Grol laat in slotfase volle winst glippen.

01-05-2005

Met nog enkele wedstrijden voor de boeg, nadert zo langzamerhand de apotheose in de 3e klasse C. Voor de uiteindelijke titel zijn nog een vijftal clubs in de race, maar ook in de onderste regionen is de zaak nog niet definitief. Met uitzondering van Angerlo Vooruit, hiervoor lijkt het doek wel gevallen, moeten een handvol teams knokken voor lijfsbehoud en handhaving in deze zo dikwijls genoemde tombola van deze klasse. Ruwweg kan men stellen dat de ene helft nog voor de titel kan gaan, terwijl de rest zich moet focussen op de veilige derde plek van onderen. Geen gemakkelijke opgave voor welk team dan ook.

De krachtsverschillen ontlopen elkaar niet zoveel, elk team kan voor een stunt zorgdragen, waardoor de spanning tot aan het laatste fluitsignaal in deze competitie voelbaar aanwezig blijft. Dat de teams elkaar niet zover ontlopen bleek in de wedstrijd Grol tegen HC’03 maar weer eens overduidelijk. Misschien lag het wel aan het fraaie voorjaarsweer dat geen van beide teams in dit duel kon overtuigen. HC’03 kon gezien de stand op de ranglijst als enige ploeg in deze klasse freeweelend aan de ontmoeting beginnen. Voor de thuisploeg was het in dit duel een zaak aansluiting te houden met de bovenste regionen en dat kon men het beste bewerkstelligen door een overwinning. Gelet op het vertoonde spel van de laatste weken was het optimisme bij het trouwe Grolpubliek niet daverend groot. Achteraf gezien had men ook wel gelijk. Ook in deze partij kreeg men niet de indruk een titelkandidaat aan het werk te zien dat met een gedreven partij voetbal voor de laatste kansen streed.

Toegegeven het fraaie voorjaarstemperatuurtje werkte enigszins verlammend op de performance van beide ploegen. Een tweetal ingelaste waterpauzes zorgde voor een korte  verkwikkende en aangename onderbreking. Over de wedstrijd kunnen we eigenlijk heel kort zijn. Vanuit Grol visie was het een duel om snel te vergeten, maar zo eenvoudig ligt dit niet. Als je mee wilt doen om de uiteindelijke titel, zal je alles uit de kast moeten halen om dit te realiseren. Achteraf mag Grol zich nog gelukkig prijzen met het ene punt dat het in de slotfase over de streep wist te trekken. Tot diep in de tweede helft liep de ploeg dikwijls tegen zichzelf te voetballen. Het spel bestaat al sinds jaren uit combinaties in teamverband.

Nu werden te vaak en teveel de lange bal gehanteerd, het middenveld volledig overgeslagen en ook nog onnauwkeurig elkaar aangespeeld. Was er dan geen enkel moment dat de toeschouwers in vervoering bracht? O zeker wel, wat te denken van een fraaie rush van Frank Oosterholt over de hele as van het veld en een schot dat doelman Marco Wieland

ternauwernood wist te stoppen. Vooraf was Dennis Dibbets al getest op een inzet van Pim van Campen. Met een flitsende reactie met zijn linkervoet wist hij vroegtijdig onheil te voorkomen. Veel viel er in de eerste fase van het deze wedstrijd niet te genieten, met name van de thuisploeg kwamen er te weinig vloeiende combinaties om serieus dreigend te zijn.

Na de thee was de eerste echte mogelijkheid voor de gasten, Pim van Campen kreeg een unieke gelegenheid. In eerste instantie was de verdediging van Grol nog attent, maar de vervolgactie van Frank Tieben met een fraaie lob werd Grol bijna fataal. Vanaf dat moment leek het erop dat de thuisploeg zich ging beseffen dat er meer druk op het vijandelijke doel gezet moest worden, hetgeen resulteerde een aantal hachelijke momenten voor het HC doel.

De gasten hielden echter stand in deze pressiefase, onder andere door regelmatig van een korte onderbreking en blessurebehandeling gebruik te maken. Juist in een fase waarin men er eens voor gaat zitten en de openingstreffer wil begroeten, ligt hij aan de verkeerde zijde in het net. Spits Jeroen Huis in het Veld scoorde, weliswaar in buitenspelpositie de 0-1, met een lage schuiver waarop Dennis geen verweer had. De opgelopen averij kwam voor Grol zeer ongelegen, het spel werd nog onrustiger in de haast om de opgelopen achterstand weer goed te maken. Tussen de bedrijven door had Frank Tieben de ontmoeting al kunnen beslissen, ware het niet dat zijn fraaie inzet boven Dennis op de lat belande. Inmiddels was Michel Hoffman binnen de krijtlijnen gekomen en met een stevige actie vernam ook keeper Wieland zijn aanwezigheid. Maar goed dat deze Grol coryfee het weer eens op zijn heupen kreeg en met een tweetal alerte acties in de slotfase Grol op voorsprong wist te zetten. Het mocht echter voor een totale winst niet baten. De Groldefensie had mede door de gehanteerde tactiek, een op een, in de slotfase niet over geluk te klagen. In de slotminuten van deze partij werd zij nogmaals verrast door een flitsende uitbraak van de gasten, ingeluid door knullig balverlies in de voorste linie. Rik Pasman wist deze uitgelezen kans te benutten en zijn team aan een verdiende puntendeling te helpen.

Opstelling Grol 1

Doel: Dennis Dibbets;

Achter: Tom Klein Zeggelink, Patrick Blanckenborg, Frank Oosterholt, Juliën Harbers

Midden: Wouter Scharenborg, Jorrit Bomers, Jeroen van Dalen;

Voor: Jalal Essbai (Dennis Geerts- Michel Hoffman), Kevin Stöteler, Jonathan Lammers

Scheidsrechter: de heer D.Driessen uit Lochem

Eindstand: 2-2

Ruststand: 0-0

Scoreverloop: 64e min. Jeroen Huis in het Veld, 0-1. 84e min. Michel Hoffman, 1-1. 86e min. Michel Hoffman, 2-1. 90e min. Rik Pasman, 2-2.

Gele kaarten: Juliën Harbers (Grol)

Afwezig bij Grol: Sander Wiggers (schorsing), Jean Paul Papen en Tom  Groot Kormelink (blessures).

Bijzonderheden: Michel Hoffman als pinchhitter op de bank.

Pupillen van de week: Jur Pasman en Michael Verrips

Sponsor wedstrijdbal: Thebo speelautomaten