04-09-2024
Bron: Clubblad 2024-2
Door: Henri Walterbos
In de zoektocht naar een nieuwe Hoofdsponsor ging het Commercieel Team goed doordacht te werk. Niet enkel commercieel kijkend, maar op zoek naar match, van beide zijden. Met grote vreugde, trots en blijdschap maakt het Commercieel Team Grol bekend dat Bouwbedrijf De Driehoek voor een periode van 5 jaar de trotse Hoofdsponsor van Grol zal zijn. Aan tafel bij Bouwbedrijf De Driehoek aan de Industrieweg 9b in Groenlo enkel blije gezichten; Hiljon te Boome, voorzitter Commercieel Team Grol en bedrijfseigenaren Arno te Braake en Koen Klein Tuente.
Hiljon te Boome over de totstandkoming van de match, die veel meer is dan liefde op het eerste gezicht. “De wens was dat de nieuwe hoofdsponsor uit Groenlo zou komen. Daarnaast wilden we sponsoren die al jaren aan Grol verbonden zijn als eerste de kans geven om hoofdsponsor te worden. Na een brainstormsessie hebben we gekeken naar bedrijven die mogelijk geïnteresseerd zouden kunnen zijn. Toen de naam De Driehoek ingebracht werd had iedereen daar direct een goed gevoel bij, maar ja, dan weet je nog niet of ze zelf wel geïnteresseerd zijn. Een telefoontje van CTG-lid Erik Schuurmans naar Koen Klein Tuente resulteerde direct al in een afspraak voor een oriënterend gesprek. We hebben gezocht naar een Hoofdsponsor die veel mensen en doelgroepen aanspreekt, en dat is gelukt.”
Op het kantoor van De Driehoek bleek ‘de date’ er eentje met perspectief. “We merkten direct dat er serieuze interesse was,” is Hiljon zichtbaar blij. “Daar konden we mee verder. Er werd gevraagd hoe een hoofdsponsorschap er uit zou gaan zien en of er meer kandidaten in beeld waren. Dat was niet het geval. We hadden direct het gevoel dat als we dit goed en serieus aan zouden pakken hier een hele mooie combinatie en wisselwerking in zou zitten. We voelden direct aan wat jullie ongeveer wilden en voor ogen hadden, dat jullie als Grols bedrijf zijnde graag iets terug wilden doen voor Groenlo,” kijkt Hiljon in de richting van Koen en Arno. “Dat vonden wij een mooie gedachte. Het gaat meestal zo van ‘we willen dat wel maar vertel eerst maar wat er allemaal inzit’, maar daar was nu amper sprake van. Wat er tegenover staat is wel belangrijk natuurlijk, maar je moet het samen doen en er samen een succes van maken. Het is ook wel een beetje een kwestie van gunnen. We hadden direct een goed gevoel.” Dat goede gevoel bleek wederzijds, bevestigen de heren aan de andere kant van de tafel glimlachend. “En het komt goed terecht. De Grol staat midden in de Grolse samenleving en wij als bedrijf ook. Het matcht goed!”
Mooie gedachte
Arno: “Het is voor ons een mooie kans en vorm om iets terug te doen voor Groenlo. Onze medewerkers komen allemaal uit Groenlo en omstreken, ons werk is vooral hier en in de nabije omgeving. Dat wordt ons ook gegund, dus we vinden het ook mooi iets terug te kunnen doen. Dan vinden we dit een mooie gedachte. Ik heb zelf bij Grol gevoetbald, mijn kinderen voetballen er en we zijn al jaren op verschillende manieren en gebieden sponsor, zoals ook het Marveld Toernooi. We hebben al jaren een goede klik. We zijn erover na gaan denken en waren er al heel snel uit.” “Aan zo’n club willen we graag onze naam verbinden,” vult Koen direct aan. “Ik vind het heel mooi dat ze aan ons denken, we vinden het een grote eer. Daar waren we zelf, denk ik, nooit opgekomen.
