Sponsor van het kwartaal Ten Broeke

12-09-2024

Klaar voor de toekomst

Bron: Clubblad 2024-2
Tekst: Christian Buiël
Foto: Stefan Kempers

Voor deze uitgave is de keuze gevallen op Ten Broeke. Dit Grolse familiebedrijf is vanaf haar oprichting in 2006 al trouwe en trotse sponsor van de Grol. Met de intrede van de volgende generatie én de introductie van een nieuwe huisstijl zijn er mooie ontwikkelingen gaande aan de Redoute 18 in Groenlo. Ofwel, een mooi moment om bij te praten met deze trouwe sponsor!

Aan tafel zitten Rob ten Broeke en zijn jongste zoon Luc. Oudste zoon Christian moet helaas verstek laten gaan, maar is uiteraard wel aanwezig als de foto’s gemaakt worden. Als we vragen naar een introductie over Ten Broeke wordt meteen duidelijk dat de volgende generatie aan zet is als Rob de openingsvraag vakkundig doorspeelt naar Luc. “Bij Ten Broeke verkopen wij installatiemateriaal en dat met name aan installateurs, maar ook aan de maritieme sector, hoveniers, weg- en waterbouwers, en industrie. We zijn voornamelijk een groothandel en leveren bijvoorbeeld appendages (meetonderdelen in leidingwerk, red.), koppelingen, bevestigingsmaterialen, buizen en leidingen”, zo somt Luc op. Deze sectoren kunnen ook bij Ten Broeke aankloppen als het gaat om het maken van calculaties, waarbij ze projecten analyseren en dus uiteindelijk calculeren voor hun opdrachtgevers. Om het totaalpakket compleet te maken verhuurt Ten Broeke ook de benodigde installatiemachines en -apparatuur van het merk Geberit, welke zowel los als voor een project gehuurd kunnen worden.

“Daarnaast hebben wij ons prefab gedeelte, waarmee wij op basis van tekeningen bepaalde installaties vooraf gemonteerd aanleveren op de bouw van onze klanten”, gaat Luc verder, waarop Rob aanvult: “Denk daarbij aan werktuigbouwkundige installaties zoals riolering of luchtsystemen voor grote bedrijfspanden of woningen. Dat produceren wij hier in delen en leveren wij vervolgens kant-en-klaar aan op de bouw met onze eigen BE-combi.”

Betrouwbaar, nuchter en betrokken

Met name die eigen BE-combi is een belangrijk onderdeel van de succesformule van Ten Broeke, en dat in meerdere opzichten. Rob: “We zitten door heel Nederland. Vanuit Groenlo komen we in Groningen en Roermond, maar ook in Vlissingen. Het transport doen we grotendeels zelf, want zo hebben we zelf ook iemand op de bouw die niet alleen onze producten levert, maar ook een praatje maakt met de installateur.” Zo creëert Ten Broeke dus meerwaarde in meerdere opzichten: “We krijgen op deze manier namelijk wat ‘inside information’ van de bouw zelf en hoe alles daar verloopt, we hebben zelf in de hand hoe en wanneer onze producten afgeleverd worden, én hebben we een extra contactmoment tussen onze klanten en onze eigen mensen. Dat is gewoon heel waardevol”, aldus Luc.

Daarmee schetsen Rob en Luc een praktisch en tegelijkertijd mooi voorbeeld dat naadloos aansluit bij hun kernwaarden. Luc: “Het sociale en menselijke vinden wij gewoon erg belangrijk, zowel met onze klanten als met onze medewerkers”, waarop Rob inhaakt: “We zijn no-nonsense, komen onze afspraken na en denken mee in oplossingen voor de klant. Betrouwbaar, nuchter en betrokken. Dat is waar Ten Broeke voor staat.”

Snel schakelen en de klant ontzorgen

Bij Ten Broeke kunnen ze rekenen op een trouwe club mensen, aldus Rob: “Vorig jaar hebben we drie nieuwe collega’s mogen verwelkomen, waardoor we nu een team van zo’n 10-11 mensen hebben. Met name de laatste anderhalf tot twee jaar is het hard gegaan.” Aan de andere kant schetst Luc de uitdaging op de arbeidsmarkt: “Maar personeel behouden is misschien nog wel belangrijker. Wat dat betreft hebben we echt een club met betrouwbare mensen, maar zo gaan we ook met elkaar om.” Een aantal van die mensen zijn al vanaf het begin af aan betrokken bij Ten Broeke, waar men ook de nodige mogelijkheden biedt voor een interne opleiding. “In deze markt hebben we gewoon niet veel te eisen, vind maar eens iemand. Als we een jong iemand hebben, dan kunnen we die wel kneden en opleiden”, zo geeft Luc aan. Rob vervolgt: “We hebben bijvoorbeeld een oudere medewerker in dienst die wij hebben omgeschoold. Die staat nu bij ons prefab te maken. Alles is te leren, maar je moet er wel voor openstaan.”

