Ivo Versteegen Hoofd Paramedische Begeleiding

24-11-2022

“We zijn er voor alle spelers binnen de Grol”

Bron: Clubblad 3 2022
Door: Kyra Broshuis

Goed zorgen voor geblesseerde spelers, dat is heel belangrijk voor de Grol. De mensen van de Paramedische Begeleiding (PMB) zijn hier verantwoordelijk voor en doen dit met passie én deskundigheid. Sinds 1 september is de Grol een samenwerkingsverband aangegaan met VersGras, de Maatschap voor Fysio- en Manuele therapie van Ivo Versteegen en Bert Grashof.

Al sinds zijn twaalfde is Ivo actief bij de Grol. Niet alleen als spelend lid maar zeker ook als vrijwilliger. Ivo Versteegen was onder andere 15 jaar lang jeugdleider en trainer en 12 jaar lang lid van de redactie van het clubblad. De afgelopen 4 jaar zat hij in het voetbalbestuur en was daar samen met Bart de Vries verantwoordelijk voor de onderbouw. Zoon Ian voetbalt in de O17-1 en Ivo probeert elke wedstrijd te kijken.

Ivo kwam op zijn twaalfde vanuit Eibergen naar Groenlo en werd direct lid van de Grol. “Ik begon in de C2 en daarna heb ik altijd in de selectie-elftallen gespeeld.” Hij was jarenlang een vaste waarde in het eerste en gaat de geschiedenis in als de man die in 1988 met twee onhoudbare afstandsschoten de derby tegen Longa besliste in het voordeel van Grol. De Torenwachter schreef toen dat Ivo per direct ereburger van de stad Groenlo moest worden.

In 2009 werd Ivo geopereerd aan zijn knie maar dat mocht helaas niet baten; het kraakbeen was kapot. Hij probeerde het nog even bij 45plus maar ook dat gaat helaas niet meer. Dat betekent niet dat Ivo niets meer kan betekenen voor de Grol, integendeel zelfs. Met zijn werkervaring en kennis is hij met ingang van dit seizoen aangesteld als hoofd PMB bij Grol. PMB (Paramedische Begeleiding) is een term die Ivo zelf introduceerde en ruim 20 jaar geleden opzette met Jan Froeling en Jan Bax. “Ik heb het inderdaad al eerder gedaan en kom nu weer terug op mijn oude post. Het is wel belangrijk om te melden dat ik het uiteraard niet alleen doe, het is nog steeds echt een samenwerking van het hele team.”

Typische voetbalblessures

Als fysiotherapeut en manueel therapeut is Ivo met zijn bedrijf VersGras al geruime tijd actief in het begeleiden van sporters; hij draaide jaren mee in het sportspreekuur van het SKB in Winterswijk. “We zijn in 2012 gestart in Winterswijk en sinds oktober 2015 zitten we ook in Groenlo en vanaf 2019 in ons eigen pand aan de Tramstraat. In onze praktijk zien we veel sporters met blessures, preventie blijft daarom het belangrijkst. Zo is het heel onverstandig om ongetraind aan de voorbereiding van het seizoen te beginnen; de kans op blessures is dan veel groter. Bij het voetbal zien we vooral blessures aan knie, enkel en hamstring. Sinds de introductie van kunstgras zien we ook meer rugklachten; er is toch wat minder demping op het veld.”

De PMB heeft een eigen onderkomen op het Grolcomplex en daar is het prima voor elkaar. “En wij zijn er in principe voor álle spelers. Wel is het zo dat selectiespelers voor gaan. Tijdens de trainingsavonden van deze teams, op de dinsdag en donderdag, zijn we dan ook altijd aanwezig. Ik ben zelf die avonden ook bezig met hersteltrainingen. Het is belangrijk om, na de diagnose, weer goed op te bouwen zodat de speler weer snel met de groep mee kan trainen.” Ivo benadrukt dat iedereen uiteraard naar zijn of haar eigen fysiotherapeut mag gaan. “Je moet vooral doen waar je je goed bij voelt.”

Lang blijven spelen

Steeds meer spelers doen, buiten het voetbal om, aan krachttraining. Een goede zaak dat dit bij de jeugdteams van de Grol ook online wordt aangeboden, zo vindt Ivo. “Deze spelers hebben een sterke core stability, dat is heel belangrijk en wordt nog wel eens onderschat. Rompstabiliteit is nodig om blessures te voorkomen. Als je je lichaam goed blijft verzorgen en trainen dan kun je tot eind dertig wel blijven spelen op niveau. Fysiek is dat absoluut mogelijk.”

De Paramedische Begeleiding bestaat naast Ivo Versteegen (Fysiotherapeut en Manueel therapeut en hersteltrainer) uit Ronald Buesink (Fysiotherapeut en Manueel therapeut, verzorger jeugd), Suzanne Schovers (verzorger algemeen, verzorger Grol 1, sportmasseur), Tijmen Lageschaar (Fysiotherapeut in opleiding en verzorger Grol 2) en Gerry van Dongeren (Loop- en herstel trainer Grol 1).