Mogelijk een nieuwe bestuursstructuur bij Groenlose voetbalclub

20-10-2008

S.V. Grol op zoek naar een voorzitter en een tweede voorzitter.

De sportvereniging Grol gaat op zoek naar een nieuwe voorzitter. Daarnaast zullen kandidaten worden gepolst voor de functie van tweede voorzitter.
Deze mededeling werd de leden gedaan tijdens de op maandag 6 oktober jl. gehouden jaarvergadering. De huidige Grolvoorzitter Theo Huijskes kondigde bij het agendapunt bestuursverkiezing aan dat hij tijdens de algemene ledenvergadering van 2010 zijn functie zal neerleggen. Huijskes is dan 35 jaar bestuurslid van Grol, waarvan 25 jaar in de functie van voorzitter. De preses van de voetbalclub uit Groenlo vindt dat het dan de hoogste tijd is om de hamer over te dragen aan een nieuw verenigingsgezicht.

Als gevolg van deze over twee jaar te verwachten wisseling van de wacht, alsmede als gevolg van het feit dat er nu al enkele vacatures zijn binnen het hoofdbestuur van Grol, heeft men een tweetal werkgroepjes in het leven geroepen, die de bestuurlijke structuur en in dit geval met name de organisatie en de taakverdeling binnen het hoofdbestuur gaan bestuderen en daaromtrent adviezen voor de naaste toekomst zullen uitbrengen.
De ene werkgroep gaat aan de slag om met direct een kandidaat te vinden voor de al sedert 2006 vacante functie van tweede voorzitter en om daarbij tevens met een advies te komen hoe en door wie over twee jaar de functie van eerste voorzitter moet worden ingevuld.
De andere werkgroep gaat zich met name buigen over de invulling van de bestuurlijke regie over het totale technische gebeuren bij zowel de junioren als de senioren van de vereniging.
Dit laatste heeft te maken met het gegeven dat het bestuurslid technische zaken Ben Bomers is gestopt. Het huidige bestuur is van mening dat in de opvolging van Bomers moet kunnen worden voorzien zonder dat daar direct een bestuursfunctie aan gekoppeld wordt.

In zijn toelichting sloot voorzitter Huijskes niet uit dat Grol in de naaste toekomst een nieuwe bestuursstructuur krijgt. “Het wordt tijd dat de organisatie en de taakverdeling tegen het licht worden gehouden. Er zijn bestuursfunctionarissen die een te omvangrijk takenpakket hebben met alle gevolgen van dien. Hierover dient goed nagedacht te worden en daarbij zullen mogelijk ook bereidwillige deskundigen van zowel binnen als buiten de club worden ingeschakeld”, aldus Huijskes, die ook meedeelde dat het bestuur bij voorkeur zo spoedig mogelijk een tweede voorzitter wil aantrekken, die tevens bereid is om in 2010 het stokje van hem over te nemen. “Om diverse redenen is de S.V. Grol in de loop der jaren een groot voetbalbedrijf geworden, waar vele complexe zaken spelen. En daarom is het noodzakelijk om in een tijdig stadium met elkaar de opvolging van de voorzitter op te pakken.”

Ook het jeugdbestuur van Grol is mede als gevolg van het stoppen van Frans Heming als jeugdsecretaris eveneens met een soort updating bezig wat betreft de bestuurlijke aanpak. Eén en ander werd uit de doeken gedaan door jeugdvoorzitter Ronald Porskamp.
“Ons streven is daarbij gericht op de bewerkstelliging van een evenredige taakverdeling binnen het jeugdbestuur. In het kader daarvan blijft voor ons de functie van jeugdvoorzitter gekoppeld aan die van hoofdbestuurslid, hetgeen voor ons geen automatisme meer is voor de functie van jeugdsecretaris. Dit laatste heeft tot gevolg dat de kwaliteitszetel, die Frans Heming in het hoofdbestuur heeft bekleed, zal worden overgenomen door Dennis Pasman.”
Tijdens de ledenvergadering werd er vanzelfsprekend, ondermeer in de jaarverslagen van secretaris Tonnie Zieverink en penningmeester Hans van Halm, uitvoerig teruggeblikt op de succesvolle uitvoering van het kunstgrasproject op het sportpark ‘Den Elshof’.
Overigens bleek uit beide verslagen nog weer eens overduidelijk dat Grol haar zaakjes niet alleen organisatorisch, maar ook financieel uitstekend voor elkaar heeft. Daar waar Zieverink melding maakte van wederom een toename van het aantal leden en dus ook van het aantal spelende teams, kon Van Halm naast de vermelding dat het boekjaar 2007-2008 is afgesloten met een goed financieel resultaat de algemene ledenvergadering een sluitende begroting aanbieden voor het seizoen 2008-2009.

Daarnaast werd er de nodige informatie verschaft over de nieuwe bij Grol ingevoerde kledinglijn, die met ingang van het seizoen 2009-2010 verenigingsbreed zal worden ingevoerd. Ook werd er stilgestaan bij een aantal nieuwe plannen die het bestuur heeft. Daarbij te denken valt aan de binnenkort te verwachten bouw van de nieuwe loods annex werkplaats. Ook wil het bestuur een hoge prioriteit toekennen aan de renovatie van de kleedkamers 1 en 2 onder de tribune en aan een algehele uitbreiding van de kleedaccommodatie op het sportpark aan de Oude Winterswijkseweg.

Bovendien werd er aandacht besteed aan diverse in het huidige seizoen 2008-2009 te verwachten neven- en ander activiteiten.