We hebben veel jongere medewerkers en Grol heeft ook veel jongeren. Daar willen we graag de aansluiting bij vinden. Om zo in contact te komen met eventuele toekomstige medewerkers, maar ook als potentiële klanten, want zeker jongeren gaan in de toekomst ook vaak bouwen of verbouwen. Dat kan ook zakelijk gezien wat opleveren, maar daar is het ons niet om te doen geweest. We vinden het een eer dat we gevraagd worden. Dat is immers ook een teken dat je als bedrijf ergens staat, en daar ben ik trots op. Het helpt wellicht ook een imago op te bouwen, waarbij jonge mensen aan je denken en graag voor je zouden willen werken of een verbouwing met ons samen aan te pakken. Wij twee zijn zelf midden veertig en wij kunnen jonge mensen niet zomaar uit ons eigen netwerk vissen. Als je mede hiermee het gevoel kunt opbouwen van ‘dat is een mooi bedrijf, om voor te werken of mee te bouwen’, dan is dat heel mooi.” De mannen zijn oprecht trots, ‘moar wi-j bunt zeker neet van ’t pochen.’
Onderscheiden
“We hebben een relatief jong team medewerkers, al met al circa dertig man. Met jonge mensen haal je jonge mensen binnen. Er is zoveel keus qua werkgevers, dan moet je je echt onderscheiden en dat proberen we dan ook te doen. We hebben een heel gezellig team, en proberen er voor te zorgen dat iedereen met veel plezier bij ons aan de slag gaat. Wat we ook belangrijk vinden is om mee te gaan met de tijd en we streven naar een moderne manier van werken. Een belangrijk onderdeel hiervan is het uitwerken van alle projecten in 3D. Onze overtuiging is dat deze manier van werken, zowel bij grote als kleinere projecten, heel veel voordelen biedt. Op die manier wordt alles in het voortraject uitgedacht en goed voorbereid. We zorgen er ook voor dat onze mensen goed en compleet uitgerust zijn met een goede bus vol met alle benodigde gereedschap, iets waar we niet op bezuinigen. Die betrokkenheid die je daar mee krijgt, is ook veel waard. Zo proberen we er voor te zorgen dat we bij de tijd zijn en blijven en dat maakt wie en wat wij op dit moment zijn.”
3D-BIM-werkmethode
Arno: “Onze 3D-BIM-werkmethode dat is ook echt van meerwaarde voor een klant. Bij een 2D plaatje weet je amper wat je krijgt, maar met een 3D model en bijvoorbeeld een VR-bril loop je als het ware door je nieuwe woning of pand heen, zoals het gaat worden. Dat werkt zeer prettig, voor iedereen. Je kunt daardoor veel dingen voorkomen waar je anders tijdens de bouw of verbouwing tegenaan loopt. Dat is voor iedereen beter. Je hoeft niet meer ter plekke allerlei oplossingen te bedenken maar je haalt er in een vroeg stadium al 99% uit. Met de 3D-BIM-werkmethode kun je alle info uit het model halen. Je werkt een gebouw helemaal uit, exact zoals het daarna op de bouwplaats uitgevoerd wordt. Het belangrijkste daarbij is goed werk leveren. Mensen geven vaak maar één keer in hun leven zoveel geld uit, dan moeten ze erop kunnen vertrouwen dat alles goed is. Wij moeten gewoon waarmaken wat we beloven. Als wij goed werk maken, dan spreekt zich dat rond. En bij ons gaat ook zeker wel eens wat fout, maar dan proberen we het altijd weer goed en naar tevredenheid op te lossen. Op dat gebied moet je ook nooit kortzichtig denken.”
