Grol krijgt te weinig in de derby van het Oosten

03-05-2010

Speelronde: 21
Scheidsrechter: de heer D. Wagendorp uit Eibergen
Eindstand: 1-1
Ruststand: 1-1
Scoreverloop: 20e min. 1-0 Theo Lurvink, 38e min. 1-1 Sander Nijhoff
Opstelling Grol:
Doel: Dennis Dibbets
Achter: Simon Dibbets, Wouter Scharenborg, Dennis Pasman en Wouter Pillen
Midden: Jorrit Splitthoff, Jean-Paul Papen (61e min. Tom Kaak) en Lennard Walterbos
Voor: Erwin van de Wolfshaar (68e min. Kevin Stöteler), Sander Nijhoff en Michel Kamphuis
Bijzonderheden:
Een boeiende derby in een schitterende ambiance met de beide doelverdedigers (Charly Boschker van Longa ’30 en Dennis Dibbets van Grol) in een hoofdrol.

Dé derby van het Oosten: Longa ’30 - Grol is in een gelijkspel geëindigd. Daarmee mag de Lichtenvoordse club dik tevreden zijn, maar hoeft de club uit Groenlo dat niet te doen. In een aantrekkelijke partij voetbal, waarin beide partijen de aanval niet schuwden, had het team van Heny Golstein de overwinning verdiend. Over de gehele wedstrijd genomen was Grol ook technische gezien de betere ploeg. En wanneer er een optelsommetje wordt gemaakt van de echte doelrijpe kansen, dan zijn de blauw-witten uit Groenlo de duidelijke winnaar.

Neemt niet weg dat in een schitterende ambiance met circa 2500 toeschouwers beide ploegen er een bijzonder attractieve wedstrijd van maakten. Dat het aantal doelpunten in deze spectaculaire derby beperkt bleef tot twee, had met name te maken met het geweldige keeperswerk van de bede sluitposten: de 40-jarige Charly Boschker, die in het doel van Longa ’30 zijn geschorste neefje Kay Boschker verving en aan Grolzijde Dennis Dibbets, die soeverein en erg betrouwbaar stond te keepen.
Trok Longa ’30 het spel van de laatste weken in deze wedstrijd door bij Grol leek het erop dat men een gedaantewisseling had ondergaan. Het matige tot slechte spel in de wedstrijden tegen achtereenvolgens AWC, SDOUC en Pax had plaats gemaakt voor een voetbalvoorstelling, waarna de Grolsupporter graag kijkt. Inzet, beleving en een sterk collectief waren deze middag de kenmerken van de Grolploeg, die helaas op één onderdeel niet goed uit de verf kwam en dat was de afwerking. Maar één ding is duidelijk: wanneer volgende week in de laatste competitiewedstrijd blijkt dat er voor Grol dit seizoen geen enkel prijsje is weggelegd, dan is de competitie niet verloren in de kraker tegen Longa ’30, maar in de wedstrijden daarvoor.

Bekijk meer foto's

Nadat Grol in de beginfase de beste kansen had, nam Longa ’30 enigszins onverdiend de leiding. Het was Tim Bader die op rechts Theo Lurvink een niet te missen kans bood: 1-0. Amper 20 minuten later was het gelijk. Een fraaie pass van Simon Dibbets bereikte spits Sander Nijhoff, die goalie Boschker beheerst passeerde.

Het begin van de tweede helft en dan hebben wij het over circa 20 minuten was in handen van Longa ’30. Op het dramatisch slechte veld aan de Raadhuisstraat in Lichtenvoorde had Grol in die fase van de wedstrijd moeite om de goede draad van de eerste helft op te pakken. Maar met het inbrengen van de geroutineerde spelers Tom Kaak en Kevin Stöteler, die overigens in de plaats kwamen voor de uitstekend spelende Erwin van de Wolfshaar en Jean-Paul Papen, kwam Grol weer helemaal terug in de wedstrijd en kreeg tal van kansen om de zege voor zich op te eisen. En die kansen werden vooral vanaf de linker kant ingeleid door een uitstekend spelende Michel Kamphuis. Zo bereikte deze speler met een fraaie voorzet Kevin Stöteler, die de bal over het doel kopte. Ook Sander Nijhoff wist een voorzet van dezelfde Kamphuis niet af te ronden. Zijn schot trof geen doel. De misschien wel mooiste kans kreeg invaller Tom Kaak, die enkele minuten voor het laatste fluitsignaal een vrije trap van Wouter Pillen voorlangs het doel kopte.
Zo eindigde de derby Lichtenvoorde - Groenlo in een remise. Een derby die een hoog sportief gehalte had en die uitstekend werd geleid door scheidsrechter Dick Wagendorp, geboren in Groenlo en in zijn voetbaljaren een trouw lid van Grolse Boys. De leidsman voelde de wedstrijd bijzonder goed aan en ging daarin zover dat hij een kopstoot van Justin Bleumink van Longa ’30 jegens Dennis Pasman van Grol niet bestrafte en een zuivere handsbal van Longa ’30 binnen de beruchte lijnen wegwuifde. De sfeer aan de kant had er niet onder te lijden. Een goede sfeer die ook na de wedstrijd in het clubhuis van Longa ’30, waar vele fans van beide ploegen bijeen waren, een vervolg kreeg.

Zondag 9 mei a.s. speelt Grol thuis tegen SC Bemmel. De Grollenaren hebben nog een klein kansje op de nacompetitie, maar men is daarbij wel afhankelijk van anderen. Longa ’30 speelt in Druten tegen DIO ’30 en heeft aan één punt voldoende om te promoveren naar de eerste klasse van de KNVB.

Uitslagen afgelopen zondag:
Pax - DIO ‘30                0-0
SC Bemmel - SDOUC         2-3
Quick 1888 - Silvlde                  2-1
AWC - Erica ‘76            3-0
Beuningse Boys- Hatert        2-1
Longa ’30 – Grol            1-1

Stand na afgelopen zondag:
1)    AWC             21  wedstrijden    48 punten
2)    SDOUC        21  wedstrijden    45 punten
3)    Longa ’30        21  wedstrijden    38 punten
4)    Quick 1888         21  wedstrijden    35 punten