Tom Kaak op voetbalplaatjes van C1000

18-03-2010

Het bewijs dat de overigens nog altijd gezonde rivaliteit tussen de beide gemeentelijke voetbalclubs Longa ’30 en Grol vergaande vormen kan aannemen, werd in het afgelopen weekend geleverd. De toch al zo succesvolle actie voetbalplaatjes van Supermarkt C1000 Bennink in Lichtenvoorde kreeg een extra dimensie toen op één van de honderden plaatjes de beeltenis van Grolvoetballer Tom Kaak werd ontdekt. Onder nummer 866 maakt de aanvoerder van Grol 1, ditmaal in een oranje Longa ’30-shirt getooid, onderdeel uit van de verzamelmanie van de Lichtenvoordse jeugd.

Het idee voor deze ludieke actie werd geboren aan de bar dan wel aan de stamtafel van Café De Kruup annex Bar ’t Doktertje. Eigenaar/kastelein Ronald Kruip, zelf vader van vier bij Longa ’30 voetballende boys: Bart, Jochem, Coen en Onno, had vervolgens geen nadere uitleg nodig om dit idee op te pakken en uit te werken. Kruip, zelf een verwoed aanhanger van Longa ’30, maar mede als gevolg van zijn huwelijk met de Grolse Mirjam Bluiminck ook een beetje fan van de blauw-witte club uit Groenlo, voegde de daad bij het woord en polste de bekende voetballer van Grol. Deze was direct bereid om zijn medewerking te verlenen.
Marcel Eekelder, voorzitter van Longa ’30, reageerde desgevraagd erg enthousiast op het initiatief. “Dit illustreert nog weer eens hoe Grol en Longa ’30 als voetbalverenigingen met elkaar omgaan. Daar waar in andere situaties vervelende acties op touw worden gezet of zaken worden vernield, is er hier alleen plaats voor een ludieke ingeving. Echt super. Zelf kreeg ik het voetbalplaatje van Tom Kaak afgelopen zaterdag onder ogen. Ik heb hem in mijn boek bij het team van Longa ’30 11 geplakt”, aldus een lachende Eekelder.

Ook Grolvoorzitter Theo Huijskes spreekt van een ouderwets, vermakelijk initiatief.
“De derby tussen beide aartsrivalen wordt pas weer op zondag 2 mei a.s. in Lichtenvoorde gespeeld. Maar het leeft nu al van alle kanten. Ik heb al vaker geroepen dat een wedstrijd tussen Longa ’30 en Grol bijzonder is en blijft. Het gaat hier om de bekende krenten in de pap. En het is alleen maar toe te juichen, dat hieraan dit soort zaken worden toegevoegd. Overigens klasse van Tom Kaak dat hij spontaan zijn medewerking heeft verleend. Maar om misverstanden te voorkomen: op zondag 2 mei zal hij uit een geheel ander vaatje tappen!”

Pascal Bennink, directeur van C1000, was niet voor een reactie bereikbaar. Niet zo verwonderlijk, want wat moet je over deze actie zeggen wanneer je zoals hij in Groenlo woont en een zaak in Lichtenvoorde hebt?