarbij Rico Lammerdink koppende voor de derde Groltreffer zorgt.
Foto: Theo Huijskes