De Driehoek is van vele markten thuis, gaat geen uitdaging uit de weg. “We bouwen luxe vrijstaande woningen, maar ook bijvoorbeeld een rijtjeswoning of een tweeonder-een kap. Ook bouwen we met enige regelmaat bedrijfspanden met kantoren, zoals de nieuwe huisvesting van de gebroeders Klein Gunnewiek op De Laarberg. Naast nieuwbouw realiseren we ook veel verbouwingen, renovaties en restauraties. En als iemand een klein klusje thuis heeft, een lekke dakgoot bijvoorbeeld, dan komen we net zo graag. Als je je te groot voelt voor de kleine klussen, dan ben je de grote klussen ook niet waard,” vindt Koen. “Als je bij de één goed werk levert of het onderhoud van een woning goed hebt gedaan, dan denken ze bij een nieuw te bouwen woning misschien ook aan je.”
Kernwaarden
“Een planning van een bouw is erg belangrijk. Dat doen we zelf met een goede uitvoerder en we werken ook met een vaste club onderaannemers. We streven ernaar dat alles aan de voorkant goed geregeld en georganiseerd is. Dan hoef je gaandeweg geen brandjes te blussen.” De kernwaarden van het bedrijf staan op de voorkant van de flyer; ‘Doordacht, Samen, Bouwen’. “Deze kernwaarden vormen de basis voor onze platte organisatie met korte lijnen en no-nonsense mentaliteit. Van het grootste belang is het goed samenwerken met de opdrachtgever, de constructeur, architect, branddeskundigen, noem maar op. In een bouwteam opereren is naast fijn werken ook essentieel voor een goed bouwproces. Dan kun je er aan de voorkant al zoveel input en kennis in stoppen. Dan worden ontwerpen efficiënter en betaalbaar. We stoppen er ook op tijd de financiële thermometer in. Als je niet weet wat alles kost, maak je je keuzes vaak helemaal niet goed. Als een project wordt gerealiseerd, exact zoals van te voren in het 3D-model bedacht, en iemand vraagt aan een architect of hij/zij nog een goede aannemer weet, dan denken ze ook weer aan je. Dus ook daarom is een goed doordachte voorbereiding en realisatie van een bouwproject erg belangrijk.”
Grol
Arno kent Grol van binnenuit en voetbalde bij Grol. “Vanaf de F-jes, tot ik zaterdags aan het werk moest zeg maar, tot een jaar of 16. Het was niet meer te combineren. Het is een teamsport, dan moet je er wel zijn. Dat lukte niet meer, in combinatie met het werk. Hennie Schovers, Tonnie Hartman, Marcel Wolters, Marcel ten Barge zijn mijn leiders nog geweest. Ik ben Grol altijd wel blijven volgen, we zijn sponsor en mijn kinderen voetballen bij Grol. Mijn dochter Lynn speelt in Dames 1 en mijn zoons Thijs en Chiel spelen in Onder 17 en Onder 15. We zijn betrokken bij het MarveldToernooi en de Bussiness Club. Als er materieel nodig is, weten ze ons te vinden. Ook de Woensdaggroep hebben we lijntjes mee. Als zij wat nodig hebben komen ze ook. Van jongs af aan voel ik me echt betrokken. Het is een hechte club, met zeer betrokken vrijwilligers. Dat is mooi om te zien. Afgelopen jaar ben ik nog meegeweest naar de kampioenswedstrijd in Didam, echt mooi om mee te maken.”
En Koen zijn link met Grol? : “Ik heb niet gevoetbald, maar mijn zoon Stan voetbalt bij Grol, in hetzelfde team als Thijs, de zoon van Arno. Het is gewoon een mooie club. Dat heb ik altijd al gevonden en de club altijd wel gevolgd, maar dan meer als een geïnteresseerde Grollenaar en kijk regelmatig naar de wedstrijden van Stan. En uiteraard ken ik de kantine. Het prestatieve voetbal is leuk maar het recreatieve voetbal vinden wij minstens zo belangrijk. Die balans moet goed zijn. Zo houd je een breed draagvlak.” “Lagere elftallen bepalen voor een heel groot deel de cultuur van de vereniging. Dat is wat je in de kantine ziet,” vult Hiljon aan.
