Gerard Bos stopt na 30 jaar als hoofdtrainer

01-07-2024

Voorheen oefenmeester van zowel Grol als Longa ‘30

Tekst en foto’s: Theo Huijskes

Hij stond en staat in de gehele regio nog steeds bekend als een extreem fanatieke, tevens bijzonder flamboyante voetbaltrainer. Wij hebben het hier over de inmiddels 68-jarige oefenmeester Gerard Bos, die na een periode van maar liefst 30 jaar een punt zet achter het zijn van hoofdtrainer/coach in het amateurvoetbal. Dit laatste niet alleen in zijn woonplaats Haaksbergen, maar ook op diverse plaatsen in zowel de provincie Overijssel als in de provincie Gelderland. Zo heeft hij in de gemeente Oost Gelre het hoofdtrainerschap behartigd bij eerst S.V. Longa ’30 gedurende vier seizoenen (1998 -2002) en direct daarna bij S.V. Grol gedurende eveneens vier seizoenen (2002-2006). Afgelopen zaterdag werd op de accommodatie ‘De Greune’ van voetbalclub S.V. Bon Boys in Haaksbergen met een speciale wedstrijd afscheid genomen van deze in vele opzichten markante oefenmeester. Voor dit bijzondere, tevens unieke gebeuren waren alle tien clubs, waarbij Gerard Bos het hoofdtrainerschap heeft behartigd, met een delegatie van de partij.

Het gezicht van tien amateurclubs in de gehele regio

De trainersloopbaan van Bos behelst na een aanloopperiode bij V.V. Haaksbergen achtereenvolgens Rood Zwart Delden, S.V. Longa ’30 Lichtenvoorde, S.V. Grol Groenlo, SDC ’12 Denekamp, NEO Borne, KVV Losser, V.V. Glanerbrug, S.V. Enter, Bon Boys Haaksbergen en Hoeve Vooruit St. Isidorushoeve. Wat het trainerschap met betrekking tot Longa ’30 en Grol betreft, mag niet onvermeld blijven dat Bos in 2006 na acht jaar Lichtenvoorde en Groenlo met een kampioenschap afscheid nam van Oost Gelre. Op een bomvol sportpark Den Elshof in Groenlo en dat gepaard gaande met een geweldige ambiance wist Grol destijds de derby tegen Longa ’30 met 3-2 te winnen met een promotie naar de tweede klasse KNVB tot gevolg. Stond Gerard Bos aan het roer bij Grol, de Lichtenvoordse formatie werd destijds getraind door Frans Zelle.

Een trainer die te boek staat als ‘een vaatje buskruit’

Zowel van de zijde van Longa ’30 als van Grol was afgelopen zaterdag een forse delegatie aanwezig om een daverend eind- c.q. afscheidsfeest mee te maken, dat vanwege het stralende weer hoofdzakelijk in de buitenlucht kon plaatsvinden. Het feestgebeuren werd voorafgegaan door een voetbalwedstrijd, waarbij spelers van alle door Bos getrainde clubs binnen de lijnen kwamen. Onder hen onder anderen Dave Bus en Charly Boschker van Longa ’30, alsmede Michel Hoffman en William Krabbenborg van Grol. In dit bijzondere geval was Bos de gedreven, ook deze keer luidruchtige trainer, die de coaching van beide teams voor zijn rekening nam. Daarbij kwam nog weer eens tot uiting dat ‘Bossie’ in het Overijsselse en Gelderse amateurvoetbal te boek staat als een vaatje buskruit, maar absoluut nooit in de huid is gekropen van een toneelspeler, laat staan een clown. En vanzelfsprekend werd een geslaagd afscheidsfestijn afgesloten met het zingen van het door de afscheidnemende trainer/coach Gerard Bos omarmde nummer ‘Het Egeltje’. Samen met Grolspeler Jeroen van Dalen, destijds ook deel uitmakende van de hoofdmacht van S.V. Grol, bereikte een en ander een soort apotheose van een in alle opzichten geslaagd festijn.