In Memoriam Tonnie Schartman

26-09-2022

Op donderdag 22 september 2022 is in het streekziekenhuis Koningin Beatrix in Winterswijk toch nog plotseling overleden ons trouwe en gewaardeerde lid Tonnie Schartman. Hij werd 72 jaar.

Hij groeide op in de Tramstraat en thuis was het altijd druk en gezellig met naast zijn ouders  nog een inwonende opa en oma en een oom.

Na de lagere school Aloysius in Groenlo voltooide Tonnie zijn opleiding tot metselaar op de LTS in Lichtenvoorde.

Later verhuisde hij met zijn ouders naar de Normandiëstraat ook in Groenlo. Daar was meer ruimte voor de gezamenlijke hobby van Tonnie en zijn vader. Het houden van postduiven waarmee ook aan wedstrijden werd mee gedaan. Urenlang zaten ze in de tuin te wachten totdat alle duiven geklokt waren.

Op jonge leeftijd leerde hij Agnes Reuvekamp uit Beltrum kennen. Om precies te zijn op een zondagmiddag in de disco-kelder van Zaal Meijer. Op die fundamenten staat nu het Bootshuis van restaurant Welgelegen. Tonnie en Agnes trouwden en kregen een zoon en een dochter.

Na enige tijd voelde hij zich niet meer thuis met de mentaliteit ‘op het steiger’ en ging hij in de vleesverwerking aan de slag. Eerst bij de LUTO en later bij de VION in Groenlo. Hij groeide daar door naar medewerker in de distributie. Hij werd als harde werker en sympathieke collega gewaardeerd. Door zijn beginnende longproblemen moest hij met 64 jaar ophouden met werken. Dat viel hem zwaar, hij was een stuk van zijn levensinvulling kwijt.

Zijn longproblemen namen verder toe en er werd longfribose en COPD geconstateerd. De laatste tijd moest zijn ademhaling ondersteund worden met externe zuurstof en kwam hij zelfs in een scootmobiel terecht. Maar de afhankelijkheid van een ander, dat was voor hem het zwaarst. Hij wilde niemand tot last zijn.

Daarom ging Tonnie niet meer overal heen. Hij wilde aan anderen ook niet laten blijken dat het niet zo goed meer met hem ging. Zo moest hij het eindfeest van Grolse Boys in mei aan zich voorbij laten gaan. Dat deed pijn, want Tonnie hoorde echt bij Grolse Boys. Het voetbalvirus kreeg hij van zijn opa. Hij speelde in de jeugd van Grol, maar daarna voetbalde hij bij Grolse Boys. Tot ongeveer zijn veertigste waarvan een aantal jaren in het eerste elftal. Hij werd niet vaak uitgeroepen tot ‘man van de wedstrijd’ maar mentaal behoorde hij altijd wel tot de allerbesten. Geen enkele tegenstander ging nog een tweede duel met hem aan. Na zijn voetballoopbaan werd hij nog een tiental jaren grensrechter. Zowel bij Grolse Boys 3 als bij een bijzonder elftal, ‘Noadost 1’. Een café elftal uit Zwolle dat begin jaren 2000 een officieel elftal van Grolse Boys in de reguliere competitie werd. Dit elftal kon nergens terecht om wedstrijden te spelen, maar wel bij Grolse Boys. Tonnie genoot van die gastvrijheid van zijn club. Net zoals van de hechte band die Grolse Boys opbouwde met DVV, het team van sportpark Halfweg in Voor Beltrum. Zulke hechte banden met andere mensen, dat was Tonnie. Hij drong zich zelf nooit op, met zijn rustige en zachte karakter. De gezelligheid die andere mensen met zich mee brachten was het hem alles waard. Anderen konden op hem bouwen, hij was betrouwbaar en sociaal. Je wilde hem er graag bij hebben.

De band met Grolse Boys is altijd gebleven. In 2020 was hij 50 jaar lid en ontving hij de gouden speld. Na de fusie ging hij weer mee als lid naar Grol. Dat maakte de voetbalcirkel rond. We gaan deze echte Grollenaar in veel opzichten missen.

Er is gelegenheid tot afscheid nemen op dinsdag 27 september 2022 van 19.00 tot 20.00 uur, thuis aan de Borculoseweg 27 in Groenlo.

De crematieplechtigheid vindt plaats op woensdag 28 september 2022 in aula De Lijster van het Crematorium Enschede (Usselo) om 13.45 uur. Iedereen is daar welkom.

Wij wensen zijn vrouw Agnes, zoon Patrick met partner Melanie, kleinkinderen Pien en Teun, dochter Wendy met partner William, kleinkinderen Saar en Dieke heel veel sterkte in de komende tijd.

Namens bestuur en leden Grol,

Hans Scheinck, voorzitter