Bij Ten Broeke doen ze er dan ook alles aan om hun klanten te binden en te behouden. Luc: “’Dat klant ontzorgen’ dat is de insteek. Wij willen het totaalpakket leveren en door onze verschillende afdelingen kunnen we snel schakelen”. Rob vult aan: “Onze klanten ervaren dat als prettig, en resulteert ook weer in mond-tot-mond-reclame. We hebben daardoor ook nooit echt wat aan reclame gedaan. Zo ging het altijd van ‘Rob, hoe is het met je nieuwe website? Ja, komt!’. Daar hebben we nu echt wel stappen in gemaakt.” Zo is de bedrijfsnaam teruggebracht tot Ten Broeke, is er een nieuwe website en huisstijl, en is er vanwege de groei qua personeel ook meer structuur aangebracht. Daarnaast is er hard gewerkt aan een nieuw ERP-systeem (een computerprogramma voor bedrijfsprocessen, red.).

Bij Ten Broeke hebben ze dus niet stilgezeten de afgelopen tijd. Door al deze stappen zijn ze in staat om snel te kunnen blijven schakelen en dus hun klanten te ontzorgen. “Ik zeg altijd. Als jij vrijdag een tekening hebt, dan heb je het maandag op de bouw. Wij hebben voorraad liggen en kunnen dus snel schakelen. Heel veel concullega’s werken met een bepaald merk, maar die zijn niet zo snel. Daardoor komen ze bij ons”, zo stelt Rob bevlogen, waarop Luc aanvult: “Wij springen zelf ook weleens bij om uitdagingen of problemen op te lossen, bij de grote jongens beland je dan onderop de stapel. Zodoende staan we zelf ook af en toe te prefabben in de werkplaats.”

De volgende generatie

Met Luc en Christian heeft de volgende generatie dus zijn intredegedaan binnen Ten Broeke. Beiden zijn bekende gezichten op sportpark Den Elshof, daar ze er zelf jarenlang gevoetbald hebben. Dat was voor Rob destijds een van de redenen om sponsor te worden bij de Grol, terwijl het reclamebord langs het hoofdveld ook voor de nodige naamsbekendheid zorgt. Rob: “We hebben nu nog steeds dezelfde plek langs het hoofdveld en zijn we lid van de BCG. Dat is hartstikke leuk. Informeel en ongedwongen. Het is een stukje betrokkenheid met Groenlo en de Grol.” Waar Christian al 2,5 jaar volledig meedraait, daar is Luc sinds afgelopen februari op kantoor begonnen. Luc: “Ik ben in februari begonnen met een deeltijdopleiding ‘Commerciële Economie’, waardoor ik drie dagen in de week op kantoor zit en twee dagen met mijn studie bezig ben.” Uiteindelijk is het de bedoeling dat Luc de verkoop in gaat, maar door de nieuwe huisstijl, website en ERP-systeem is dat er nog niet echt van gekomen. “Maar dat is wel de bedoeling. Eerst veel productkennis opdoen op verkoop binnendienst, voordat ik naar buiten ga. Door mijn bijbaantjes in de productie en op transport heb ik al de nodige ervaring opgedaan”, geeft Luc vastberaden aan.

Zijn broer Christian is daarentegen als projectcoördinator meer van het algemene management en optimaliseren van bedrijfsprocessen en structuren. Samen vormen ze zo een mooie drie-eenheid met ieder hun eigen specialisme, waarbij Rob uiteraard over de nodige ervaring beschikt. “We willen groeien als het kan, maar wel stap voor stap op een geleidelijke manier. Wellicht is er dan in de toekomst de mogelijkheid voor Christian en mij om het over te nemen. We moeten zelf ook nog veel leren, en jij bent hier nog een tijdje”, zo geeft Luc een inkijkje in de toekomstplannen wat op een goedkeurende glimlach van Rob kan rekenen. De komende jaren zullen Christian en Luc sowieso nog samen met hun vader en het team de schouders eronder zetten. Rob: “Ik ben inderdaad ook nog niet weg. Het is ook mijn taak om de kennis te delen, niet alleen met Luc en Christian, maar ook met de rest van het personeel, zodat ik uiteindelijk minder op mijn bordje krijg”, die daarmee zijn eigen uitdaging mooi omschrijft en zorgt voor een passend slotakkoord.

Er liggen dus mooie uitdagingen en toekomstplannen in het verschiet bij Ten Broeke. Mooi om een inkijkje te krijgen binnen dit Grolse familiebedrijf, waarbij duidelijk wordt dat ze met veel passie en plezier te werk gaan met hun team. Met de volgende generatie in de startblokken en de jarenlange ervaring van Rob gaat het zeker lukken om alle ambitieuze plannen te realiseren. Namens de Grol veel succes gewenst!