Welgro Groenlo: Midden in de samenleving!

14-09-2022

“Bij Welgro zijn we als bedrijf echt maatschappelijk betrokken, dat hoort bij ons”

Bron: Clubblad 2022-2
Door: Kyra Broshuis

Welgro behoeft eigenlijk geen nadere introductie. Iedereen in Groenlo kent het bulktrailerbedrijf aan de Parallelweg. Daar doet Welgro zelf ook moeite voor; het bedrijf draagt graag bij aan de leefbaarheid van de stad. Recent nog doneerde het bedrijf een kar vol gereedschappen aan de lokale scouting na de verwoestende brand. Ook is Welgro altijd bereid om bijvoorbeeld wagenbouwers van het Grolse carnaval met hand- en spandiensten bij te staan of schoolklassen een interessante rondleiding te geven in het bedrijf. Welgro is niet alleen een belangrijke sponsor voor de Grol maar ook voor tal van andere verenigingen, stichtingen en events. Het bedrijf fungeert zelfs regelmatig als oefenplaats voor de vrijwillige brandweer waar meerdere werknemers lid van zijn.

Onder leiding van Joël Nijenhuis

Sinds januari 2021 is Grollenaar Joël Nijenhuis directeur bij Welgro. Na het vertrek van Wiljon Wellink fungeerde Bart van Nunen als interim en sinds zijn vertrek staat Joël aan het roer. Joël (46) komt uit Lichtenvoorde maar woont al jaren samen met partner Bärbel Nieuwenhuis in Groenlo. Samen hebben ze 3 kinderen: Naomi, Juliën en Elize. Via de kinderen kwam Joël in contact met de Grol. “Naomi is sinds kort gestopt met voetbal, maar heeft er een leuke tijd gehad. Ik verwacht dat ze betrokken blijft bij de club. Zo was ze onder andere vrijwilliger bij het Marveldtoernooi. Juliën en Elize voetballen nog wel actief bij de Grol. Ik ben zelf geen voetballer en kende de club vroeger ook niet anders dan ‘de Groenlose voetbalvereniging’. Nu we door de kinderen meer bij Grol betrokken zijn geraakt, zie ik hoe goed het allemaal geregeld is. Ik vind het prachtig dat een groot deel van de gemeenschap zoveel plezier beleeft aan de Grol. De club streeft een hoog niveau na en ontzettend veel mensen zetten zich belangeloos in voor de vereniging, daar heb ik veel respect voor. Het ontbreekt de kinderen aan niets”, vertelt Joël.

“Bij Welgro zijn we als bedrijf echt maatschappelijk betrokken, dat hoort bij ons. Onze collega’s zijn veel al actief in het vrijwilligersleven en vaak komt vanuit hen de vraag of we iets kunnen betekenen. Ik vind dat mooi. Het toont betrokkenheid bij de samenleving; we moeten het samen doen. Dat gevoel zie ik overigens ook sterk terug in de bedrijfscultuur binnen Welgro. De betrokkenheid bij het product dat we maken en bij elkaar als collega’s is erg groot. Dat ik aanvoering mag geven aan zo’n club trotse medewerkers vind ik prachtig en geeft mij veel voldoening.”

Informeel

Tijdens een korte gang door het bedrijf valt op dat de sfeer open en informeel is. In een hal laten medewerkers Rob Wildenborg en Wouter Maarse trots de nieuwste machine zien; een enorme fiber-lasermachine. “Dit is de opvolger van deze plasmasnijder”, vertelt het tweetal, “maar nog een stuk nauwkeuriger. We zijn nog bezig de machine te finetunen. Het grote voordeel is dat we straks veel minder snijverlies hebben.” Joël vertelt dat Welgro doorlopend aandacht heeft voor verdere verbeteringen van haar processen. “We doen veel grote investeringen. We hebben gelukkig maar in beperkte mate last van de crisis door de oorlog in Oekraïne. Het is wel eens lastig om op tijd aan materiaal te komen maar het lukt gelukkig nog steeds. We merken wel dat de agrarische sector wat voorzichtiger is in deze tijd. Gelukkig zijn we niet alleen afhankelijk van Nederland. Zo’n 90% van onze bulktrailers worden binnen Europa verkocht, waarbij Duitsland de grootste afzetmarkt is. Rond de 10% gaat naar landen buiten Europa. ”Welgro wil graag verder groeien in Europa, productontwikkeling is hierbij cruciaal. Een voorbeeld hiervan is het nieuwe Welgro Smart Bulk systeem. Dat helpt om lostijden te reduceren en foutlossingen te voorkomen en draagt zo bij aan het terugdringen van de CO2-uitstoot. We willen graag een innovatieve en betrouwbare leverancier zijn voor onze klanten. Daarvoor zijn we altijd op zoek naar betrokken technische mensen, die blijven hard nodig. Mensen met twee rechterhanden die goed met gereedschap overweg kunnen, zijn bij ons van harte welkom! We hebben vacatures van servicemonteurs tot lassers en uiteraard bieden wij goede arbeidsvoorwaarden binnen een erg leuk team”.

Welgro staat verder voor kwaliteit en klantgericht werken. Van ontwerp tot levering van het eindproduct en vervolgens het bieden van jarenlange service, alles kunnen we vanuit eigen huis. Daar zijn we trots op. We zien de toekomst positief tegemoet en willen de meest innovatieve bulktrailerproducent van Europa blijven.”

Welgro staat midden in de samenleving en heeft altijd ruimte voor nieuwe medewerkers. Nieuwsgierig? Kijk op www.welgro.nl of kom naar de open dag op zaterdag 24 september.

Wouter Maarse

Meerdere werknemers van Welgro zijn actief bij de Grol. Eén van hen is Wouter Maarse, vader van zoon Tim (18) en dochter Vera (16). Vera keept bij Dames 1 en Tim gaat met ingang van het nieuwe seizoen van het G-team naar het reguliere JO19-03. Wouter is leider/trainer/chauffeur bij het G-team en doet dat met enorm veel plezier. “Het is ontzettend leuk om te doen. Deze spelers zijn vaak heel spontaan en dat maakt van de wedstrijddagen echt een uitje. Pindakaas stelt voor de uitwedstrijden een busje beschikbaar en Welgro betaalt de benzine en bijkomende kosten. We hebben onlangs nog een mooi  toernooi gespeeld in Haaksbergen bij de Special Olympics. Daar hebben we de poule gewonnen, het was een fantastisch feest!” Wouter is blij dat zijn eigen werkgever bijdraagt aan het plezier van de spelers van het G-team. “Het is precies zoals Joël zegt: we moeten het samen doen. Ik heb zelf niet veel verstand van voetbal, in het verre verleden heb ik wel gespeeld bij de Grol, maar ik was geen talent. Ik vind het wel mooi dat ik nu iets kan doen voor de club waar mijn kinderen actief zijn.”