Contract
Het contract dat Grol en De Driehoek met elkaar aangegaan zijn is voor de duur van 5 jaar, met een evaluatie na 3 jaar. “Wij hebben er heel veel zin in,” benadrukt Koen. “We zijn wel benieuwd naar de reacties. Ik denk dat veel mensen het niet verwachtten,” vult Arno aan. De naam van Bouwbedrijf De Driehoek zal gedragen worden op de borst van de spelers van het eerste team. Daarnaast zal de naam prijken op alle kleding van Grol 1, jassen, tassen en er zal een groot bord ter hoogte van de middellijn geplaatst worden, verschijnt de naam op officieel briefpapier, in het clubblad en de Presentatiegids.
Voor een deel vullen we het samen in, op een manier die iedereen aanspreekt. Zowel de jongere generatie als ook de ouderen.” De naam van Grol zal ook te zien zijn in uitingen van De Driehoek. Koen: “Hoe we dat gaan doen, dat weten we nog niet precies, maar daar komen we zeker uit. We zijn een trotse hoofdsponsor en dat zullen wij ook zeker laten zien.”
Historie
Bouwbedrijf de Driehoek is een modern middelgroot bouwbedrijf. Men realiseert met de betrokken en vakbekwame medewerkers, grote en kleine bouwprojecten voor zowel bedrijven als particulieren. Het bedrijf werd opgericht in 1977, door Theo Porskamp, ook een fanatiek lid van Grol, Fons Everink en Harry te Braake, Arno’s vader. Het bouwbedrijf was jarenlang op een steenworpafstand van Sportpark Den Elshof gelegen, en wel naast ‘speeltuin van Uem’. “Het was nog in de tijd dat Groenlo tien bouwbedrijven kende. Een heel andere tijd. Ook toen was het gewoon goed je best doen, hard werken en goed voor de klanten zijn. Zo bouwden de drie langzaam hun bedrijf op.
“In 2005 heb ik het van mijn vader overgenomen,” vertelt Arno. “Toen Reukers Bouwbedrijf weg ging bracht dat ons bedrijf veel werk. In 2016 heb ik Koen er bij gevraagd, want het was in mijn eentje niet meer te behappen. We kennen elkaar goed, zaten samen op de HTS, zijn samen afgestudeerd. Onze eerste grote klus was het nieuwe pand van Witzand in Almelo, wat we door loting verkregen. Hadden we helemaal niet op gerekend. We waren het kleinste bedrijf die uit de betonmolen kwam waar de lootjes in zaten. We moesten nog allerlei certificaten halen maar het ging perfect. Dat was een vliegende start van ons samen,” kijken de mannen er nu lachend op terug. Arno: “We gaan met de tijd mee maar hebben nog steeds dezelfde waarden en normen als in de tijd dat mijn vader nog in de zaak zat, waarbij de goede werksfeer een van de kurken is waar we op drijven. We hebben in Groenlo veel werk van bijvoorbeeld NEDAP en HFI (Hartman Groenlo). Ze zoeken een betrouwbare partner die er snel kan staan, indien nodig. Zo groeiden we door, breidde ons personeel zich uit. We hebben ook opleidingsplekken, hebben banden met het Graafschap College en Marianum. Een mooie manier om de jonge generatie te leren kennen en hen kennis te laten maken met de bouwwereld. Zo zijn er al meerdere jongeren blijven hangen hier.”
De rol- en taakverdeling tussen Koen en Arno verloopt heel natuurlijk. Arno hierover; “Ik doe meer de algemene dingen, ook wel calculeren, Koen zit vooral op projecten en is ook beter in ICT. We hebben allebei ons eigen netwerk en contacten die elkaar mooi aanvullen.”
www.bouwbedrijfdedriehoek.nl