24-04-2024
Diepgeworteld in de Achterhoek
Bron: Clubblad 2024-1
Door: Christian Buiël
Vandaag stappen we voor de verandering weer eens in de auto voor het interview met de sponsor van het kwartaal en zetten daarvoor koers richting Lichtenvoorde. Ditmaal is het namelijk de eer aan Seesing Flex en hebben we een afspraak met directeur Sander Kolkman. Seesing Flex is dit jaar immers alweer 10 jaar sponsor van de Grol en heeft daarnaast de nodige stappen gezet de afgelopen jaren. Ofwel, een mooi moment om eens te horen hoe het gaat met deze ambitieuze en betrokken Achterhoekse onderneming welke actief is op het gebied van uitzenden, detacheren en meer.
Als we aan het einde van de middag bij de hoofdvestiging van dit Achterhoekse bureau naar binnen stappen, heerst er nog een gezellige drukte op de werkvloer. Onze gesprekspartner van vanmiddag, directeur Sander Kolkman, staat nog bij een collega aan het bureau om het een en ander af te stemmen alvorens hij op zijn eigen kantoor snel aanschuift bij de redacteur van dienst. Eenmaal aan tafel wordt snel duidelijk dat we te maken hebben met een enthousiaste directeur die al gauw honderduit begint te vertellen, en dan liever over Seesing Flex dan over zichzelf. “Zelf ben ik sinds september 2020 werkzaam bij Seesing Flex, waarna ik in januari 2022 directeur ben geworden door het stokje over te nemen van Sabine ten Holder”, zo begint Sander. “Daarvoor ben ik lange tijd werkzaam geweest voor twee grote landelijke uitzendorganisaties in diverse functies, maar heb ik er bewust voor gekozen om terug te gaan naar de Achterhoek. Daarbij spraken de regionale focus en lokale betrokkenheid van Seesing Flex mij enorm aan. Het was dan ook geen moeilijke keuze om weer in deze mooie regio aan de slag te gaan.”
Veel meer dan een uitzendbureau
Na deze beknopte persoonlijke introductie schakelt Sander gauw door naar het onderwerp waar het volgens hem met name over moet gaan: Seesing Flex. Zo is het bedrijf opgericht in 2007 als uitzendbureau en wel onder de naam van Seesing Personeel zoals bij velen nog bekend. Sindsdien is het van origine Lichtenvoordse bedrijf gestaag verder gegroeid en beschikt het tegenwoordig over een zevental vestigingen verspreid over de gehele Achterhoek. Van ’s-Heerenberg tot Lochem en van Aalten tot Zutphen, alsook in Wehl en Doetinchem. Sander: “Aldaar staan er dagelijks circa 40 collega’s klaar om werkgevers en werkzoekenden aan elkaar te koppelen, waarbij wij over een groot netwerk beschikken om de passende baan te vinden. Dit doen we dan ook voor allerlei branches en dat van LBO tot HBO.”
Het dienstenpakket van Seesing Flex kan daarom ook wel omschreven worden als omvangrijk en zeer divers. Het is tegenwoordig dus veel meer dan ‘zo maar een uitzendbureau’ als we de woorden van Sander volgen: “De term uitzendbureau past ons al heel lang niet meer. We doen veel meer dan dat. Zo helpen we werkzoekenden op diverse manieren in hun zoektocht naar een passende baan, doen we aan werving en selectie, vullen we zowel vaste als tijdelijke functies in en verzorgen bovendien de volledige verloning. Terwijl het opleiden en omscholen van personeel en werkzoekenden ook een alsmaar belangrijker thema wordt tegenwoordig. Uiteindelijk willen we bij Seesing Flex dag in dag uit een positieve bijdrage leveren aan de regionale arbeidsmarkt en er zijn voor de inwoners en de mooie ondernemingen die de Achterhoek rijk is.”
Sponsor van sport, cultuur en sociaalmaatschappelijke doelen in de regio
Om de Achterhoek als regio aantrekkelijk te houden voor werknemers investeert Seesing Flex dus ook veel tijd, energie en geld in de lokale samenleving. Sander licht toe: “Onze missie en visie richten zich met name op het in stand houden van de werkgelegenheid en daarmee de werkzoekenden alsook de werknemers een verblijf in de Achterhoek te kunnen bieden op basis van werken, wonen en leven. Er zijn genoeg uitdagende en passende functies bij mooie bedrijven om hier je professionele carrière vorm te geven.”
