Elf vragen aan Charles Buiting

Kinderen: Linde en Saar
Opleiding: Middelbare Hotelschool en HBO Leisuremanagement
Werkzaam: Verkoop PG Kaas in Duitsland
Functies bij Grol: Trainer Onder 11-3 en scheidsrechter (onlangs gestopt met voetballen)

1. Je woont nu ruim 15 jaar in Groenlo en voorheen in ’s-Heerenberg. Wat is het verschil en wat komt overeen tussen beide plaatsen?

“Wat Groenlo en ’s-Heerenberg gemeen hebben is het vieren van carnaval, de bourgondische levensstijl en de gezelligheid. Het verschil zit in ’t van de grond krijgen van gemeenschappelijke festiviteiten. In Groenlo is de betrokkenheid groter en krijgen ze meer voor elkaar.”

2. Waar krijg je inspiratie van?

“Dat ik me bezighoud met dingen waar progressie in zit. Of ik nu op het voetbalveld sta of aan het werk ben: ik wil graag vooruit. Het overwinnen van een tegenslag hoort daar ook bij.”

3. Wat is jouw grootste irritatie?

“Niet aan afspraken houden, niet luisteren. Ik houd wel van discipline.”

4. Hoe ziet het politieke landschap eruit na de verkiezingen eind november?

“Ik heb bewondering voor wat Rutte voor ons land heeft gedaan. Hij heeft ons door de lastige coronatijd heen geholpen. Nu is er ruimte voor een tegengeluid. Partijen als BBB en Omtzigt gaan veel stemmen halen. Wat mij betreft partijen die te snel groeien. Tot op bepaalde hoogte vind ik de politiek wel boeiend, maar ik heb over het algemeen ook snel vrede met hoe het gaat.”

5. Welk boek heb je voor het laatst gelezen?

“Ik ben niet zo’n lezer. Geen idee.”

6. Wat is je favoriete vakantiebestemming?

“Dat is Curaçao. Ik heb daar Brenda ontmoet en ben er later nog een paar keer terug geweest.”

7. Je werkt al meer dan twintig jaar in Duitsland in een verkoopfunctie. Wat maakt werken in Duitsland bijzonder?

“Allereerst de taal. Duitsers vinden het vaak charmant als je Duits praat met wat Nederlands accent er doorheen. Je moet het land kennen. Duitsland is groot en kent veel tradities. In het noorden heb je Scandinavische invloeden; in het zuiden Zwitserse en Italiaanse. Dat zie je ook terug in de consumptie van kaas. In Duitsland gaan veranderingen veel langzamer, ze hebben een wat meer sober levensonderhoud. Ze kopen liever een dure auto, dan dat ze veel geld uitgeven in een supermarkt. Wij zijn nu begonnen met het verkopen van tapas producten. Dat kennen we in Nederland al veel langer. In Duitsland begint dat nu pas.”

8. Wanneer is jouw seizoen bij Onder 11-3, het team dat je traint, geslaagd?

“Dat iedereen straks in juni positief terugkijkt. Dat we er alles aan gedaan hebben in het veld en ’t samen gezellig hebben gehad.”

9. Waar kun je enorm om lachen?

“Oude koeien uit de sloot halen. Gebeurtenissen van vroeger aangedikt terug vertellen. Kan niet smeuïg genoeg gaan.”

10. Wat is je grootste blunder?

“Ik heb Middelbare Hotelschool gedaan en moest toen stage lopen bij een hotel in Salzburg in Oostenrijk. Tijdens een heel deftig diner met allemaal notabelen werkte ik in de bediening. Door een heel onhandige actie van mij belandde een biefstuk met een gebakken ei op de broek van de burgemeester. De man zat helemaal onder. Ik heb me zelden zo lullig gevoeld.”

11. Waar ben je trots op en welke keuze had je liever anders gemaakt?

“Brenda en ik zijn ruim vijftien jaar geleden in Groenlo komen wonen. Ik kwam uit ’s-Heerenberg en zij uit Oldenzaal. We zochten het geografische midden op en bouwden hier aan een nieuwe fase van ons leven. Daar hebben wij nog geen moment spijt van gehad en ben trots dat we die keuze hebben gemaakt. We hebben het hier fantastisch naar onze zin.

Andere keuze? Tja, als ik het nog eens over zou kunnen doen, koos ik een technische studie. Wat meer met techniek en met mijn handen doen. Dat had mij ook wel gepast. Maar het roer om gooien, dat gaat me te ver.”