Grol B2 raakt op stoom.

30-03-2009

Na vorige week al met 1-2 bij nummer drie Bentelo te hebben gewonnen, boekte Grol B2 zaterdag zijn vijfde overwinning dit seizoen. Op een regenachtige middag met veel wind werd directe concurrent Sportclub Lochem B2 met 2-6 op een duidelijke nederlaag getrakteerd. Naast het feit dat er hard gewerkt werd door de jongens, werd er eigenlijk voor het eerst dit seizoen bij vlagen echt goed gevoetbald.

‘Het geloof in een overwinning’ is al weken onderwerp van gesprek in de kleedkamer. Gezien de twee overwinningen over rij lijkt de ploeg hier eindelijk gehoor aan te geven. Maar er is meer. Vorige week werd er op bepaalde momenten al als team gespeeld en voor elkaar geknokt, maar zaterdag was dit onder het oog van veel meegereisde ouders eigenlijk de hele wedstrijd het geval. Met name de fanatiek fotograferende Harriët Mentink (moeder van Tim Mentink) lijkt met haar enthousiasme de ploeg een flinke portie plezier te hebben teruggegeven.

De wedstrijd begon zeer rommelig met veel balverlies van beide kanten. Grol, dat de eerste helft de wind flink mee had, zag veel onzuivere dieptepasses over de zij- en achterlijn belanden. Na een minuut of vijftien werd een dieptebal van Lochem niet op juiste waarde geschat door Wessel, wat leidde tot de openingstreffer in de wedstrijd: 1-0. Wessel, die verder eigenlijk uitstekend keepte, lijkt iedere wedstrijd één momentje van onzekerheid te hebben. Vervelend voor hem eindigen deze momentjes vrijwel altijd in een tegendoelpunt. Wat er toen gebeurde was voor het trainersduo Peter te Boome en Lennard Walterbos mooi om te zien. De tien veldspelers, onder leiding van de uitstekend spelende Bas Brinke, gooiden er een schepje bij bovenop en wilden de blunder van Wessel teniet doen en ombuigen in een voorsprong. Door twee knappe doelpunten van Tim Mentink werd dit nog in de eerste helft bewerkstelligd. Met name de 1-2 was een knappe aanval opgezet door Daan Walterbos en met de kop verlengd door de eveneens goed spelende Twan Schuurmans, werd hoog in de touwen gejaagd door Tim.

In de rust werden toch wat kritische woorden gewisseld, maar de tevredenheid overheerste. Met het voetbalcliché ‘we zijn er nog lang niet’ begonnen we scherper dan ooit aan de tweede helft. Dit maal de wind tegen, maar met de snelle aanvallers Tim en Jordi Huijgen was dit misschien juist wel een voordeel. De 1-3 moest gauw gemaakt worden en dit gebeurde dan ook. Twan pikte de bal op het middenveld op en stuurde Daan op links de hoek in. Daan gaf met buitenkant recht gehoor aan de luid schreeuwende Jordi Huijgen voor het doel. Met een beetje geluk kon hij de bal binnen schieten, maar dit maakte de treffer niet minder belangrijk.

Vanaf dat moment voelde je dat de jongens een gewonnen wedstrijd speelden.

De 1-4, opgezet door de ingevallen Dion Bosman (hij viel in voor de prima spelende Christian ten Broeke) en Jordi, was een plaatje. Dion stuurde Jordi op rechts diep en met een prachtige, strakke voorzet stelde hij Tim in staat zijn derde van de wedstrijd te maken. ‘Ongekende Weelde’ toen al voor de jongens. De 1-5, wederom gemaakt door Tim, liet goed zien dat Lochem de hoop op een resultaat al lang had opgegeven. In alle vrijheid kon hij een diepe pass van Daan in het doel werken. De spaarzame uitvallen van Lochem werden eigenlijk eenvoudig onschadelijke gemaakt door de solide defensie bestaande uit Bram Penterman, Ruben Bleumink, Bas Brinke en Mart Dieker.

De 1-6 werd een bekroning voor de hardwerkende Edgar Walterbos. De technisch begaafde middenvelder die in de winterstop afviel bij Grol B1 ontbeert het af en toe nog aan geluk in zijn acties. Zijn schot van 25 meter viel echter hard boven in het doel. Dat Wessel nog een bal uit het net moest halen deed niets af aan de dikverdiende overwinning. Lochem, dat voorafgaand aan de wedstrijd nog op doelsaldo boven Grol stond, werd gedeclasseerd.

Grol staat nu stevig 9e, wat handhaving betekent. Handhaving is dan ook het hoofddoel voor de nog zes komende ‘finales’. Aanstaande zaterdag komt nummer vier Diepenheim B1 op bezoek en ook zaterdag neemt de ploeg met minder dan drie punten geen genoegen.