Daarbij zet Seesing Flex met name in op het in stand houden van het lokale en regionale verenigingsleven alsook het bijbehorende vrijwilligerswerk dat daar nauw mee verbonden is. “In vrijwel elke plaats in de regio sponsoren wij wel een sociaalmaatschappelijk gerelateerd iets. Dit kan zowel een sportvereniging als Grol zijn, waar wij onder andere shirtsponsor zijn van de JO19, maar zo zijn wij bijvoorbeeld ook sponsor van het Amphion in Doetinchem en theater De Storm in Winterswijk. We willen hiermee een belangrijke bijdrage leveren aan het prettig wonen, werken en leven in onze mooie Achterhoek. Samen met de overige werkgevers willen we er voor zorgen dat de mensen hier graag komen én blijven werken, maar ze eveneens fit en uitgerust naar hun werk komen”, zo schetst Sander het gedachtengoed achter het sponsorbeleid.
Volgens Sander hoeft sponsoring dan ook niet altijd goed uit te pakken qua rendement in de vorm van nieuwe opdrachtgevers of potentiële werknemers: “Wij vinden het belangrijk dat wij een maatschappelijke rol hebben en ondersteunen daarom vele initiatieven. En wat levert sponsoring je op? Dat blijft ook voor ons een vraagteken. Als er geen voetbal of schouwburg meer is, dan gaat de werkgelegenheid ook achteruit. Jongeren moeten kunnen sporten. Of dat nou volleybal bij Longa’59 is, f voetbal bij Grol. Dat vinden wij gewoon belangrijk”, stelt Sander op bevlogen wijze.
Voor elk HR-vraagstuk een oplossing
Een ander doel van alle sponsoring is toch ook om in de regio verder aan de naamsbekendheid van Seesing Flex te werken, met name in het gebied rondom Lochem en Zutphen. Dit geldt dan niet alleen voor Seesing Flex, maar ook voor Flexfamily in het algemeen. Sinds 2016 is Seesing Flex namelijk onderdeel van Flexfamily, wat een overkoepelende naam is voor een tiental bedrijven die zich allemaal richten op verschillende aspecten rondom HR. Sander legt uit: “Naar buiten toe hebben wij de naam Flexfamily nog niet veel gebruikt. Dat gaan we wel meer en meer doen, want met Flexfamily hebben we in feite voor elk HR-vraagstuk een oplossing. Zo kunnen wij onze klanten met bepaalde specifieke vragen weer in contact brengen met onze eigen collega’s binnen de groep. Dat geeft gewoon veel vertrouwen.”
Waar Seesing Flex de nodige groei heeft doorgemaakt en Flexfamily eveneens flinke stappen heeft gezet, zijn er momenteel geen plannen tot uitbreiding met andere merken binnen de groep. Voor Sander en Seesing Flex is groei dan ook geen doel op zich: “Wij gaan voor een langdurige samenwerking. Als daar groei bij zit, dan is dat prima. We hebben bijvoorbeeld wel de ambitie om meer te doen op het gebied van (semi-)overheid. Maar wij willen met name goed kijken en luisteren naar waar de markt behoefte aan heeft en daar effectief op inspelen. Wij zijn een organisatie met een vlakke hiërarchie. Daardoor kunnen wij vlot schakelen en heel snel beslissen. Daarin ligt onze grote kracht.”
“Uiteindelijk werken er bij Seesing Flex louter Achterhoekers met allemaal dezelfde passie en bevlogenheid. Mensen die zelf middenin de Achterhoekse samenleving staan. Daardoor weten wij wat hier gevraagd wordt en doen er zodoende alles aan om de Achterhoek in alle facetten op de kaart te zetten én te houden”, besluit Sander.
Daarmee komt er een einde aan een boeiend gesprek en is het mooi om te zien en te horen hoe gepassioneerd Sander en zijn team te werk gaan bij Seesing Flex. Als Grol kunnen wij dan ook alleen maar trots zijn dat dergelijke bedrijven zich als sponsor aan onze vereniging verbinden. Daarom zetten we in op een langdurige voortzetting van onze samenwerking!